مجهز شدن بیش از 25 هزار هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی به سیستم‌های نوین آبیاری
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، محمدحسن غلامی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان جنوبی صبح امروز در نشست خبری که به صورت زنده از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: اجرای سیتم‌های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار، احداث استخر ذخیره آب، اجرای احداث کانال آب، احداث زیرساخت‌های مجتمع‌های گل خانه‌ای، دامپروری، برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی و حفر چاه برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری از جمله وظایف مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، , خاورستان، , خاورستان، ,
 
,
وی افزود: سیاست اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش آبیاری و بهره‌وری بالا با استفاده از میزان آب کم است.
,
 
,
وجود 141 هزار هکتار اراضی آبی قابل کشت در خراسان‌جنوبی
, وجود 141 هزار هکتار اراضی آبی قابل کشت در خراسان‌جنوبی, وجود 141 هزار هکتار اراضی آبی قابل کشت در خراسان‌جنوبی,
 
,
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خراسان‌جنوبی 141 هزار هکتار اراضی آبی قابل کشت داریم.
,
 
,
غلامی عنوان کرد: در استان 11 هزار و 740 منابع آبی داریم که شامل  3 هزار و 299 حلقه چاه،  6 هزار 252 رشته قنات و بیش از دو هزار چشمه می‌شود که عمدتا منابع آبی خرده مالکی محسوب می‌شود.
,
 
,
وی با اشاره به طرح از آبخیز تا جالیز، اظهار کرد: در این طرح می‌توانیم در بالادست قنوات اقداماتی برای افزایش راندمان آب انجام دهیم که منجر به افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی نیز خواهد شد.
,
 
,
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: اولویت در خراسان‌جنوبی با آبیاری تحت فشار است اما اگر اجرای آبیاری تحت فشار امکان‌پذیر نباشد می‌توان به صورت آبیاری کم فشار اقدام کرد.
,
 
,
غلامی با بیان این‌که خراسان‌جنوبی استان کم بارانی است و کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفته، افزود: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری روشی برای جبران کم آبی در استان است.
,
 
,
مجهز شدن 25 هزار و 900 هکتار اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری
, مجهز شدن 25 هزار و 900 هکتار اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری, مجهز شدن 25 هزار و 900 هکتار اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری,
 
,
وی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 25 هزار و 900 هکتار از اراضی استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده که بیش از 18 هزار هکتار از این عدد طی سه سال گذشته انجام شده است.
,
 
,
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: 29هزار و 500 هکتاری که به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است معادل 18 درصد منابع آبی استان است.
,
 
,
غلامی عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 430 هکتار اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز 4 هزار و 750 هکتار از اراضی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد که باعث صرفه‌جویی 21 میلیون متر مکعب آب در استان شده است.
,
 
,
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که 8 هزار و 730 هکتار پروژه سیستم نوین آبیاری در دست اجرا داریم، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود راندمان آبیاری در استان به 48.95 درصد برسد.
,
 
,
غلامی گفت: انواع روش‌های آبیاری در استان شامل سطحی و تحت فشار می‌شود که هر کدام شامل چند نوع آبیاری است اما عمدتا در خراسان‌جنوبی برای آبیاری باغات از روش آبیاری موضعی استفاده می‌شود.
,
 
,
وی در خصوص ارائه تسهیلات برای اجرای سیتم‌های نوین آبیاری، بیان کرد: در سال جاری به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 17 میلیون و 500 هزار تومان و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار 7 میلیون تومان کمک بلاعوض از اعتبارات سال 98 به متقاضیان پرداخت می‌شود.
,
 
,
سالانه 10 هزار هکتار اراضی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌شود/ تخصیص 62 میلیارد تومان اعتبار در سال 98
, سالانه 10 هزار هکتار اراضی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌شود/ تخصیص 62 میلیارد تومان اعتبار در سال 98, سالانه 10 هزار هکتار اراضی استان به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌شود/ تخصیص 62 میلیارد تومان اعتبار در سال 98,
 
,
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: سالانه در خراسان‌جنوبی توان اجرای 10 هزار هکتار به سیستم نوین آبیاری داریم.
,
 
,
غلامی خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 62 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیتم‌های نوین آبیاری تخصیص یافت که این رقم در سال 97 بیش از 34 میلیارد تومان بود.
,
 
,
وی با تاکید بر این‌که استفاده بهینه از آب باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: برای باغات پسته می‌توان از سیستم‌های نوین آبیاری کم فشار زیر سطحی استفاده کرد که در شهرستان بشرویه این اقدام عملیاتی شده است.
,
 
,
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به شهرستان‌هایی که بیشترین اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را داشتند، بیان کرد: در سال گذشته در شهرستان‌های زیرکوه 800 هکتار ، قاین 730 و سربیشه500 هکتار سیستم نوین آبیاری تحت فشار اجرا شده است.
,
 
,
میزان صرفه‌جویی در هر هکتار اجرای سیستم نوین آبیاری
, میزان صرفه‌جویی در هر هکتار اجرای سیستم نوین آبیاری, میزان صرفه‌جویی در هر هکتار اجرای سیستم نوین آبیاری,
 
,
غلامی در خصوص صرفه‌جویی ناشی از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، اظهار کرد: به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار 4هزار و 400 متر مکعب و هر هکتار آبیاری کم فشار 2 هزار و 500 متر مکعب صرفه‌جویی انجام می‌شود.
,
 
,
وی افزود: طرح تعادل بخشی دشت‌ها در سر لوحه برنامه‌های وزارت نیرو است که طرح خوبی برای استان‌هایی مانند خراسان‌جنوبی است.
,
 
,
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در سال گذشته با اجرای سیستم نوین آبیاری در 4 هزار و 750 هکتار، خراسان‌جنوبی رتبه ششم را بر اساس سطح در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.
,
 
,
غلامی گفت: همچنین در سال 97 با اجرای 7 هزار و 48 هکتار رتبه پنجم، در سال 96 با اجرای 7 هزار و 522 هکتار رتبه نهم، در سال 95 با اجرای یک هزار و 520 هکتار رتبه هفدهم و در سنوات قبل که سطح اجرای سیستم‌های نوین آبیاری کمتر از یک‌هزار هکتار بوده خراسان جنوبی رتبه 30 را داشته است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اجرای سیستم‌های نوین آبیاری جهش قابل توجهی داشته است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
غلامی گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 25 هزار و 900 هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده که بیش از 18 هزار هکتار از این میزان طی سه سال گذشته انجام شده است.