ورود سازمان حمایت از مصرف کنندگان به قیمت‌گذاری ماسک؛ با گرانفروشان برخورد جدی می‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد با توجه به افزایش تقاضا برای انواع ماسک‌های پزشکی و به تبع آن سوءاستفاده‌های احتمالی برخی از عرضه‌کنندگان و عوامل توزیع در عدم عرضه مکفی و فروش اقلام مذکور به قیمتهای غیرمتعارف، حسب هماهنگی‌های بعمل آمده با سازمان غذا و دارو حداکثر نرخ فروش انواع ماسک سه لایه جراحی به تفکیک قیمت فروش کارخانه، فروش به مراکز درمانی از سوی عوامل توزیع و مصرف‌کننده نهایی پس از تصویب در کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه به کلیه واحدهای تولیدی ابلاغ گردید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

براساس این گزارش واحدهای مذکور مکلف به رعایت سقف قیمتهای مصوب تعیین شده و درج قیمت بر روی بسته‌بندی محصولات خود هستند.

,

در حال حاضر حداکثر نرخ فروش به مصرف‌کننده نهایی هر عدد ماسک سه لایه ، مطابق مصوبه کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه ۴۱۰۰ ریال میباشد و کلیه داروخانه‌ها و مراکز عرضه مکلف به رعایت سقف قیمت تعیین شده در فروش انواع ماسک سه لایه هستند.

,

تاکید می شود به جهت پتانسیل امکان تامین اقلام مذکور در داخل کشور از سوی تولیدکنندگان، در حال حاضر مشکلی برای تامین اقلام مذکور وجود نداشته و تولیدکنندگان با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت می‌اشند، لذا از هموطنان عزیز تقاضا میشود از خریدهای غیرضروری و بیش از نیاز خودداری نمایند.

,

این سازمان ، در خصوص گرانفروشی انواع ماسک‌های پزشکی اعلام می دارد؛ آماده رسیدگی و برخورد با متخلفان است و شهروندان می توانند شکایات خود در این زمینه را به شماره ۱۲۴ اعلام نمایند؛ و با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا باعث لزوم استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف برای پیشگیری از ابتلا شده، با آن دسته از توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگانی که با سوءاستفاده از این شرایط نسبت به عدم عرضه و احتکار اقدام می‌کنند به عنوان اخلال در نظام توزیع، بدون چشم پوشی و برابر قانون برخورد قاطع می نماید.

,

این در حالیست که به جهت جلوگیری از بروز هرگونه اخلال در تأمین و فرآیند توزیع و همچنین احتکار انواع ماسک‌های تولید داخل، رصد و پایش مستمر میزان توزیع و عرضه کلیه تولیدکنندگان از سوی سازمان غذا و دارو انجام پذیرفته و فروش تامین‌کنندگان صرفاً میبایست از طریق عوامل توزیع دارای مجوز انجام پذیرد، مضافاً با هدف جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در عرضه ماسک‌های تقلبی در بازار، کلیه داروخانه‌ها و عرضه‌کنندگان مکلف گردیدند از شبکه مجاز تعیین شده خرید خود را انجام دهند.

,

در همین راستا مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی ، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  هشدار داد که  با کلیه احتکار کنندگان و گرانفروشان انواع ماسکهای پزشکی شناسایی و با آنها برخورد قانونی می شود.
اسماعیل مهدی پور با اعلام این خبر گفت: با توجه به افزایش تقاضا برای انواع ماسک‌های پزشکی و به تبع آن سوءاستفاده‌های احتمالی برخی از عرضه‌کنندگان و عوامل توزیع در عدم عرضه مکفی و فروش اقلام مذکور به قیمت¬های غیرمتعارف، حسب هماهنگی¬های بعمل آمده با سازمان غذا و دارو حداکثر نرخ فروش انواع ماسک سه لایه جراحی به تفکیک قیمت فروش کارخانه، فروش به مراکز درمانی از سوی عوامل توزیع و مصرف¬کننده نهایی پس از تصویب در کمیسیون نرخ¬گذاری مربوطه  به کلیه واحدهای تولیدی ابلاغ گردید.

,
,

وی در ادامه اظهار داشت: واحدهای مذکور مکلف به رعایت سقف قیمت¬¬های مصوب تعیین شده و  درج قیمت  بر روی بسته¬بندی محصولات خود  می باشند.

,

ایشان با تاکید بر اینکه افزایش قیمت هر گونه ماسک و کالای پزشکی، ممنوع است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حداکثر نرخ فروش به مصرف¬کننده نهایی هر عدد ماسک سه لایه، مطابق مصوبه کمیسیون نرخ¬گذاری مربوطه 4100 ریال می¬باشد و کلیه داروخانه¬ها و مراکز عرضه مکلف به رعایت سقف قیمت تعیین شده در فروش انواع ماسک سه لایه می¬باشند.

,

اسماعیل مهدی پور ، همچنین درباره آخرین وضعیت تامین ماسک در کشور، متذکر شد: به جهت پتانسیل امکان تامین اقلام مذکور در داخل کشور از سوی تولید¬کنندگان، در حال حاضر مشکلی برای تامین اقلام مذکور وجود نداشته و تولید¬کنندگان با حداکثر ظرفیت خود در حال فعالیت می¬باشند، لذا از هموطنان عزیز تقاضا می¬شود از خریدهای غیر ضروری و بیش از نیاز خودداری نمایند.

,

مدیر کل نظارت بر محصولات بهداشتی، در خصوص گرانفروشی انواع ماسکهای پزشکی اعلام داشت: با توجه شیوع بیماری کرونا و افزایش میزان تقاضا برای انواع ماسک¬های پزشکی و انواع ضد عفونی¬کننده¬های دست، با آن دسته از توزیع¬کنندگان و عرضه¬کنندگانی که با سوء¬استفاده از این شرایط نسبت به عدم عرضه و احتکار اقدام می¬نمایند به عنوان اخلال در نظام توزیع، بدون چشم پوشی و برابر قانون برخورد قاطع صورت می پذیرد.

,

او از شهروندان تقاضا کرد شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف از قبیل گرانفروشی ، احتکار ، عدم درج قیمت در این زمینه شکایات خود را به شماره 124 اعلام نمایند. 

,

وی ضمن هشدار مجدد به محتکران و گرانفروشان ماسکهای پزشکی یادآور شد ؛ به جهت جلوگیری از بروز هرگونه اخلال در تأمین و فرآیند توزیع و همچنین احتکار انواع ماسک¬های تولید داخل، رصد و پایش مستمر میزان توزیع و عرضه کلیه تولیدکنندگان از سوی سازمان غذا و دارو انجام پذیرفته و فروش تامین¬کنندگان صرفاً می¬بایست از طریق عوامل توزیع دارای مجوز  انجام پذیرد.

,

مهدی پور همچنین افزود: کلیه داروخانه‌ها و عرضه‌کنندگان به منظور جلوگیری از سوء¬استفاده¬های احتمالی در عرضه  ماسک¬های تقلبی در بازار، مکلف گردیدند ، از شبکه مجاز تعیین شده خرید خود را انجام دهند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
در حال حاضر حداکثر نرخ فروش به مصرف‌کننده نهایی هر عدد ماسک سه لایه ، مطابق مصوبه کمیسیون نرخ‌گذاری مربوطه ۴۱۰۰ ریال میباشد و کلیه داروخانه‌ها و مراکز عرضه مکلف به رعایت سقف قیمت تعیین شده در فروش انواع ماسک سه لایه هستند.