چرایی عدم برگزاری نشست اضطراری در آلوده‌ترین شهر کشور/ تعطیلی مدارس مشهد بستگی به روند ادامه آلودگی هوا دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین فکور، مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون اقدامات مسئولان استان در قبال کاهش آلودگی هوای مشهد اظهار کرد: وضعیت جوی امروز مشهد در وضعیت ناسالم قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: وقتی که شاخص به بالاتر از ۱۵۰ برسد در وضعیت هشدار است و شرایط اینچنین موجب تشکیل کارگروه اضطرار آلودگی هوا می‌شود که در مورد اقداماتی همچون تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری خواهد شد.

,

رئیس کمیته فنی کاهش آلودگی هوای استان با بیان اینکه برخی از اقدامات را در شرایط ناسالم دستگاه‌های دولتی باید انجام دهند گفت: تشکیل جلسه اضطرار آلودگی هوا بر اساس پیش‌بینی هواشناسی استان، با محوریت دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود.

,

, ,

وی افزود: اگر آلودگی هوا در وضع بحران پیش‌بینی شود جلسه‌ای با مدیریت استاندار یا معاونین برگزار خواهد شد و در مورد اقدامات آتی تصمیم‌گیری می‌شود.

,

فکور در پاسخ به چرایی عدم برگزاری نشست اضطرار برای مشهد به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور تصریح کرد: قانون‌گذار مشخص کرده که ملاک برای برگزاری اضطراری قرار داشتن وضعیت جوی در شاخص ۱۵۰ است.

,

وی افزود: احتمال تعطیلی مدارس بستگی به ادامه روند آلودگی هوا دارد و اگر در کارگروه اضطرار تعیین شده به این نتیجه برسند قطعاً تصمیمات لازم اتخاذ و اعلام می‌شود.

,

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: معضل آلودگی هوا در فصولی از سال گریبان گیر اکثر کلان‌شهرهای کشور است و لذا اصلاح شبکه حمل و نقل عمومی از اقدامات بلند مدت در زمینه کاهش آلودگی هوای مشهد است که نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگی دارد و تأثیرگذار است.

,

وی با اشاره به اینکه عوامل اصلی و مؤثر در آلودگی هوای مشهد شناسایی شده است و در این زمینه‌ها کار کارشناسی انجام می‌شود افزود: برخی اقدامات که زودتر به نتیجه می‌رسد اما برخی اقدامات و پروژه‌ها در این زمینه نیاز به اعتبارات ملی دارد و قطعاً پیگیر هستیم تا مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود.

,

فکور ادامه داد: تا یک ماه گذشته نیروگاه توس روزانه حجم زیادی مازوت مصرف می‌کرده اما امروز گاز این نیروگاه تأمین شده و گازسوز شده است.

,

وی در مورد کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی در زمان آلودگی هوا بیان کرد: اخیراً این موضوع را در کارگروه مصوب کردیم و برای شهرداری مشهد ارسال شده است و امیدواریم شهرداری مشهد در فرصتی معقول یک ماهه این کار را به سرانجام برساند و مصوبه شورای شهر را برای این موضوع اخذ کند چون هر هزینه‌کردی در شهرداری نیاز به مصوبه شورای شهر دارد.

,

رئیس کمیته فنی کاهش آلودگی هوای استان گفت: باتوجه به اینکه ظرف یک ماه گذشته طرح کاهش هزینه‌های حمل و نقل در زمان آلودگی برای شهرداری ارسال شده، باید موضوع آلودگی هوا و سلامت مردم در شورای شهر مشهد اولویت داشته باشد.

,

, ,

 

,

وی در مورد ارزیابی استانداری خراسان رضوی از دستگاه‌های اجرایی در مورد اقدامات انجام نشده پیرامون کاهش آلودگی هوا افزود: در دستگاه‌های اجرایی باید از لحاظ توان مالی در این مورد تمهیداتی اندیشیده شود چراکه اجرای برخی از تصمیمات پیرامون کاهش آلودگی هوا در مشهد مانند تأمین و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به اعتبارات خاص و نگاه کشوری و فرااستانی دارد.

,

فکور اظهار کرد: امیدواریم ظرف یک ماه آینده جزئیات اطلاعات آلودگی هوای مشهد منتشر شود و بر اساس آن سهم آلودگی هر یک از منابع آلاینده مشخص می‌شود و لذا اقدامات هر دستگاه بررسی و اعلام خواهد شد.

,

وی افزود: مطالعات جزئیات اطلاعات آلودگی هوای مشهد به صورت کشوری در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است، اما اعتبار آن از محل استانی تأمین شده و دانشگاه شریف به عنوان مشاور طرح در حال فعالیت است.

,

مدیر محیط زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان رضوی گفت: کارگروه اضطرار پس از بررسی پیش‌بینی‌های هواشناسی و مرکز پایش آلاینده‌های هوای مشهد، در صورت نیاز توسط دانشگاه علوم پزشکی درخواست جلسه را خواهد داشت و در صورت برپایی جلسه اطلاع‌رسانی نتایج سریع‌تر انجام می‌شود.

,

شدت آلودگی ها طی چند روز اخیر به حدی رسیده که برای افراد سالم نیز قابل تحمل نیست و افرادی که دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی هستند را نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

,

در حالیکه رسانه‌ها و مسئولان استانی از اهمیت نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا یاد می کردند، اما هنوز در کلانشهر مشهد به منظور بررسی منابع آلاینده هوا جلسه‌ای تشکیل نشده و بررسی و تصمیم‌گیری خاصی برای این معضل مهم شهر مقدس مشهد صورت نگرفته است.

,

شایسته است شهروندان مشهدی، زائران و مسافران در این کلانشهر با بهره‌گیری از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و استفاده ‌نکردن از خودرو‌های شخصی در کاهش حجم آلاینده‌های هوا نقش مهم و اثرگذار خود را داشته باشند.

,

مردم مشهد طی سال گذشته ۴۵ روز هوای پاک، ۲۷۵ روز هوای سالم و ۴۵ روز هوای ناسالم تنفس کردند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
حسین فکور با بیان اینکه قانون‌گذار مشخص کرده که ملاک برای برگزاری اضطراری قرار داشتن وضعیت جوی در شاخص ۱۵۰ است گفت: احتمال تعطیلی مدارس مشهد بستگی به ادامه روند آلودگی هوا دارد.