فرد با تقوا چه ویژگی هایی دارد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، در این دو آیه خداوند به معرفى بندگان پرهیزکار که در آیه قبل به آن اشاره شده بود پرداخته و شش صفت ممتاز براى آنها بر مى‏شمرد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, پرهیزکار ,

الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ (آل عمران ـ 16)

,

(پرهیزگاران) کسانى‏اند که مى‏گویند: پروردگارا! به راستى که ما ایمان آورده‏ایم، پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش حفظ فرما.

,

اولین صفت پرهیزکاران که در آیه 16 مطرح شده این است که آنان با تمام دل و جان متوجه پروردگار خویش‏اند و ایمان، قلب آنها را روشن ساخته و به همین دلیل در برابر اعمال خویش به شدت احساس مسئولیت مى‏کنند.

,

و در ادامه در آیه 17 می فرماید:

,

الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ الْقانِتِینَ وَ الْمُنْفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ (آل عمران ـ 17)

,

(پرهیزگاران، همان) صابران و راستگویان و فرمانبرداران فروتن و انفاق کنندگان و استغفار کنندگان در سحرها هستند.

, صابران ,

 

,

نکته‏ها:

,

ویژگی های افراد با تقوا در آیه 17 سوره آل عمران:

,

1 صبر در برابر مشکلات، صبر بر ترک گناهان و صبر بر انجام واجبات.

,

صداقت در گفتار و رفتار.

, صداقت ,

3 خضوع و فروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربینى.

,

انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى کرده است.

, انفاق ,

مناجات‏هاى سحرى و آمرزش‏خواهى از خداوند. آرى! سحر مناسب‏ترین زمان براى دعاست. «1»

, مناجات‏هاى سحرى ,
مفضل بن عمر مى‏گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: نماز شب من فوت مى‏شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى‏کنم؟ حضرت فرمودند: اشکالى ندارد، ولى آن را براى خانواده‏ات آشکار نکن، چون آن را سنّت مى‏پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» را ابطال مى‏کند
,
مفضل بن عمر مى‏گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: نماز شب من فوت مى‏شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى‏کنم؟ حضرت فرمودند: اشکالى ندارد، ولى آن را براى خانواده‏ات آشکار نکن، چون آن را سنّت مى‏پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» را ابطال مى‏کند
,

 

,

 

,

در آن هنگام که چشم هاى غافلان و بى ‏خبران در خواب است و غوغاى جهان مادى فرو نشسته و به همین دلیل حالت حضور قلب و توجه خاص به ارزش هاى اصیل در قلب مردان خدا زنده مى‏شود، به پا مى‏خیزند و در پیشگاه با عظمتش سجده مى‏کنند و از گناهان خود آمرزش  مى‏طلبند و محو انوار جلال کبریایى او مى‏شوند، و تمام ذرات وجودشان زمزمه توحید سر مى‏دهد، و همان گونه که با طلوع صبح، ظلمت شب برچیده مى‏شود و فیض عام پروردگار بر صفحه جهان مى‏نشیند، آنها نیز به دنبال زمزمه‏هاى عاشقانه سحرگاهان همراه با طلوع صبح، پرده‏هاى ظلمت غفلت و گناه از دل هایشان برچیده مى‏شود و انوار رحمت  و مغفرت و معرفت الهى بر دل هایشان فرو مى‏نشیند.

, آمرزش , رحمت ,

 

,

در برخى روایات آمده است: اگر کسى یک سال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار کند، مشمول این آیه مى‏شود. «2»

, نماز شب,

ابى بصیر از امام صادق علیه السلام درباره‏ى «الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» پرسید، حضرت فرمودند: رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى‏کرد. «3»

,

مفضل بن عمر مى‏گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم: نماز شب من فوت مى‏شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى‏کنم؟ حضرت فرمودند: اشکالى ندارد، ولى آن را براى خانواده‏ات آشکار نکن، چون آن را سنّت مى‏پندارند و در این صورت عمل به گفتار خداوند: «الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» را ابطال مى‏کند. «4»

,

 

,

نکته:

,

واژه "سحر" (بر وزن بشر) در اصل به معنى "پوشیده و پنهان بودن" است و چون در ساعات آخر شب پوشیدگى خاصى بر همه چیز حکومت مى‏کند، نام آن سحر گذاشته شده است لغت "سِحر" (بر وزن شعر) نیز از همین ماده است زیرا شخص ساحر دست به کارهایى مى‏زند که اسرار آن از دیگران پوشیده و پنهان است.

,

عرب به ریه و شش نیز گاهى سحر (بر وزن بشر) مى‏گوید و این هم به خاطر پوشیده‏ بودن درون آن مى‏باشد.

,

چرا در میان اوقات شبانه روز تنها به وقت "سحر" اشاره شده است در حالى که استغفار و بازگشت به سوى خدا در هر حال مطلوب است؟

,
تقوا به معناى انزوا، بى‏خبرى و گوشه‏گیرى نیست، متّقى باید جامع کمالات باشد. «الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ ...»
,
تقوا به معناى انزوا، بى‏خبرى و گوشه‏گیرى نیست، متّقى باید جامع کمالات باشد. «الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ ...»
,

 

,

 

,

این براى آن است که سحر به خاطر آرامش و سکوت و تعطیل کارهاى مادى و نشاطى که بعد از استراحت و خواب به انسان دست مى‏دهد، آمادگى بیشترى براى توجه به خداوند به او مى‏بخشد و این معنى را به آسانى با تجربه مى‏توان دریافت، حتى بسیارى از دانشمندان براى حل مشکلات علمى از آن وقت استفاده مى‏کردند. زیرا چراغ فکر و روح انسان در آن وقت از هر زمان پرفروغ ‏تر و درخشان ‏تر است و از آنجا که روح عبادت و استغفار توجه و حضور دل مى‏باشد، عبادت و استغفار در چنین ساعتى از همه ساعات گران بهاتر خواهد بود.

,

 

,

 

,

پیام‏های آیه 16:

,

1ـ متّقین، همواره در انابه و دعا هستند. «یَقُولُونَ»

,

2ـ ایمان، زمینه‏ى عفو الهى  است. «آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا»

, عفو الهى  ,

3ـ عفو، از شئون ربوبیّت و لازمه‏ى تربیت است. «رَبَّنا» «فَاغْفِرْ لَنا»

,

4ـ ترس از قهر و عذاب خداوند، از نشانه‏هاى تقواست. «قِنا عَذابَ النَّارِ»

, عذاب خداوند، ,

5ـ به کارهاى خوبتان اعتماد نکنید. با آنکه اهل تقوا هستید، باز هم از قهر الهى باید ترسید. «قِنا عَذابَ النَّارِ»

,

 

,

پیام‏های آیه 17:

,

1ـ هم رسیدگى به خلق، هم عبادت خالق. «وَ الْمُنْفِقِینَ وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ»

,

2ـ تقوا به معناى انزوا، بى‏خبرى و گوشه‏گیرى نیست، متّقى باید جامع کمالات باشد. «الصَّابِرِینَ وَ الصَّادِقِینَ وَ ...»

,

 

,

پی نوشت ها:

,

(1). تفسیر مجمع البیان.

,

(2). تفسیر أطیب البیان من لا یحضر، ج 1، ص 309.

,

(3). تهذیب الاحکام، ج 2، ص 120.

,

(4). مستدرک، حدیث 3259.

,

انتهای پیام/گ

]
اولین صفت پرهیزکاران که در آیه 16 مطرح شده این است که آنان با تمام دل و جان متوجه پروردگار خویش‏اند و ایمان، قلب آنها را روشن ساخته و به همین دلیل در برابر اعمال خویش به شدت احساس مسئولیت مى‏کنند.