بایدن: مشروط به رفتار ایران به توافق هسته‌ای باز خواهم گشت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و از نامزدهای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور طی یادداشتی در وب سایت «فارن افرز» تلاش کرد تا چارچوب و مشخصات سیاست خارجی خود را ترسیم کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بایدن در این یادداشت می‌نویسد: «با هر معیاری نگاه کنیم اعتبار و نفوذ ایالات متحد در جهان از زمان ترک کاخ سفید توسط رئیس جمهور باراک اوباما و من کاهش یافته است.»

,

وی در ادامه با تشریح آسیب‌هایی که عملکرد سیاست خارجی ترامپ در حوزه‌های مختلف به وجود آورده، خاطر نشان می‌کند اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود تلاش خواهد کرد تا اعتبار و جایگاه آمریکا را بازگرداند.

,

در بخشی از این یادداشت بایدن به موضوع اشاعه و امنیت تسلیحات هسته‌ای بویژه موضوع توافق هسته‌ای ایران می‌پردازد.

,

معاون اول باراک اوباما می‌نویسد:‌ «درباره عدم اشاعه و امنیت هسته‌ای، ایالات متحده همزمان نمی‌تواند هم صدای معتبری باشد و هم توافق‌هایی را که مذاکره کرده، ترک کند. از ایران تا کره شمالی، روسیه و عربستان سعودی، ترامپ چشم انداز اشاعه هسته‌ای، رقابت جدید بر سر تسلیحات هسته‌ای و حتی از استفاده از تسلیحات هسته‌ای را بیشتر محتمل کرده است.»

,

بایدن در ادامه خاطر نشان می‌کند: «به عنوان رئیس جمهور من تعهد خودمان را به کنترل تسلیحات برای  دوره جدید احیا خواهم کرد. توافق تاریخی هسته‌ای ایران که دولت اوباما_بایدن مذاکره کرد مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای شد. اما ترامپ عجولانه این توافق را کنار گذاشت که باعث شد ایران هم برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرد و هم تحریک شود.»

,

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه با تکرار اتهامات همیشگی مقامات آمریکایی علیه کشورمان، بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای را مشروط به رفتار ایران کرده و می‌نویسد:‌ «تهران باید به تعهدات خود در توافق بازگردد و اگر این کار انجام داد من دوباره توافق ملحق خواهم شد و از تعهد جدید خودمان برای دیپلماسی استفاده خواهم کرد تا با متحدان برای تقویت و گسترش این توافق کار کنیم و در همین حال، به موثری با سایر فعالیت‌های بی‌ثبات ساز ایران مقابله خواهیم کرد.»

,

انتهای پیام/

]
معاون رئیس جمهور قبلی آمریکا می‌گوید در صورت رسیدن به کاخ سفید به توافق هسته‌ای با ایران باز خواهد گشت به شرطی که ابتدا ایران به تعهدات خود عمل کند.