بدهی‌هایی که دولت برای آیندگان به میراث گذاشت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احسان خاندوزی با بیان این که استقراض دولت از بانک مرکزی یک روش بسیار پر خطر است چون منجر به افزایش پایه پولی و به تبع رشد حجم نقدینگی در جامعه خواهد شد افزود: این روش ریسک های زیادی براقتصاد مملکت تحمیل می کند از اینرو همیشه به عنوان آخرین و بدترین گزینه باید از سوی دولت ها برای تامین کسری بودجه مدنظر باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی همچنین اظهارداشت: البته کسی اکنون در دل لایحه بودجه سال 99 بطور شفاف با عدد و رقمی به منظور استقراض دولت از بانک مرکزی مواجه نیست به جهت اینکه بودجه سال آینده به شکل ظاهری و صوری تراز تهیه و منتشر می شود و باید صبر کرد تا دید در فرآیند عملیات سال بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت: بدیهی است که با آشکار شدن میزان واقعی درآمدهای نفتی کشور در اثر تحریم های شدید آمریکا دولت هم امروز و هم چشم انداز سال 99 باید به فکر راه های جایگزینی برای کسری بودجه خود باشد.

,
,
,

وی افزود: دولت برای کاهش وابستگی بودجه به نفت در سال های قبل می توانست چاره اندیشی اساسی کند اما متاسفانه در این زمینه کاری نکردو با تاخیر زمانی مواجه شد.

,

خاندوزی بیان داشت: اکنون که کشور با کاهش درآمد نفتی مواجه شده دولت می خواهد این کسری بودجه را به شیوه ای از جمله برداشت از صندوق توسعه ملی، استقراض از بانک مرکزی و انتشار اوراق جبران کند.

,

وی با اشاره به اینکه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی جزء کم خطرترین راه ها محسوب می شود، گفت: یکی از وجوه صندوق این بود که بتواند در روزهای سخت و بارانی به کمک اقتصاد کشور بیاید.

,

این کارشناس اقتصادی راه دوم تامین کسری بودجه را استقراض از بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: این مسیر بسیار پر خطر است.

,

وی اظهارداشت: تامین کسری بودجه دولت از طریق استقراض از بانک مرکزی منجر به افزایش پایه پولی و به تبع حجم نقدینگی در جامعه می شود.

,

خاندوزی با بیان اینکه آخرین جزء استقراض که باقی خواهد ماند استقراض از مردم و شبکه بانکی است، گفت: این حجم استقراض که به معنی انتشار اوراق دولت می باشد در بودجه سال آینده با روند چشمگیری مواجه است.

,

وی افزود: دولت در هشت ماهه سال جاری 35 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و شاید تا پایان سال این عدد به 50 هزار میلیارد تومان نزدیک شود.

,

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه اظهارداشت: برای سال آینده در لایحه بودجه 80 هزار میلیارد تومان انتشار اوراق پیش بینی شده به معنای رشد 50 تا 60 درصدی در میزان استقراضی که دولت انجام خواهد داد.

,

وی با تصریح اینکه بازپرداخت انتشار این اوراق به دوش دولت و دولت های بعدی خواهد افتاد، گفت: مسئله تامین مالی سال 99 کشور را به احتمال زیاد این اوراق رفع می کند اما دولت بعدی باید این حجم بالای انتشار اوراق را باز پرداخت کند.

,

وی افزود: متاسفانه به جهت کم کاری چند سال گذشته امروز گزینه های خیلی زیادی برای اصلاح بودجه وجود ندارد.

,

خاندوزی تصریح کرد: فاصله سال های 94، 95 و 96 که سال های کم تنش و نرخ رشد و تورم در مملکت رو به بهبود بود و حتی در شرایط ایده آل قرار داشت متاسفانه اقداماتی در راستای اصلاح ساختار بودجه انجام نشد و بعد از شوک سال گذشته اقتصاد کشور گرفتار این مسئله شد که همه امروز شاهدآن هستند.

,

انتهای پیام/ط

]
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به انتشار ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق توسط دولت تا پایان امسال و پیش بینی انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق دیگر در سال آینده گفت: دولت بعدی باید این حجم بالای انتشار اوراق را باز پرداخت کند.