افزایش سرانه مصرف ماهی با توسعه تولید ماهی تیلاپیا
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تأمین امنیت غذایی به دلیل اهمیت بالای آن در زمان تحریم در برنامه ششم توسعه موردتوجه و تأکید ویژه ای قرارگرفته است. به همین منظور کارشناسان راهکارهای مختلفی را برای ایجاد امنیت غذایی به شکلی که بهترین استفاده از منابع حیاتی کشور ازجمله آب شود، پیشنهاد داده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است
, تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است,
 
,
پرورش دام در مناطق بیابانی و خشک، تولید آبزیان در آب‌های شور و لب‌شور و با کمترین میزان استفاده از آب، کشت گیاهان و محصولات کشاورزی در مناطق خشک و بیابانی و کشت دیم ازجمله پیشنهادهایی است که برای تأمین امنیت غذایی در کشور ارائه‌شده است.
,
 
,
یکی از آبزیانی که می‌تواند به‌راحتی در آب‌های شور و لب‌شور پرورش داده شود و نیاز کمی به آب و منابع آبی شیرین دارد، ماهی تیلاپیا است.
,
 
,
تیلاپیا ماهی بومی شمال آفریقا و خاورمیانه خصوصاً کشور مصر و رودخانه نیل است که علاوه بر مزایایی خوراکی و درمانی در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد، به همین دلیل امروزه تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان است و بر اساس پیش‌بینی فائو (سازمان خواربار جهانی) تا سال 2030 به اولین ماهی پرورشی جهان تبدیل خواهد شد.
,
 
,
خراسان جنوبی، پایلوت تولید ماهی تیلاپیا
, خراسان جنوبی، پایلوت تولید ماهی تیلاپیا, خراسان جنوبی، پایلوت تولید ماهی تیلاپیا,
 
,
مجوز تولید این ماهی ارزشمند پس از کش و قوس های فراوان سازمان شیلات و سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 97 به 4 استان قم، یزد، سمنان و خراسان جنوبی داده شد و انتظار می رود روند مجوزگیری سایر استانهای مرکزی ایران نیز دیری نپاید، به همین دلیل قصد داریم تا در گزارشاتی سلسله وار به اهمیت تولید و پرورش این ماهی، نقش آن در توسعه اقتصادی و اشتغالزایی و تحقق امنیت غذایی در کشور و خصوصا استان خراسان جنوبی بپردازیم.
,
 
,
در همین خصوص سعیدی، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مهر ماه سال جاری گفت: قرارداد ورود ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا به استان در دست انجام است و نخستین محموله آن هفته آینده وارد خراسان جنوبی می‌شود.
,
 
,
تولید 5 هزار و 400 تن تیلاپیا در خراسان جنوبی
, تولید 5 هزار و 400 تن تیلاپیا در خراسان جنوبی, تولید 5 هزار و 400 تن تیلاپیا در خراسان جنوبی,
 
,
وی گفت: تاکنون مجوز پرورش پنج هزار و ۴۰۰ تن ماهی تیلاپیا در استان خراسان جنوبی صادر شده است و به زودی با مشارکت سازمان شیلات ایران ماهی رایگان برای توزیع وارد استان می‌شود.
,
 
,
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: سایر متقاضیان پرورش ماهی تیلاپیا برای اخذ مجوز باید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا با آب‌های شور و لب شور سازگار است گفت: میزان شوری آب برخی منابع آبی استان به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر بالا رفته است که از این ظرفیت برای پرورش ماهی تیلاپیا استفاده خواهیم کرد.
,
 
,
سعیدی تصریح کرد: در حال حاضر سند توسعه آبزی پروری استان در دست تنظیم است که در قالب آن منابع کم‌آب و کم بازده نیز شناسایی شده و برای پرورش ماهی مدنظر قرار گرفته است.
,
 
,
سرانه مصرف ماهی در خراسان جنوبی یک پنجم مصرف جهانی است
, سرانه مصرف ماهی در خراسان جنوبی یک پنجم مصرف جهانی است, سرانه مصرف ماهی در خراسان جنوبی یک پنجم مصرف جهانی است,
 
,
گفتنی است پرورش ماهی تیلاپیا در شهرستان‌های فردوس، سرایان، قاین، زیرکوه، طبس و بشرویه در دستور کار قرار گرفته است.
,
 
,
از طرف دیگر سرانه مصرف ماهی برای هر فرد در خراسان جنوبی در حدود چهار کیلو و ۸۰۰ گرم در سال است که این امر با توجه به سرانه مصرف ماهی در کشور(12 کیلوگرم) و سرانه مصرف جهانی(24 کیلوگرم) نشان دهنده این است که مصرف سرانه ماهی در استان خراسان جنوبی یک سوم مصرف سرانه ایران و یک پنجم مصرف سرانه جهانی است.
,
 
,
بنابراین انتظار می رود با ورود و تولید این ماهی ارزان قیمت و بسیار مفید در استان شاهد افزایش سرانه مصرف ماهی باشیم، از طرف دیگر نباید جنبه های اقتصادی پرورش این ماهی در استان را از یاد ببریم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
انتظار می رود با ورود و تولید ماهی ارزان قیمت و بسیار مفید تیلاپیا در استان خراسان جنوبی شاهد افزایش سرانه مصرف ماهی باشیم، از طرف دیگر نباید جنبه های اقتصادی پرورش این ماهی در خراسان جنوبی را از یاد ببریم.