کفه سنگین تر فرهنگ از ورزش، باعث بسته شدن درب زورخانه پوریای ولی بهار شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ زورخانه پوریای ولی شهرستان بهار یکی از قدیمی ترین مکان های ورزشی این شهر است و افراد علاقمند به ورزش باستان با متوسل شدن به نام مولای خود امیرالمومنین علی (ع) در این مکان به اجرای این ورزش باستانی می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

چندی است که فعالیت این زورخانه مختل شده و به دلیل اختلاف در این مجموعه با نظر اداره ورزش و جوانان شهرستان، درب این مجموعه بسته شده است؛ به همین دلیل تعدادی  از افراد با انتشار فیلم و عکس نوجوانان در پشت درب بسته زورخانه و قرائت زیارت عاشورا در پشت درب های بسته اعتراض خود را نشان داده و اقدام به انتشار فیلم و عکس آن در شبکه های اجتماعی کردند که موجب ورود دستگاه های متولی به این امر شد.

,

با بالا گرفتن اختلافاتمجموعه با اداره ورزش و جوانان شهرستان، تصمیم به برگزاری جلسه ای با حضور نمایندگان دو طرف، رئیس هیأت باستانی استان، وکیل حقوق ورزشی، نماینده فرماندار، نماینده سپاه و معتمدین شهر شد، اما این جلسه نیز بی نتیجه مانده و دو طرف به توافق نرسیدند.

,

اختلاف بر سر انجام کارهای فرهنگی با نام هیأت مذهبی در این مکان است که گویا روند کار این مجموعه را از ورزشی به فرهنگی تغییر داده و باعث اختلاف بین اعضای این مجموعه شده است؛ به همین دلیل رئیس هیات باستانی از سمت خود استعفا داده و مسئولیت هر اتفاقی در این مکان را به اداره ورزش و جوانان واگذار کرده است و اداره ورزش و جوانان نیز تا تعیین تکلیف رئیس هیات اقدام به بستن درب این مکان کرده است.

,

سید عبدالله مصطفوی رئیس مستعفی هیأت ورزش باستانی شهرستان بهار در گفت‌گو با خبرنگار عصر همدان به قدمت بالای این زورخانه اشاره کرد و گفت: چند سال پیش با پیشنهاد جمعی از افراد اقدام به تشکیل یک هیأت مذهبی ر مکان زورخانه کردیم که با استقبال جوانان و نوجوانان مواجه شده و کارهای فرهنگی مذهبی در آن انجام می شود.

,

وی با بیان اینکه اخیراً فعالیت این هیأت زیاد شده و ماهیت ورزشی مکان زورخانه پوریای ولی به حاشیه ر رفته است، اظهار کرد: اکنون ماهیت این مجموعه بیشتر فرهنگی و مذهبی شده است، به طوری که شاهد هستیم که گاهی جوانان شب ها نیز در این مکان می مانند و خطرات زیادی از جمله گازگرفتگی و حریق یا هر اتفاق دیگری ممکن است در این مکان پیش بیاید.

,

رئیس مستعفی هیأت ورزش باستانی شهرستان بهار افزود: منکر انجام کار فرهنگی و مذهبی نیستیم چرا که این مهم از لحاظ فکری پشتوانه ای برای ورزش و جوانان ماست، اما این کار باید در چارچوب قانون باشد تا مشکلی پیش نیاید.

,

وی با اشاره به وظیفه سنگین قبول مسئولیت هیأت ورزشی و مشکل پیش آمده در ورزش کشتی، بیان کرد: کسی که ریاست هیأت ورزشی را بر عهده می‌گیرد باید در برابر هر مسئله ای جوابگو باشد.

,

مصطفوی با ارائه راهکای به منظور رفع این مشکل، گفت: در نزدیکی زورخانه سه مسجد قرار دارد و با هیأت امنای مساجد صحبت کرده ایم که هیأت در یکی از این مساجد مستقر شده و ادامه فعالیت داشته باشد اما اعضای این هیأت مکانی مستقل و کاملاً در اختیار می خواهند.

,

محمد سزا سلطانی از پیشکسوتان ورزش زورخانه ای شهرستان بهار نیز با تأکید بر اینکه هر مکانی برای کار مشخصی است، تصریح کرد: انجام کار فرهنگی خوب است اما به شرط اینکه باعث ایجاد اختلاف نشود؛ ما نیز مخالف کار مذهبی و فرهنگی نیستیم اما اخیراً بین ورزش و کار مذهبی تناقض ایجاد شده بود و نمی شد اینها را از هم تفکیک کرد.

,

وی در ادامه با اشاره به برخی اختلافات پیش آمده، ادامه داد: شب مانی بعضی از اعضای هیأت مذهبی در زورخانه، استفاده از امکانات، وسایل و تجهیزات زورخانه، عدم نظافت و کمک های نقدی مردمی از جمله مشکلات است.

,

سزاسلطانی در خصوص بسته بودن درب زورخانه خاطرنشان کرد: به نمایندگی از سایر ورزشکاران باستانی کار شهرستان اعلام رضایت می کنم که مدتی درب این مکان بسته باشد تا تکلیف مشخص شود.

,

جوانان شهر بهار علاقه زیادی به دو مقوله ورزش و فعالیت در هیئات مذهبی دارند که هر دوی آن از محسنات است و فعالیت فرهنگی ورزشی یک مجموعه از مزیت های هر مجموعه می تواند باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

,

البته آنچه در خصوص زورخانه پوریای ولی دیده می شود، عدم مدیریت درست این مجموعه و نبود تعادل بین دو مقوله فرهنگ و ورزش است که امکان ایجاد تبعات بدی برای جوانان دارد؛ این اختلافات ممکن است موجب دلزدگی جوانان مذهبی از ورزش و از طرفی باعث دلخوری ورزشکاران از هیأت مذهبی شود، که هر دو مورد مضر بوده و آسیب جدی به دنبال خواهد داشت.

,

متولیان امر باید با توجه و دقت بیشتری به این امر بپردازند و نگذارند اختلافات کوچک باعث ایجاد اختلافات بزرگتر شود.

,

انتهای پیام/

]
درب زورخانه پوریای ولی شهر بهار یکی از مکان های ورزشی قدیمی این شهر به دلیل برخی اختلافات داخلی در مجموعه ورزشی و انجام امور فرهنگی و سلب مسئولیت رئیس هیأت بسته شده است.