۸۰ درصد تبادلات تجاری افغانستان از مرز دوغارون است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدحسن موسی‌زاده‌، دبیر گردهمایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: مناطق ویژه اقتصادی توسط بخش خصوصی و مناطق آزاد توسط دولت اداره می‌شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با اشاره به عدم نظرسنجی‌ها از مناطق ویژه در برخی زمینه‌ها افزود: تلاش داریم با تسهیل روابط تاجران ایران و افغانستان توسط دولت به معاهده‌ای برسیم که خواسته‌های تاجران با کمک دولت‌های دو کشور محقق شود.

,

دبیر گردهمایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان منطقه دوغارون ضمن اعلام اینکه ۸۰ درصد تبادلات تجاری افغانستان از مرز دوغارون است گفت: موضوع اقامت و تردد از مهم‌ترین دغدغه‌های تاجران افغانستانی است اما امروز بین تاجران و سرمایه‌گذاران از لحاظ مدت اقامت تفاوت قائل هستند.

,

وی افزود: تجار افغانستانی تقاضا دارند که مدت اقامت عددی یکسان برای همه باشد و امیدواریم توسط وزارت‌خانه‌هایی اعم از وزارت امور خارجه به تأیید برسد و اگر سرمایه‌گذاران این موضوع را پیگیری کنند دولت‌ها نیز این بروکراسی تعیین شده را تغییر خواهند داد.

,

موسی‌زاده‌ ادامه داد: در استان خراسان رضوی مناطق ویژه اقتصادی همچون سرخس و لطف‌آباد وجود دارد اما رونق چندانی ندارد لذا در پی آن هستیم که نوار شرقی کشور را از چابهار تا دوغارون تقویت کنیم.

,

وی با بیان اینکه هندوستان برای بازار افغانستان در چابهار سرمایه‌گذاری و اسکله احداث کرده است افزود: بایستی کمک کنیم تا امکانات ویژه در مرز میرک، میرجاوه، میل ۷۸ و دوغارون بسترسازی اقتصادی انجام دهیم چراکه این نقاط مناطق ویژه اقتصادی هستند و توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند.

,

دبیر گردهمایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران و افغانستان منطقه دوغارون خاطرنشان کرد: از طریق احداث تیرپارک‌ها روند صادرات و ترانزیت به کشور افغانستان را باید تسهیل کنیم لذا منطقه ویژه اقتصادی چون متعلق به بخش خصوصی است، با اراده می‌تواند رونق اقتصادی داشته باشد.

,

وی با اشاره به نظارت عالیه استانداران افزود: اگر بخش خصوصی در مناطق ویژه اقتصادی مستقل باشد و بتواند مستقل عمل کند می‌تواند موجب رونق در این مناطق شود.

,

موسی‌زاده‌ تصریح کرد: قانون اداره مناطق ویژه اقتصادی کشور مصوب سال ۸۴ روی همین موضوع صحه گذاشته و اداره آن را کاملاً به بخش خصوصی ارجاع داده است لذا باید بتوانیم با تقویت بخش خصوصی دولت‌ها را در تغییر ضوابط و سیاست‌ها همراهی کنیم.

,

وی افزود: ضروری است مسئولان دولتی کمک داشته باشند تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری در دوغارون تشویق شوند و شاهد رشد و شکوفایی باشیم.

,

انتهای پیام/

]
محمدحسن موسی‌زاده‌، ضمن اعلام اینکه ۸۰ درصد تبادلات تجاری افغانستان از مرز دوغارون است گفت: موضوع اقامت و تردد از مهم‌ترین دغدغه‌های تاجران افغانستانی است.