حمایت از واحدهای فعال پرورش شتر در آذربایجان‌غربی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، یحیی خلیلی صبح امروز در گفت و گو با خبرنگاران رسانه ها با اعلام این خبر، اظهار داشت: پرورش شتر از طرح‌های مقرون به صرفه و اقتصادی است و در حال حاضر ۳۸۵ شتر در سطح استان پرورش داده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

وی با بیان اینکه عمده پرورش‌دهندگان شتر در میاندوآب،‌ ارومیه، سلماس و نقده استقرار دارد، گفت: نخستین جایگاه پرورش شتر شیری با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی و ۳۸ شتر در روستای فسندوز میاندوآب راه‌اندازی شده‌ که قابلیت توسعه به ۲۰۰ نفر را داراست.

,

سرپرست مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه میاندوآب با پرورش حدود ۶۸ شتر شیری بیشترین تعداد شتر را در استان به خود اختصاص داده‌است، بیان کرد: محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و صادرات آن برای استان و کشور می‌تواند ارزآوری مناسبی داشته باشد.

,

خلیلی اضافه کرد: مشکل کم‌آبی در برخی از مناطق استان از جمله حواشی دریاچه ارومیه با توسعه پرورش شتر می‌تواند به مزیت و فرصت تبدیل شود زیرا صادرات آن بیشتر از سایر محصولات غذایی می‌تواند ارزآوری داشته باشد.

,

وی گفت: شتر حیوانی نیرومند با توان بالاست و نسبت به سایر دام‌های سبک و سنگین، کمترین نیاز را به نهاده‌های تولید به ویژه علوفه و آب دارد و در مقابل اختلاف دما بسیار مقاوم است.

,

سرپرست مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی درباره مزیت‌های دیگر پرورش شتر اظهار داشت: چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد؛ این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود و این ویژگی می‌تواند مانع طوفان‌های نمکی شود.

,

خلیلی گفت: آذربایجان‌غربی دارای بیش از ۹ میلیون واحد دامی اعم از دام و طیور و مرغ و ماکیان است که جوابگوی نیازهای داخل استان بوده و علاوه بر آن به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
سرپرست مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: توسعه این صنعت در دستور کار قرار گرفته‌است و از طریق تخصیص اعتبارات سرمایه در گردش برای متقاضیان، از واحدهای فعال استان حمایت می‌شود.