بی‌توجهی به شرایط جنگ اقتصادی در بودجه 1399
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرهاد فلاحتی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان، در خصوص بودجه سال 1399 اظهار کرد: دولت در بودجه سال آینده بعضی موضوعات را خوب در نظر گرفته و به برخی از مسائل بی‌توجهی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
بودجه سال آینده درراستای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بسته نشده است
, بودجه سال آینده درراستای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بسته نشده است, بودجه سال آینده درراستای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بسته نشده است,
 
,
وی افزود: آن‌چه در بین نمایندگان نسبت به بودجه مورد اعتراض است این بوده که بودجه مانند بودجه سنوات گذشته است و نتوانسته در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کند.
,
 
,
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخش عمد‌ه‌ای از بودجه سال آینده در شرایط عادی وابسته به نفت تلقی شده و به عدم‌وابستگی بودجه به نفت کمتر توجه شده است.
,
 
,
فلاحتی عنوان کرد: بحث دیگری که در بودجه مورد انتقاد است اصل ماجرای اعداد بودجه و تخصیص‌هایی است که همیشه با هم تفاوت دارد یعنی رقمی که برای پروژه‌ای در بودجه در نظر گرفته شده تمام مبلغ تخصیص پیدا نمی‌کند و این مسئله به مراتب موجب یأس و نا امیدی بین مردم می‌شود.
,
 
,
وی اظهار کرد: موضوع دیگری که در بحث بودجه باید مورد نظر باشد اصلاح ساختارها است که مقام معظم رهبری نیز در این خصوص مباحثی را مطرح کردند. یکی از مباحث ساختاری مهم هر کشور بودجه است چراکه ریل‌گذاری دقیق و مناسب توسعه کشور را به نتیجه می‌رساند یا نمی‌رساند.
,
 
,
ساختار بودجه در بودجه 99 تغییری نداشته است
, ساختار بودجه در بودجه 99 تغییری نداشته است, ساختار بودجه در بودجه 99 تغییری نداشته است,
 
,
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: مبنای بودجه‌ریزی ما در سال‌های گذشته تغییر ساختاری زیادی نداشته و شکل کار و صورت بودجه‌نویسی تغییری نکرده است.
,
 
,
فلاحتی با بیان این‌که متأسفانه سازمان برنامه و بودجه در ساختار بودجه تغییراتی اعمال نکرده است تصریح کرد: بودجه سال آینده با بودجه چند سال قبل به لحاظ ساختار تغییرات زیادی نداشته است.
,
 
,
پررنگ دیده شدن بودجه‌های استانی در بودجه سال آینده
, پررنگ دیده شدن بودجه‌های استانی در بودجه سال آینده, پررنگ دیده شدن بودجه‌های استانی در بودجه سال آینده,
 
,
وی با اشاره به این‌که با تمام نقدهایی که به بودجه سال آینده وارد بوده اما حاوی نکات مثبتی است، افزود: پررنگ دیده‌شدن بودجه‌های استانی در بودجه سال آینده از جمله نکات مثبت بودجه سال آینده است.
,
 
,
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ارقام ردیف استانی ما در بودجه سال آینده به مراتب بیشتر از ردیف‌ها در سال‌های گذشته است.
,
 
,
فلاحتی اظهار کرد: بودجه‌های استانی، استان محرومی مانند خراسان‌جنوبی را می‌تواند در ساختار توسعه‌ای بسیار تغییر دهد.
,
 
,
شفاف‌ترشدن بودجه‌های شرکت‌های دولتی در بودجه 99
, شفاف‌ترشدن بودجه‌های شرکت‌های دولتی در بودجه 99, شفاف‌ترشدن بودجه‌های شرکت‌های دولتی در بودجه 99,
 
,
وی خاطرنشان کرد: بحث دیگری که در بودجه سال آینده نسبت به بودجه‌های سال‌های گذشته به آن توجه شده شفاف‌ترشدن بودجه‌های شرکت‌های دولتی است. در سال گذشته نمایندگان مجلس از تعداد شرکت‌های دولتی، سود وزیان آن‌ها اطلاعی نداشتند.
,
 
,
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از اوقات دولت بودجه فراوانی را برای شرکت‌های دولتی پیشنهاد می‌داد و نمایندگان نیز مصوب می‌کردند در صورتی‌که بودجه دولتی یعنی این‌که دولت مانند یک شرکت خصوصی باید سودآوری داشته باشد و براساس سود خودش منفعت برساند اما بسیاری از این شرکت‌ها برعکس عمل می‌کردند و نه‌تنها سوددهی نداشتند بلکه از پول دولت حقوق کارمندان خود را پرداخت می‌کردند.
,
 
,
فلاحتی گفت: بسیاری از ابهاماتی که برای بودجه در سال‌های گذشته مطرح می‌شد در بودجه سال آینده شفاف شده است.
,
 
,
وی تصریح کرد: در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم بودجه باید به نحوی بسته شود که توجه به تمام مولفه‌های توسعه کشور در آن دیده شده و عدالت مطرح باشد همچنین کمک به اقشار آسیب‌پذیر و توجه به پروژه‌های عمرانی مورد توجه باشد.
,
 
,
نقدهای وارد شده به بودجه 99 نقد به ارقام و اعداد است
, نقدهای وارد شده به بودجه 99 نقد به ارقام و اعداد است, نقدهای وارد شده به بودجه 99 نقد به ارقام و اعداد است,
 
,
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که نقدهای وارد شده به بودجه سال آینده نقد به ارقام و اعداد است، بیان کرد: دولت می‌توانست در برخی از ارقام بودجه‌ای ورود جدی‌تری داشته باشد که به نوعی کمک به بخش آسیب‌پذیر شود برای نمونه این‌گونه که امسال شاهد گرفتاری مردم در بحث بنزین بودیم، نباشیم.
,
 
,
فلاحتی گفت: دولت که در حال حاضر دارد از محل مصارف پول بنزین به خانوارها کمک می‌کند در صورتی که می‌خواهد این مسئله را در بودجه سال آینده بیاورد لذا لازم است این‌گونه ابهامات در بودجه در نظر گرفته و رفع شود.
,
 
,
وی اظهار کرد: صرفه‌جویی در بودجه، جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و اولویت‌بندی پروژه‌ها از دیگر مسائلی است که در بودجه باید در نظرگرفته شود.
,
 
,
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اعتبار برخی از پروژه‌ها در بودجه دیده نشده یا بسیار پایین است، عنوان کرد: اعتبارات مورد نیاز از طریق سایر منابع از جمله صندوق توسعه ملی در نظر گرفته می‌شود.
,
 
,
فلاحتی گفت: در کمیسیون تلفیق همکاران ما به خوبی در حال بررسی بودجه هستند و مطمئنا برخی از ارقام کم یا اضافه خواهد شد و برخی از موضوعات شاید تغییر محتوایی داشته باشد. در مورد آن‌هایی که اطمینان داریم وصول خواهد شد و به خزانه ریخته خواهد شد نیز حتما ارقام و اعداد در بودجه می‌آید.
,
 
,
وی با اشاره به این‌که برخی از ارقامی که برای دانشگاه‌ها و مباحث علمی و پژوهشی در نظر گرفته شده مناسب نیست که باید یکسان‌سازی شود، تصریح کرد: تلاش این خواهد بود که در شرایط فعلی مجلس کمک حال دولت برای بستن بودجه‌ای که مردم از آن منتفع شوند و اولویت‌های شرایط کشور در آن لحاظ شود، خواهد بود.
,
 
,
بودجه بدون وابستگی به نفت جزو اولویت‌های اول توسعه کشور است
, بودجه بدون وابستگی به نفت جزو اولویت‌های اول توسعه کشور است, بودجه بدون وابستگی به نفت جزو اولویت‌های اول توسعه کشور است,
 
,
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بستن بودجه‌ای بدون وابستگی به نفت و ارائه به مجلس جزو اولویت‌های اول توسعه کشور است که اگر در این دولت و مجلس محقق نشود باید به زودی اتفاق بیفتد.
,
 
,
فلاحتی عنوان کرد: زمانی‌که بودجه‌ای مستقل از مسائل نفت داشته باشیم اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
فلاحتی گفت: بخش عمد‌ه‌ای از بودجه سال آینده در شرایط عادی و وابسته به نفت تلقی شده در صورتی که در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم باید به تمام مولفه‌های توسعه کشور در بودجه توجه شود.