ضرورت ایجاد پاسگاه حفاظتی برای زیستگاه حیات وحش ملکشاهی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  به نقل از ایلام بیدار، شهرستان ملکشاهی با وسعت حدود 1608 کیلومترمربع معادل 8 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایلام بیدار, ایلام بیدار,

 

,

این شهرستان در دامنه جنوبی کبیرکوه واقع شده و رودخانه های گاوی، سیاه خر و رودخانه های فصلی سرچشمه و سد چم گردلان در آن واقع هستند.

,

 

,

شهرستان ملکشاهی دارای اقلیم سرد و کوهستانی می باشد، میانگین بارش سالانه در این شهرستان حدود 500 میلیمتر و متوسط آن از 7- الی 48 درجه سانتیگراد در تغییر است.

,

 

,

این شهرستان دارای 103260 هکتار مراتع بوده و مساحت جنگل های طبیعی آن 110970 هکتار و مساحت جنگل های مصنوعی آن نیز 560 هکتار می باشد .

,

 

,

شهرستان ملکشاهی در حال حاضر دارای زیستگاههای مهم ، غنی و با ارزش و مناطق بکر و دست نخورده و ذخائر ژنتیکی و چشم اندازهای طبیعی و از استعدادهای بالائی برخوردار می باشد و نیازمند مراقبت و حضور مداوم مأمورین در رویشگاه ها و شکارگاههای حائز اهمیت می باشد، حفاظت از محیط زیست بایستی همگام با اصول مدیریت و توسعه پایدار رونق یابد.

,

 

,

شناسائی و تعیین زیستگاهها و رویشگاهها، حمایت بیشتر از حیات وحش موجود در سطح شهرستان، گشت و کنترل مناطق کوهستانی و حفظ ذخائر ژنتیکی و عرصه های جنگلی و منابع غنی طبیعی، انجام مطالعات زیست محیطی، بررسی و مطالعه سد چم گردلان از لحاظ زیستگاه و مأمن آبزیان و پرندگان مهاجر و بومی منطقه از جمله نیازهای زیست محیطی این شهرستان به شمار می روند.

,

 

,

شهرستان ملکشاهی دارای مناطق بکر حیات وحش همچون دره زیبای باجک ، منطقه ویژدرون ، کبیرکوه ، نشاط و بیوره است که انواع جانداران در این مناطق زندگی می کنند.

,

 

,

خرس قهوه ای ، پلنگ ، کاراکاس ، گرگ ، گربه وحشی ، کفتار و انواع پرندگان وحشی از جمله گونه های جانوری هستند که در زیستگاه های طبیعی این شهرستان مشاهده می شوند.

,

 

,

حیات وحش ملکشاهی نیازمند ایجاد پاسگاه های محیط بانی است و اداره محیط زیست شهرستان با کمبود نیرو و نبود امکانات مناسب توانایی حفاظت و حراست از زیستگاه های حیات وحش متعدد منطقه را ندارد.

,

 

,

بیش از 90 درصد شهرستان ملکشاهی را مناطق کوهستانی و منابع طبیعی تشکیل می دهد و وسعت عرصه های طبیعی این شهرستان بیش از 150 هزار هکتار است که تاکنون در محدوده مناطق حفاظت شده قرار نگرفته اند.

,

 

,

با توجه به نیاز ضروری حیات وحش و مناطق طبیعی و بکر شهرستان ملکشاهی به پاسگاه حفاظتی، امید است مسئولین مربوطه در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند تا حیات وحش و مناطق طبیعی شهرستان در معرض آسیب قرار نگیرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
زیستگاه های حیات وحش منحصر بفرد شهرستان ملکشاهی نیازمند ایجاد پاسگاه های محیطبانی و حفاظتی هستند.