آیا شب قدر فقط مخصوص امت اسلام است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن بیگدلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با تبریک شب‌های قدر و تسلیت ایام ضربت و شهادت امیرالمؤمنین (ع)، اظهار کرد: امیدوارم ابتلایی که در جهان به وجود آمده به زودی از جهان و به‌خصوص از جهان اسلام و ایران اسلامی  برطرف شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه صحبت کردن در خصوص شب‌های قدر بدون توجه به قرآن شاید قابل‌توجه نباشد و انسان نتواند آن مفهوم و اصل مطلب را بفهمد، ابراز کرد: در آیات الهی در چند جا به شب قدر اشاره‌شده که یکی از این سوره‌ها سوره قدر است.

,

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان با اشاره به آیات سوره قدر، تصریح کرد: در عظمت شب قدر همین بس که خداوند قرآن و آخرین کتاب آسمانی‌، کتابی که کتاب هدایت انسان ها است و آنچه موردنیاز بشریت است و امام زمان (عج) با آن جامعه را مدیریت می‌کند را در شب قدر نازل کرد.

,

وی با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید شما شب قدر را نمی‌فهمید و درک نمی‌کنید و به عمق آن پی نمی‌برید، عنوان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید ما قرآن را در یک‌شب مبارک نازل کردیم.

,

بیگدلی با بیان اینکه شب قدر مبارک است که هنوز انسان‌های عادی نتوانسته اند و یا نمی‌توانند به عمق عظمت شب قدر پی ببرند، افزود: اگر بخواهیم شب قدر را معنی بکنیم شب قدر به معنی شب بزرگ، باعظمت، شبی که بندگان خدا آزادند و اجازه یافته‌اند مستقیماً خداوند تبارک‌وتعالی را مورد خطاب قرار دهند.

,

وی بیان کرد: اجازه یافتن بندگان برای مستقیماً مورد خطاب قرار دادن خداوند در شب قدر نافی شب‌های دیگر نیست ولی در این شب خداوند تبارک‌وتعالی به بندگان خود ویژه نظر می‌کند.

,

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه مفسرین قرآن گفته‌اند که شب قدر به معنی منزلت و بزرگی است، ابراز کرد: این بیان مفسرین و بزرگان عظمت و بزرگی این شب را نشان می‌دهد.

,

وی با اشاره به روایتی از معصوم (ع)، تصریح کرد: همه مقدرات انسان در شب قدر رقم می‌خورد و مقدرات آن تقدیری است که انسان با آن مواجه خواهد شد و در زندگی یک‌ساله خود با آن گریبان گیر است که در این شب خود را نشان می‌دهد و مصوب می شود.

,

بیگدلی با طرح سؤالی که خداوند در شب قدر خودش مقدرات را تقدیر می‌کند چه نیازی به عمل، رفتار و عبادت در طول انسان دارد؟ خاطرنشان کرد: جواب این ابهام و اشکال این است که اگر خداوند در شب قدر اعمال انسان را مقدر می‌کند این با آزادی انسان مخالف نیست یعنی انسان انتخاب و اختیار خود را از دست نداده است و خداوند اختیار و انتخاب را از انسان نگرفته است این انسان است که مقدرات خود را رقم می‌زند و خود را به خداوند عرضه می‌کند.

,

وی با بیان اینکه خداوند آنچه را مقدر می‌کند طبق خواسته و مطالبه انسان در شب قدر است، عنوان کرد: انسان در شب قدر با خداوند ارتباط برقرار می‌کند و خواسته‌های و نیازهای خود را مطرح می‌کند و آنچه به صلاح انسان باشد مصوب و مقدر می‌شود و آنچه به صلاح انسان نباشد مقدر نمی‌شود.

,

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه  کسانی که این ابهام و سؤال را مطرح می‌کنند باید تفکر جبری و یا اختیاری داشته باشند، افزود: شب قدر هم مخالف تفکر جبری است که می گویند همه‌چیز به خدا متصل است و خدا تصمیمی می‌گیرد و بشر اختیار ندارد و هم تفکر اختیاری که می‌گوید همه‌چیز در اختیار بشر است و بشر خود انتخاب می‌کند و خداوند هیچ اختیاری ندارد.

,

وی با بیان اینکه تفکر لیبرال جامعه غربی این نوع نگاه اختیاری را مطرح می‌کند و مرتجعین به عبارتی به تفکر جبری می‌پردازند، ابراز کرد: اختیار و اجازه انتخابی که خداوند در شب قدر به بندگان خود می‌دهد در مقابل هر دو تفکر مطرح قرار دارد.

,

بیگدلی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شب قدر این است که محبت، همدلی، مهربانی و مواسات را در بین بندگان گسترش می‌دهد، تصریح کرد: این بندگان خدا هستند که می‌آیند و اوج غرور انسانیت را می‌شکند و در مقابل خالق، رب و رزاق خود به فقر خود اعتراف می‌کند.

,

وی بیان کرد: وقتی انسان به این درجه برسد که در برابر خدا خود را خاضع نشان بدهد و به فقر خود اعتراف بکند خداوند در این زمان به این بشر و انسان توجه ویژه نشان خواهد داد و این‌یکی از ویژگی‌ها مهم شب قدر است.

,

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان زنجان با بیان اینکه شب قدر زمانی اتفاق افتاده است که اگر به‌صورت آماری ما به آن نگاه کنیم و محاسبه کنیم یک‌شب 83 سال و چهار ماه است، عنوان کرد: زمانی که پیامبر اسلام به معراج می‌رفت در آن شب خدا به پیامبر خود خطاب می‌کند اگر در این شب بندگان من و امت تو به درگاه من بیایند بهتر از هزار ماه عبادت است که این‌یک توجه خاص خداوند به بنده خودش است.

,

وی افزود: همان طوری که پدری گاهی اوقات به فرزند خود امتیازی می‌دهد و یا ولی نسبت به امت خود امتیازی می‌دهد، خداوند هم در شب قدر به بندگان خود امتیاز داده و آن امتیاز این است که خداوند بندگان خود را می‌بخشد و مورد عفو قرار می‌دهد.

,

بیگدلی با اشاره به اینکه خداوند به بندگان خود این اجازه را می‌دهد تا یک شب عبادت کنند و به‌اندازه 83 سال و چهار ماه ثواب برای آن‌ها ثبت کند، ابراز کرد: این نشان‌دهنده مهربانی خداوند است.

,

وی با اشاره به احادیث ائمه اطهار تصریح کرد: حضرت موسی(ع) وقتی از خداوند چندین تقاضا را می‌کند خداوند حضرت موسی را به شب قدر ارجاع می‌دهد و این‌یک چیزی را نشان می‌دهد که شب قدر فقط برای امت پیامبر اسلام نیست و شب قدر برای امت‌های پیشین هم بوده است.

,

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان بیان کرد: خداوند برای بندگان خود و آن‌کسانی که به درگاه او می‌آیند در این شب‌ها ویژگی و عظمتی قائل شده و در جهت رفع مشکلات بندگان خود اختیاراتی را به ملائکه داده است تا بتوانند از آن بهره‌برداری کنند.

,

انتهای پیام/

]
حجت الاسلام حسن بیگدلی مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان با اشاره به فضیلت‌های شب قدر گفت: شب قدر مخصوص امت اسلام نیست.