فراموشی مشاغل سنتی در تهاجم صنعتی‌سازی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس، شهر بوکان در جنوب حوزه آبریز دریاچه ارومیه از روزگاران کهن زادگاه مردمانی مهربان، سخت‌کوش و پر تلاشی بوده که راه زندگی خود را با خرد، پشتکار و تلاشی بی وقفه پیموده‌اند. مردمانی که با دست های خود جدای از کارهایی برای گزران زندگی همچون کشاورزی و … هنر های جاودانه ای نیز در حوزه های صنایع دستی و صنعت را خلق کرده اند که روزگاری سرآمد بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس,

تاریخ حکایت از آن دارد که این مردم در گذشته‌ای نه چندان دور برای رتق و فتق بسیاری از کارهای روزمره خود به چوب وابستگی مهمی داشتند و همین امر در آن روزگار سبب شده که در جای جای شهر بوکان و حتی روستاها کارگاه های نجاری بسیاری ایجاد شود.

,

در همین چند دهه گذشته، شغل‌های سنتی و بومی همچون نجاری در شهر بوکان رونق بسیار داشت و بسیاری از مردمان این منطقه وسائل مختلف زندگی روزمره خود در حوزه های کشاورزی و حتی ظروف آشپزخانه را از چوب می ساختند و همین امر سبب رونق کار نجاری در این شهرستان شده بود.

,

در آن روزگار نجاران بوکانی همچون دیگر نجاران کشور با ساخت ابزار آلات مختلفی همچون چَنگَک(پخه) جنجر، دورمغ، یوغ گردن گاو، اسب و …، ارابه، نیرو آمور برای شغم زدن، درب و پنجره، گهواره، وسائل پخت نان و ده ها لوازم دیگر نقش بسیار مهمی در زندگی روز مره خانواده ها داشتند.

,

اما امروزه با صنعتی شدن جامعه، شغل نجاری نیز همچون بسیاری از شغل های سنتی دیگر رو به فراموشی نهاد و اکنون تنها چند کارگاه کوچک در کوچه پس کوچه های شهر و در سر و صدای عصر ماشین همچنان صدای میخ و تخته از درون آنان به گوش می رسد.

,

«کاک رحمان» یکی از آن نجاران با سابقه بوکانی است که ۶ دهه از عمر خود را با میخ، چوب، رنده، اره، چکش و اسکنه سپری کرده است.

,

وی، در باره شغل خود به خبرنگار ما می گوید: کسی که در این شغل است قطعا یک هنرمند تمام عیار به شمار می‌آید، به این دلیل که حتی برش ساده چوب اگر با ظرافت و دقت کافی صورت نگیرد محصول تولیدی کیفیت لازم برای عرضه را نخواهد داشت.

,

این نجار، ادامه می دهد: کار نجاری بسیار ظریف و هنرمندانه باید صورت بگیرد و از کوچک ترین تکه چوب نیز باید استفاده بهینه کرد.

,

کاک رحمان، که اکنون موی سپید کرده و دستانش مملو از خراش های قدیمی است، ادامه می دهد: در روزگاران نه چندان دور از نردبان گرفته تا میز و صندلی و از ظروف آشپزخانه گرفته تا وسایل کشاورزی در همین کارگاه های کوچک نجاری تولید می شد ولی اکنون و به واسطه ایجاد و تاسیس کارخانه های مختلف دیگر شغل نجاری در شهر بوکان آن رونق همیشگی خود را ندارد.

,

وی، تصریح کرد: امروز نجاری های صنعتی که وسائل به روز و پیشرفته ای دارند از نظر درامدی در وضعیت بسیار خوبی هستند اما کارگاه های نجاری در بوکان به واسطه سنتی بودن در حال فراموشی هستند.

,

این نجار با سابقه بوکانی، ادامه داد: برای تجهیز کارگاه به وسائل مدرن روز این حرفه هزینه ریالی زیادی لازم است که از عهده ما خارج است و بر همین اساس رونق شغلی ما نیز در خطر است.

,

کاک رحمان نجاری را جز مهمترین هنرها دانست افزود: ای کاش مسئولان نیم نگاهی نیز به این حرفه هنری که میراث گرانبهای برای هویت شهر بوکان است می انداختند.

,

امروز شاید از ده ها کارگاه مختلف نجاری طی چند دهه گذشته در سطح بوکان کمتر از انگشتان دو دست باقی مانده باشد که آن هم به علت سنتی بودن و عدم استفاده از امکانات روز دیگر جای در صنعت این شهرستان ندارد.

,

در پایان باید گفت، امروزه بیش از آن‌که غفلت و بی‌توجهی ما زمینه‌ساز نابودی کامل بعضی از صنایع دستی و مشاغل سنتی شود، لازم است برای دمیدن روحی تازه به این پیکر بی‌رمق و بیمار چاره‌ای اندیشید.

,

انتهای پیام/

]
امروزه با صنعتی شدن جامعه، شغل نجاری نیز همچون بسیاری از شغل های سنتی دیگر رو به فراموشی نهاده و اکنون تنها چند کارگاه کوچک در کوچه پس کوچه های شهر و در سر و صدای عصر ماشین همچنان صدای میخ و تخته از درون آنان به گوش می رسد.