به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، در تحلیل ۴1 سال گذشته انقلاب سه دوره را مىتوان شامل دوران تأسیس، دوران تثبیت و دوران استحکام مورد توجه قرار داد.
حضرت امام(ره) در طول یکى دوسال اول انقلاب تمامى بنیانها وساختارهاى لازم براى یک نظام سیاسى را ایجاد نمودند به گونهاى که در تابستان ۱۳۵۸با تأسیس اولین دوره مجلس شوراى اسلامى، عملا تمامى نهادهاى نظام اسلامى شکل گرفت واین در حالى بود که نظام اسلامى در همین دوران با تحمل فتنههاى مختلف نظیر توطئه تجزیه قومى، تروریسم گسترده، وحداقل سه کودتا قابلیت خود را بهعنوان یک نظام موفق سیاسى به جهانیان نشان داد.
این قابلیتها سبب شد که دشمنان در دوران تثبیت با توسل به جنگ نظامى و پس از آن جنگ نرم و تهاجم فرهنگى، همه ظرفیتهاى خود را به میدان بیاورند و اگر نبود ضعفها وکاستیهاى داخلى، انقلاب اسلامى این دوران را باموفقیت و چالشهاى کمترى پشت سر مىگذاشت. اما نگاه به بیرون برخى از مسؤولین، استحکام درونى قدرت را به چالش کشیده است. تلاش نیروهاى انقلاب در تحکیم واستمرار مؤلفههاى مؤثر در مانایى انقلاب، چشم انداز روشنى را به رغم گذر نسلى پیش روى حرکت انقلاب گشوده است. **
چهار دهه پرتلاطم و تکاملبخش
انقلاب اسلامى ایران در حالى چهل و یکمین سال عمر خود را تجربه مىکند که نه تنها دشمنان انقلاب بلکه بسیارى از دوستان نیز باور نداشتند که انقلاب بتواند اینگونه در برابر فشارها، تهدیدها و تحریمهاى بىنظیر دشمنان انقلاب ایستادگى کرده و همچون روزهاى آغازین بدون ذرهاى انحراف از اصول و مبانى خود همچنان محکم واستوار، آرمانهاى بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینى(ره) را دنبال کند ومهمتر آنکه تلاش اصلى دشمنان انقلاب که این روزها از بیان آشکار دشمنى خود ابایى ندارند مهار حرکت انقلاب اسلامى و براندازى نظام جمهورى اسلامى است.
فارغ از فراز ونشیبهاى حرکت انقلاب اسلامى در طول 41 سال گذشته که در این مجال فرصت پرداخت به آن نیست، دستاوردهاى نظام جمهورى اسلامى در طول سال ۱۳۹8 براى درک عزت و عظمت انقلاب کافى است، شکست جریان وهابى وتکفیرى داعش که توسط نظام سلطه و مرتجعین منطقه براى انحراف در حرکت اسلامى انقلاب ایجاد شده بود، توسط نیروهاى جبهه مقاومت با هدایت و فرمانده توانمند نیروى قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، شکست استراتژى جنگ نیابتى دشمن در منطقه، تحکیم و تداوم قدرت بازدارندگى ایران، مهار فتنه گسترده داخلى که با دخالت و هدایت مستقیم مثلث شوم آمریکا و رژیمهاى سعودى وصهیونیستى و با سوء استفاده از مشکلات معیشتى مردم قصد براندازى نظام راداشتند به گونهاى که ترامپ رئیس جمهور آمریکا، در طول آشوبها از حمایت و هدایت علنى آن هیچ ابایى نداشت، از بین بردن هیمنه سیاسی و نظامی شیطان بزرگ در جریان ترور بزدلانه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و موشکباران بزرگترین و مجهزترین پایگاه امریکا در منطقه (عینالاسد) و...، همگى بیانگر ظرفیت و توانمندى انقلاب است.
در تحلیل ۴1 سال گذشته انقلاب سه دوره را مىتوان مورد توجه قرار داد.
۱-دوران تأسیس ۲- دوران تثبیت ۳- دوران استحکام
دوران تأسیس
یکى از مهمترین ویژگىهاى انقلاب اسلامى در مقایسه با دیگر انقلابهاى جهان این بود که حضرت امام(ره) در طول یکى دوسال اول انقلاب تمامى بنیانها وساختارهاى لازم براى یک نظام سیاسى را ایجاد نمودند؛ قبل از پیروزى انقلاب شوراى انقلاب را تشکیل و امورات کشور را تا تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور و مجلس از مسیر شورا پیش مىبردند. نوع حکومت با رفراندم مردم که بالاى ۹۸درصد به آن رأى آرى دادند «جمهورى اسلامى» انتخاب شد.
قانون اساسى با تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسى تدوین و در سال ۱۳۵۸به رفراندوم گذاشته شد و براساس آن شاکله حرکت نظام اسلامى به تأیید مردم رسید و با انتخاب رئیس جمهور و نمایندگان مجلس تا خرداد ۱۳۵۹ عملاً همه ارکان نظام اسلام تأسیس شدند و این در حالى است که در انقلاب فرانسه که معمولاً بهعنوان الگوى انقلابها شناخته مىشود، قانون اساسى آن بعد از ۲۵ سال به تصویب رسید.
تحقق این روند در شرایطى است که انقلاب اسلامى از همان لحظه پیروزى وتشکیل نظام اسلامى با توطئههاى گوناکونى همراه شد، قدرتهاى استکبارى که تمام توان خود را براى جلوگیرى از پیروزى انقلاب به کار گرفته و ناکام شدند، ازهمان لحظه اول پس از پیروزى با توطئههاى گوناگون تلاش کردند که نظام اسلامى را قبل از تثبیت به شکست برسانند.
توطئه تجزیه قومى با هدف تبدیل ایران به ایرانستان سبب آشوب در تمامى استانهاى مرزى کشور شد، توطئه خلق کرد با هدف جداسازى کردستان که مهار آن بیش از ۱۱ سال طول کشید، توطئه خلق عرب در خوزستان، خلق بلوچ در سیستان وبلوچستان، خلق ترکمن در گنبد کاووس، خلق ترک در آذربائیجان و این در حالى بود که نهادها و نیروهاى سنتى گذشته نظیر ارتش، شهربانى وژاندارمرى بهدلیل تبعات پس از انقلاب آمادگى مقابله با این توطئهها را نداشته و کمیتههاى انقلاب هم مشغول رسیدگى به امورات شهرى بودند وسپاه هم که تازه تأسیس شده بود عملاً روند شکلگیرى آن در دل این بحرانها بود.
همزمان با این توطئه، ترورهاى هدفمند دشمنان؛چهرههاى کلیدى وتأثیرگذار انقلاب را هدف گرفت، ترور شهید سپهبد قرنى نقطه آغاز این فتنه وپس ازآن ترور چهرههاى نظریه پرداز انقلاب نظیر شهید مطهرى وشهید مفتح تا ترور مقام معظم رهبرى وترور شهداى ۷تیر و۸شهریور، در این ترورها بیش از ۱۶۰۰۰نفر از شخصیتها ونیروها اثروحتى مردم عادى به جرم حمایت از انقلاب به شهادت رسیدند. در این دوران نظام جمهورى اسلامى سه کودتاى طراحى شده دشمنان شرق وغرب را نیز خنثى کرد که مهمترین آن کودتایى با هدایت آمریکائیها بود که به گونهاى طراحى شده بود که با پرواز هواپیماها توسط عدهای از مزدوران وابسته به دشمن از پایگاه شهید نوژه همدان، مراکز حساس کشور نظیر جماران محل زندگى امام ومراکز نهادهاى اصلى بمباران و به زعم خود نظام را سرنگون کنند که البته با عنایات الهى خنثى شد.
تحریم اقتصادى و نظامى آمریکا علیه ایران راهبرد دیگر این دوران استکبار بود. با پیروزى انقلاب اسلامى تمامى قراردادهاى نظامى، حتى آنها که پول آن پرداخت شده بود را نیز آمریکائیها لغو و برخى از طلبهاى ایران راهنوز ندادهاند. ساخت بسیارى از پروژههای مهم صنعتى نظیر نیروگاه اتمى بوشهر را نیز به رغم آن،که بیش از نیمى از آن ساخته شده بود، آلمانها رها کرده و حاضر نشدند ادامه دهند.
ویژگى مهم این دوران بهلحاظ نیروهاى مؤثر در عرصه سیاسى کشور یکپارچگى نیروهاى انقلابى وانسجام میان آنها بود. در آن دوران چپ و راست معنایى نداشت، اگر صف بندى وجود داشت، صف بندى میان انقلابیون با مخالفین انقلاب بود.
دوران تثبیت
تحمیل جنگ مهمترین راهبرد دشمن در این دوران باهدف براندازى نظام بود که صدام با هدایت دو ابرقدرت شرق وغرب بر ایران تحمیل کرد. این جنگ اگرچه ثمرات زیادى براى انقلاب داشت، اما تثبیت نظام واصلاح عقب ماندگىهاى کشور را که میراث رژیم گذشته بود نه تنها به عقب انداخت، بلکه بسیارى از زیر ساختها را نیز ویران کرد که براى جبران آن هزینههاى زیادى صرف شد. آسیبهاى اقتصادى کشور ازهمان دوران آغاز شد که هنوز نیز ادامه دارد.
پس از جنگ نیز راهبرد دشمن بر تهاجم فرهنگى وجنگ نرم و نفوذ متمرکز شد. در جنگ نرم، مؤلفههاى اصلى اقتدار کشور که سبب شکست دشمن در جنگ نظامى شده بود، یعنى وحدت ملى، آرمانهاى انقلاب و ارزشهاى اسلامى و رهبرى نظام، هدف گرفته شد. نکته مهم در این دوران اختلاف نیروهاى انقلابى در قالب گرایشهاى چپ وراست و بعداً اصول گرا واصلاح طلب بود.
هدایتهاى حکیمانه امام خامنهاى رهبر معظم انقلاب اسلامى در این دوران سبب شد که ایران ضمن حفظ اصول وآرمانها بتواند قدرتمندانه بربسیارى از چالشهاى این دوران که فتنه ۷۸، وفتنه ۸۸ فائق آمده و با حفظ تمامیت واستقلال ارضى کشور به رغم تشدید تهدیدات مستقیم نظامى علیه ایران که مبتنى بر طرح خاورمیانه بزرگ و دکترین اقدام پیشدستانه آمریکا طراحى و به اجرا درآمده بود، غلبه کرده والبته توفیقات زیادى براى ایران وجبهه مقاومت در جنگهاى ۳۳روز و۲۲ روزه به دست آمد. تشدید اختلافات جریانهاى داخلى و تأثیر نفوذ دشمن در جریانهاى سیاسى وروند واگرایى که در جریان رسانهاى کشور در این دوران ایجاد شد سبب شکلگیرى دوفتنه بزرگ در کشور در این دوران گردید.
رهبر معظم انقلاب اسلامى در همین دوران در ترسیم مراحل پنجگانه براى تحقق اهداف انقلاب اسلامى» این دوران را مرحله تشکیل دولت اسلامى دانستند. مبتنى بر نقشه راه ایشان، مرحله اول، «انقلاب اسلامى» و مرحله دوم نیز «تشکیل نظام اسلامى» است. لذا انقلاب اسلامى، هماکنون از این دو مرحله عبور کرده است. ایشان مرحله سوم تحقق اهداف انقلاب را «تشکیل دولت اسلامى» مىدانند و انقلاب اسلامى هم اینک در این گام قرار دارد. معظم له، مراحل چهارم و پنجم را «تشکیل کشور اسلامى» و «تشکیل دنیاى اسلامى» و بعبارتی " شکلگیری تمدن اسلامی" ذکر نمودهاند که انقلاب باید در روند خود به آن اهداف دست یابد.
مقام معظم رهبرى در بیان ویژگىهاى دولت اسلامى مىفرمایند: دولت اسلامى دولتى است که بتواند مقاصدى را که ملت ایران و انقلاب عظیم آنها داشت تأمین کند، دولتى است که در آن رشوه نباشد، فساد ادارى نباشد، ویژهخوارى نباشد، کمکارى نباشد، بىاعتنایى به مردم نباشد، میل به اشرافىگرى نباشد، حیف و میل بیتالمال نباشد.
دوران استحکام
استحکام و تثبیت نظام اسلامى در عین اینکه خنثىکننده همه توطئههاى گذشته است، تحقق مراحل بعدى انقلاب یعنى، «تشکیل کشور اسلامى» و «تشکیل دنیاى اسلامى» را تسهیل مىکند. اما نکته مهم در این مرحله «نگاه به داخل» و یا«نگاه به بیرون» در استحکام انقلاب است.
مقام معظم رهبرى در این زمینه مىفرمایند:«در بیرون از مجموعه کشور و نظام جمهورى اسلامى، جبههى بزرگى وجود دارد که با همه توان از سى و چند سال پیش به این طرف کوشیده نگذارد که این انقلاب ریشهدار بشود، نگذارد که این نظام جمهورى اسلامى پایدار بماند، نگذارد که پیشرفت کند، نگذارد که در زمینههاى گوناگون الگو بشود. نمیشود از دشمن و روشهاى خصمانهاى که کرده، انتظار دوستى و محبّت و صمیمیّت داشت. نمىگوییم از اینها استفاده نکنید، امّا مىگوییم اطمینان نکنید، اعتماد نکنید، چشم به آنجا ندوزید، چشم به داخل بدوزید. در داخل کشور خیلى امکانات وجود دارد که اگر چنانچه نگاه ما - چه در زمینههاى اقتصادى، چه در زمینههاى فرهنگى، چه در زمینههاى گوناگون دیگر - [ به آنها باشد و] اگر بتوانیم از این نیروهاى داخلى استفاده کنیم، کلید حلّ مشکلات اینجا است؛ یعنى در درون کشور و امکانات داخلى کشور است که از اینها مىشود خردمندانه بهرهبردارى کرد. اینها باید شناسایى بشوند. و این است که رتبهى ما را در دنیا بالا مىبرد.»
دلایل رویکرد به ساخت درونى قدرت براى استحکام انقلاب
اتکا به داخل و نیروىهاى خودى براى توسعه و ساخت قدرت درونى از خواستههاى دینى ماست که به وفور میتوان براى آن از آیات و روایات استناد کرد. آیاتى نظیر آیه مبارکه نفى هرگونه سبیل و طریقى براى سلطه کفار بر مسلمانان، آیه «واعدولهم مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل» و روایاتى چون عزت مومنى دربىنیازى از دیگران است، ملتى که در تأمین مایحتاج اولیه خود وابسته باشد، طعم استقلال و عزت را نخواهد چشید و... در راستاى ساخت درونى قدرت و کاهش از وابستگى به بیرون بسیار پرکاربرد هستند. دلیل نگاه به درون در دوران استحکام را به شرح زیرتوان بر شمرد: مغایرت وابستگى با استقلال و عزت ملى. وجود نظام سلطه و سلطه جویى و استثمارگرى قدرتهاى غربى.اعتماد به کفایت و کارایى نیروها و ظرفیتهاى داخلى. نگاه به تجربه عواقب وابستگى سایر کشورها به غرب. نگاه به تجارب موفق کشورهاى متکى به فرهنگ و ظرفیتهاى داخلى.ضرورت ایجاد توان کنش و واکنش مقتدرانه در برابر فشارهاى دولتهاى قدرت محور.حفظ پرستیژ و توان الهام بخشى به سایر ملتها و دستیابى به هدف بلند تمدنسازى بهویژه در بین کشورها و ملتهاى برخوردار با سابقه تمدنى.ضرورت توازن قوا و تداوم توسعه قدرت به نفع نظام با استفاده از ظرفیتهاى درونى.
مؤلفههاى ضرورت استحکام بخشى ساخت درونى قدرت در دهه چهارم انقلاب را به شرح زیر مىتوان بر شمرد:استمرار بخشى و بقاى هویت و آرمانهاى انقلاب اسلامى. ضرورت دستیابى سند چشمانداز ادامه مسیر پیشرفت در شرایط سخت تحریم و فشار. قرارداشتن در دهه چهارم بهعنوان دهه پیشرفت و عدالت و بسترسازى براى تحقق الگوى ایرانى - اسلامى پیشرفت.تجربه ناکامى تئورىهاى برونزاى توسعه در سه دهه گذشته.افزایش آسیبپذیرى نظام در حوزه اقتصادى بهدلیل غفلتهاى داخلى و دشمنىهاى بیرونى.حفظ امید و ترسیم آینده روشن مبتنى بر خودباورى.نیاز به قدرت ملى براى مقابله با تهدیدات با اتکا به منابع داخلى. شرایطگذار از پیچ تاریخى و سرنوشت ساز و جایابى در معادلات قدرت جهانى. دستیابى به آرمانها و اهداف بلند تمدنسازى نوین اسلامى - ایرانى.حفظ و تداوم دستاوردهاى ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان (احیاى اسلام، خیزشهاى اسلامى براى مبارزه با استبداد و استعمار، استکبارستیزى و روحیه شهادتطلبى) الگوسازى انقلاب اسلامى.تجربه به بنبست رسیدن الگوى غرب و در سراشیبى فروپاشى قرار گرفتن قدرتهاى لیبرالى.
رمز مانایى انقلاب
انقلاب اسلامى ایران که بهواقع یکى از مصادیق واقعى تحول در تمام ارکان جامعه ایرانى است، رویدادى شگفتآور و تاریخساز در سیر تحولات اجتماعى و سیاسى عصر حاضر به شمار مىآید.
علیرغم وجود مشکلات و دشمنىهاى فراوان بر سر راه بالندگى و پیشرفت انقلاب اسلامى، اما اجتماع عظیم و چند ده میلیونى مردم در سالروز پیروزى انقلاب در ۲۲ بهمن امسال، نقش مردم در مهار آشوبهاى اخیر، بیانگر ماهیت درونى انقلاب است. ماهیت و جوهرى که با وجود شواهد گوناگون، هنوز براى دشمنان ما ناشناخته باقى مانده و ابعاد آن با وجود بررسىهاى عمیق و طولانى، برایشان روشن نشده است واین در حالى است که اگر هر یک از تهدیدات و تهاجمات گستردهاى که براى جمهورى اسلامى تاکنون پیش آمده، چنانچه براى هر کشور دیگرى پیش آمده بود، عملاً آن نظام سیاسى را ساقط مىکرد.
امام خمینى بنیانگذار عظیم الشأن نظام جمهورى اسلامى بر این باور بودند که رمز بقاء و تدوام انقلاب همان رمز پیروزى انقلاب است. با الهام از این اندیشه امام راحل عظیم الشأن مؤلفههاى زیر را بهعنوان رموز پایایى ومانایى انقلاب مىتوان بر شمرد:اسلامیت انقلاب و باور و عمل به آن، ولایت فقیه و رهبرى انقلاب،نقش مردم و پیوستگى و همراهى با نظام و ولایت پذیرى آنها، وحدت و انسجام ملى، تفکر انقلابى و استمرار این روحیه در میان آحاد مردم و مدیریت عالى نظام و آگاهى و بصیرت مردم؛ خنثى گر تهدیدات داخلى و خارجى
در این میان اسلام و باورهاى اسلام ناب، نقش رکنى و محورى در پایدارى انقلاب اسلامى داشته و سایر عناصر هم با وجود آن نقش آفرینى مؤثر و کارآمدى خواهند داشت. به عبارت دیگر اسلام ناب در حکم ایده حاکمیت و راهنماى خط اصیل انقلاب تلقى شده و ولایت فقیه جایگاه مهندسى نظام و حافظ و استمراز حیات آن محسوبشود. چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ولایت فقیه جایگاه مهندسى نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیرى از انحراف آن است، پاسدارى و دیدهبانى حرکت کلى نظام به سمت هدفهاى آرمانى و عالىاش مهمترین و اساسىترین نقش ولایت فقیه است.(۱۴/۳/۱۳۸۳) از همین نظر است که به بیان امام راحل باید پشتیبان ولایت فقیه بود تا آسیبى به این مملکت نرسد.
در این رهیافت، مردم و وحدت و انسجام ملى رکن انسانى و میدانى در مانایى انقلاب اسلامى به شمار مىآید. رهبر معظم انقلاب با توجه به این موضوع مردمى بودن انقلاب را استثنایىترین خصوصیات انقلاب دانسته ومى فرمایند: «دو خصوصیت ابتناى انقلاب بر ارزشهاى اخلاقى، دینى و معنوى و نیز مردمى بودن انقلاب، استثنایىترین خصوصیات انقلاب هستند و همین دو خصوصیت، بیشترین تأثیر را در وجههى این انقلاب در دنیا داشته است؛ همچنان که بیشترین تأثیر را در پیروزى و ماندگارى انقلاب در کشور ما داشته است (۲/۱۱/۱۳۶۸)
تردیدى نیست که نبود یا ضعفانگیزه الهى در میان مسؤولان، نخبگان و توده مردم، نقش آفرینى آنها را در پایایى و مانایى انقلاب اسلامى بىاثر خواهد کرد. به همین جهت یکى از دغدغههاى امام راحل همواره این بود و در وصیت نامه سیاسى الهى شان براى آخرین بار تأکید و تصریح فرمودند: «اینجانب به همه نسلهاى حاضر و آینده وصیت مىکنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود [استقلال و اقتدار داشته باشید] اینانگیزه الهى را که خداوند تعالى در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.»
انتهای پیام/
,
,
,
,
,
, چهار دهه پرتلاطم و تکاملبخش,
,
,
,
,
,
,
, دوران تأسیس,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دوران تثبیت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دوران استحکام,
,
,
,
,
, دلایل رویکرد به ساخت درونى قدرت براى استحکام انقلاب,
,
,
,
,
, رمز مانایى انقلاب,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]