تظاهرات میلیونی مردم عراق خروج نیروهای آمریکا را به مطالبه عمومی تبدیل کرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک استاد حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ حضور میلیونی مردم عراق برای خروج آمریکایی‌ها را یک بینش سیاسی بالا دانست و اظهار کرد: بعد از ترور شهید قاسم سلیمانی که شخصیت‌های‌ اصلی مبارزه با تروریسم تکفیری، صهیونیستی، وهابی داعش در عراق و سوریه بود، وجهه آمریکایی‌ ها از جهت صداقت در مبارزه با تروریسم، افت پیدا کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

وی افزود: پارلمان عراق با وجود اینکه نمایندگان کرد و سنی با لابی آمریکایی‌ها در جلسه رأی‌گیری برای خروج آمریکایی ها از عراق حضور نداشتند، این مصوبه رأی آورد.

,

سلیمانی بااشاره به اینکه آمریکایی‌ها در رابطه با افت محبوبیت خود در بین افکار عمومی و آینده سیاسی خود در عراق، سه سناریو در پیش گرفتند، تصریح کرد: یکی از سناریوها این بود که سعی کنند جلوی تصویب مصوبه اخراج نیروها را بگیرند و حتی لابی‌گری خود را فعال کردند که در نهایت این شکست خورد و مصوبه تصویب شد.

,

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مرحله دیگر، بنا داشتند که اعلام کنند این مصوبه اعتبار قانونی ندارد و این امر با فراخوانی جریانی که در صدر عراق قرار داشت، بی نتیجه ماند، افزود: تظاهرات میلیونی در لبیک گروه های مختلف که حتی باهم زاویه داشتند، باعث شد خروج نیروهای آمریکا به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

,

وی در ادامه به توئیت پامپئو،وزیر امور خارجه آمریکا به بهانه دلجویی از آیت الله سیستانی اشاره کرد و گفت: در این توئیت برای نزدیک شدن به چهره ای مانند ایت الله سیستانی تلاش شده است، چرا که محبوبیت خاص بین شیعه و سنی عراق دارد.

,

سلیمانی سناریوی دیگر آمریکا علیه عراق را تهدیدات ترامپ دانست و افزود: در این تهدید آمده اگر مصوبه پارلمان عراق اجرایی شود و نیروهای آمریکایی اخراج شوند، عراق را به نوعی تحریم خواهند کرد که در تاریخ سابقه نداشته است.

,

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه سناریوی پایانی که تجزیه عراق است بیان یادآور شد: اگر به حاشیه اجلاس داووس در دیدار ترامپ با رهبر اقلیم کردستان عراق و با رییس جمهور عراق توجه کنیم، می‌بینیم که به دنبال اجرای پروژه تجزیه عراق و حاکمیت دوگانه اربیل و بغداد هستند‌.

,

وی گفت: این فراخوان در عراق می تواند بیانگر افکار عمومی گسترده و مسلط در کشور عراق باشد که هر کدام از سناریوهای تحریم و یا تجزیه را یا از بین ببرد و یا حداقل برای امریکا سخت کند.

,

انتهای پیام/

]
رضا سلیمانی با بیان اینکه تظاهرات عراق می تواند بیانگر افکار عمومی گسترده و مسلط در کشور عراق باشد، گفت: تظاهرات میلیونی در لبیک گروههای مختلف باعث شد خروج نیروهای آمریکا به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.