به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ چندی است که متأسفانه عدهای سودجو قصد دارند با سوءاستفاده از عشق و عاطفه مردم نسبت به اهلبیت علیهمالسلام و به خصوص سیّد و سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین سلاماللهعلیه، نسبتهای ناروایی را به عزادارن و ارادتمندان این بزرگواران نسبت دهند و وجهه هیئات مذهبی را مخدوش نمایند. البته عدهای به ظاهر عالم نیز عزمشان را جزم نمودهاند تا هرچه میتوانند به دشمنان اهلبیت کمک کنند تا بیشتر علیه مذهب تشیع تبلیغات سوء نمایند و مردم دنیا را نسبت به شیعیان بدبین کنند. این به ظاهر عالمان با فتاوای خود که با غالب فتاوای سایر علما مغایرت دارند مردم را تحریک میکنند تا اقداماتی را انجام دهند که موجب وهن به صاحت ائمه اطهار میشود.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,در ادامه تعدادی از استفتائات که از دفتر مقام معظم رهبری درخصوص ایام محرم صورت گرفته است را مشاهده میفرمایید که حجتالاسلاموالمسلمین فلاحزاده پاسخها را از ایشان نقل میکنند. لازم به ذکر است که سایت WWW.KHAMENEI.IR تمام این استفتائات را در قسمت ویژهای برای بازدیدکنندگان قرار داده است.
, WWW.KHAMENEI.IR, WWW.KHAMENEI.IR,سؤال: یک عزاداری مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
, سؤال: یک, سؤال: یک, عزاداری, عزاداری, مورد, مورد, رضایت, رضایت, اهلبیت, اهلبیت, علیهمالسلام, علیهمالسلام, چه, چه, ویژگیهایی, ویژگیهایی, باید, باید, داشته, داشته, باشد؟, باشد؟,در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته میشود، یک حیث قالب و شیوه عزاداری است.
, .,از نظر محتوا آنچه که گفته میشود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیهالسلام و معصومین علیهمالسلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مؤمنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهلبیت علیهمالسلام نباشد، خلاف مرام اهلبیت علیهمالسلام نباشد.
,نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد؛ مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت علیهمالسلام تبلیغ سوء داشته باشند. اجمالا این را میتوانیم ویژگیهای عزاداری مناسب مورد رضایت اهلبیت علیهمالسلام برشماریم.
, .,سؤال: نظر آقا در مورد برهنه شدن در عزاداری چیست؟ اگر فیلمبرداری نشود و زنان نیز نبینند چطور؟ آیا از نظر فقهی، ایشان حرام میدانند این کار را؟
, سؤال: نظر, سؤال: نظر, آقا, آقا, در, در, مورد, مورد, برهنه, برهنه, شدن, شدن, در, در, عزاداری, عزاداری, چیست؟, چیست؟, اگر, اگر, فیلمبرداری, فیلمبرداری, نشود, نشود, و, و, زنان, زنان, نیز, نیز, نبینند, نبینند, چطور؟, چطور؟, آیا, آیا, از, از, نظر, نظر, فقهی،, فقهی،, ایشان, ایشان, حرام, حرام, میدانند, میدانند, این, این, کار, کار, را؟, را؟,در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم حضرت آقا توصیه فرمودند به برخی از مداحان که در عزاداریها برهنه نشوند؛ اما این بهعنوان یک فتوای فقهی نیست که ما بگوییم حرام است. خب اگر نامحرمانی نیستند، اگر مسئله سوئی بر آن مترتب نیست، دشمنان سوءاستفاده نمیکنند، خب ممکن است بگوییم حرام هم نباشد؛ مثلا یک جمع محدودی هستند فیلمبرداری هم نمیکنند، فقط مردان هستند حالا پیراهن را از تن درآوردند و سینه میزنند؛ اما بهطورکلی توصیه ایشان این هست - به عنوان یک توصیه - که در عزاداریهای مردها برهنه نشوند. چرا؟ چون ممکن است هم در معرض دید نامحرمان باشند و هم دشمنان باز از این مسئله سوءاستفاده کنند برای تبلیغ علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام.
, - , - , . , .,,
سؤال: اگر شخصی در روضهها به صورتش دست بزند تا جایی که صورتش زخم شود، حتی کبود شود، آیا این
, سؤال:, سؤال:, اگر, اگر, شخصی, شخصی, در, در, روضهها, روضهها, به, به, صورتش, صورتش, دست, دست, بزند, بزند, تا, تا, جایی, جایی, که, که, صورتش, صورتش, زخم, زخم, شود،, شود،, حتی, حتی, کبود, کبود, شود،, شود،, آیا, آیا, این, این,عمل مشکلی دارد؟
, عمل, عمل, مشکلی, مشکلی, دارد؟, دارد؟,در پاسخ باید عرض کنیم در حد کبود شدن که حالا ممکن است با زنجیر زدن با سینه زدن بدن کبود شود، اگر ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد به نظر حضرت آقا اشکالی ندارد؛ اما کارهایی فراتر از اینها که ممکن است دشمنان سوءاستفاده کنند، مثل مجروح کردن خود یا بدن را زخم کردن و قمه زدن یا مثل عبور از روی آتش و امثال اینها که در بعضی جاها برخی از افراد انجام میدهند، چون به هر حال اینها اعمال مستندی نیست، در عزاداریها نه وارد شده است، نه سیره بر این بوده است و امروزه هم دشمنان از اینگونه اعمال علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان اهلبیت علیهمالسلام سوءاستفاده میکنند، اگر در آن حد باشد بله اشکال دارد. اما اگر در همین حد که متعارف است سینه میزنند زنجیر میزنند بدنشان ممکن است سرخ شود کبود شود، در حد متعارفش که ضرر معتنابهی برای بدن نداشته باشد، اشکالی ندارد.
, .,سؤال: آیا هروله کردن در عزاداری اشکال دارد؟
, سؤال: آیا, سؤال: آیا, هروله, هروله, کردن, کردن, در, در, عزاداری, عزاداری, اشکال, اشکال, دارد؟, دارد؟,اگر موجب وهن مذهب نباشد، یعنی دیگران سوءاستفاده نکنند علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام، اشکالی ندارد. ولی به طور کلی توصیه این است که از اینگونه اعمال در عزاداریها پرهیز کنند.
, .,در پاسخ سؤالهایی که معمولا در مورد شیوه عزاداری و برخی از کارهایی که در عزاداری صورت میگیرد و اشکال شرعی هم ندارد مثل تعزیهخوانی و امثال اینها، وقتی سؤال شده است، ضمن تأیید آن عزاداریهای متعارف و متعادلی که از دیرباز بین مؤمنین مرسوم بوده اضافه فرمودهاند:"بهتر آن است که مجلس ذکر مصیبت برپا کنند".پس معلوم است که اینگونه کارهای متعارف مثل هیئتهای عزاداری مثل سینهزنی و زنجیرزنی به طور متعارف اینها اشکالی ندارد و جزء شعائر دینی ما محسوب میشود. اما یک کارهایی که موجب وهن مذهب است در شأن مؤمن نیست این کارها را انجام دهد و دشمنان علیه مکتب تشیع از آن سوءاستفاده میکنند ، آن کارها جایز نیست.
, :, ", ", ., .,سؤال: در برخی هیئتها به علت استقبال پرشور جوانان و تراکم جمعیت و کمبود جا در حسینیهها، خیابانهای اطراف بسته شده یا تردد در آنها با مشکل مواجه میشود. آیا این کار اشکال دارد؟ یا اینکه صدای عزاداری خیلی بلند باشد، اگر موجب آزار و اذیت نشود چطور؟ و اگر اشکال دارد، آیا شرکت در این مجالس با علم به اینکه داخل
, سؤال: در, سؤال: در, برخی, برخی, هیئتها, هیئتها, به, به, علت, علت, استقبال, استقبال, پرشور, پرشور, جوانان, جوانان, و, و, تراکم, تراکم, جمعیت, جمعیت, و, و, کمبود, کمبود, جا, جا, در, در, حسینیهها،, حسینیهها،, خیابانهای, خیابانهای, اطراف, اطراف, بسته, بسته, شده, شده, یا, یا, تردد, تردد, در, در, آنها, آنها, با, با, مشکل, مشکل, مواجه, مواجه, میشود. آیا, میشود. آیا, این, این, کار, کار, اشکال, اشکال, دارد؟, دارد؟, یا, یا, اینکه, اینکه, صدای, صدای, عزاداری, عزاداری, خیلی, خیلی, بلند, بلند, باشد،, باشد،, اگر, اگر, موجب, موجب, آزار, آزار, و, و, اذیت, اذیت, نشود, نشود, چطور؟, چطور؟, و, و, اگر, اگر, اشکال, اشکال, دارد،, دارد،, آیا, آیا, شرکت, شرکت, در, در, این, این, مجالس, مجالس, با, با, علم, علم, به, به, اینکه, اینکه, داخل, داخل,حسینیه نمیتوان حضور پیدا کرد اشکال دارد؟
, حسینیه, حسینیه, نمیتوان, نمیتوان, حضور, حضور, پیدا, پیدا, کرد, کرد, اشکال, اشکال, دارد؟, دارد؟,اولا بدانیم که عزاداری حضرت اباعبدالله حسین علیهالسلام از افضل قربات است. تأثیر بسیار زیاد و آثار و برکات بسیار زیادی دارد و همچنان باید مراسم عزاداری اباعبدالله حسین علیهالسلام زنده بماند و تأکید بر آن است. خود سیره مقام معظم رهبری هم بر این است که در برخی از ایام سال مجلس عزا برپا میکنند، ذکر مصیبت و نوحهخوانی انجام میشود در محضر ایشان. اما در برخی از ایام، بیرون آمدن هیئتهای عزاداری و دستهها جزء شعائر دینی است مثل تاسوعا و عاشورا. خب به طور طبیعی برخی از خیابانها بسته میشود برخی از راهها بسته میشود گرچه همان جاها هم اگر بشود مراعات کنند که بسته نشود بهتر است. اما مثل راهپیمایی روز قدس، راهپیمایی 22 بهمن، تاسوعا، عاشورا و امثال اینها طبیعی است، اکثر مردم هم در این مراسم حضور دارند. اما درغیر این مواقع که شخصی در حسینیهای یا در منزل خودش مجلس عزایی برپا کرده است ولو اینکه عزاداری سید و سالار شهیدان باشد، نباید خلاف مقررات نظام باشد یعنی بستن راهها، به خاطر مجلس عزاداری شخصی - گرچه عرض کردم حساب تاسوعا و عاشورا جداست و اصلا خروج این هیئتها و دستهها جز شعائر دینی محسوب میشود و به طور طبیعی خیلی راهها بسته میشود. مردم هم مطلع هستند و قالب مردم هم در این مراسم شرکت دارند - اما در غیر این مواقع مؤمنین باید مراعات کنند، راه بر مردم بسته نشود و صدای بلندگوها آزاردهنده نباشد و مردم را اذیت نکند، همچنین صدای طبل و امثال اینها و کارهای دیگری که جانبی است - مثل ایستگاههای صلواتی که برپا میکنند- و خوب هم هست؛ ولی یک جایی باشد که هم راه مردم بسته نشود، ایجاد مزاحمت نشود و نظافت خیابانها حفظ بماند. اما پرسیدند آیا شرکت در چنین مجلسی اشکال دارد؟ نه، شرکت در آن مجلس ولو جا هم نباشد اشکالی ندارد، ولی شما مزاحمت ایجاد نکنید و راه را نبندید.
, 22 , - , - , - , - , .,سؤال: آیا گفتن ذکر حسین علیهالسلام در سینهزنی و به اصطلاح شور تند و پشت سر هم، بی احترامی است و اشکال شرعی دارد؟ آیا این مصداق غنای روضهخوانی است؟
, سؤال: , سؤال: , آیا, آیا, گفتن, گفتن, ذکر, ذکر, حسین, حسین, علیهالسلام, علیهالسلام, در, در, سینهزنی, سینهزنی, و, و, به, به, اصطلاح, اصطلاح, شور, شور, تند, تند, و, و, پشت, پشت, سر, سر, هم،, هم،, بی, بی, احترامی, احترامی, است, است, و, و, اشکال, اشکال, شرعی, شرعی, دارد؟, دارد؟, آیا, آیا, این, این, مصداق, مصداق, غنای, غنای, روضهخوانی, روضهخوانی, است؟, است؟,ظاهرا مصداق غنا نباشد، اما باز یک توصیهای رهبر انقلاب داشتند به برخی از مداحان که تکرار این الفاظ ثمره چندانی ندارد و عین عبارت این بود که فرمودند "این مداحی شما، نوحهخوانی شما باید حکم یک منبر آموزنده را داشته باشد". یعنی قصیدههایی را بخوانید، مطالبی را داشته باشید که مردم بر معرفتشان نسبت به ائمه اطهار علیهمالسلام و تاریخی که گذشته است، وقایعی که در عاشورا اتفاق افتاده است اطلاع بیشتری پیدا کنند؛ باید یک منبر آموزنده باشد و میفرمودند که تکرار این الفاظ ثمرهای ندارد؛ البته نمیتوانیم به طور کلی بگوییم حرام است؛ نه، حرام نیست و به عنوان یک فتوا نیست. به عنوان یک توصیه که به جای تکرار این الفاظ مطالبی گفته شود که برای مخاطبین ضمن اینکه عزاداری هست مفید هم باشد و بر معرفت آنها بیفزاید و چیز یاد بگیرند.
, ", ", . , .,سؤال: قمهزنی چه حکمی دارد؟ آیا مقلدین سایر مراجع هم باید از این دستور تبعیت کنند؟ و نکته دوم اینکه آیا مخفیانه بودن یا مخفیانه نبودن آن با هم فرقی دارد؟
, سؤال: , سؤال: , قمهزنی, قمهزنی, چه, چه, حکمی, حکمی, دارد؟, دارد؟, آیا, آیا, مقلدین, مقلدین, سایر, سایر, مراجع, مراجع, هم, هم, باید, باید, از, از, این, این, دستور, دستور, تبعیت, تبعیت, کنند؟, کنند؟, و, و, نکته, نکته, دوم, دوم, اینکه, اینکه, آیا, آیا, مخفیانه, مخفیانه, بودن, بودن, یا, یا, مخفیانه, مخفیانه, نبودن, نبودن, آن, آن, با, با, هم, هم, فرقی, فرقی, دارد؟, دارد؟,خب نظر آقا در مورد قمهزنی را شاید همه شنیده باشید که ایشان این کار را در وضعیت فعلی حرام میدانند. تعبیر ایشان این بود که نه سابقهای دارد - این کار، حالا ممکن است یک سابقهای داشته باشد اما در گذشتههای دور یک چنین کارهایی مثل قمهزنی سابقهای بین مؤمنین نداشته است - افزون بر اینکه امروزه از این عمل علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و علیه شیعیان سوءاستفاده میشود. شما اگر مراجعه کنید به برخی از سایتها و کلمه شیعه را بزنید، همین تصویر قمهزنی دیده میشود. فلذا بله این کار به نظر حضرت آقا حرام است و باید از این کار پرهیز شود و فراتر از فتوا، ایشان تعبیرشان این بوده که این عزاداری نیست، بلکه تخریب عزاداری است. بنابراین همه مؤمنین و مقلدین سایر مراجع با کمال احترام به مراجع معظم تقلید، از این دستور باید تبعیت کنند و از اینگونه کارها در عزاداری که اینها عزاداری نیست، بلکه به ضرر مکتب اهلبیت علیهمالسلام است پرهیز کنند و فرقی هم بین قمهزنی مخفیانه یا علنی نگذاشتند؛ بنابراین حتی جداگانه هم سؤال شده است در مورد اینکه مخفیانه بروند قمه بزنند، فرمودند نه این کار را هم نباید بکنند و منع کردند.
, - , - , ., .,سؤال: لعن برخی از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام در مکانهای عمومی یا خصوصی چه حکمی دارد؟
, سؤال: , سؤال: , لعن, لعن, برخی, برخی, از, از, دشمنان, دشمنان, اهلبیت, اهلبیت, علیهمالسلام, علیهمالسلام, در, در, مکانهای, مکانهای, عمومی, عمومی, یا, یا, خصوصی, خصوصی, چه, چه, حکمی, حکمی, دارد؟, دارد؟,این هم از جمله سؤالهایی است که بارها پاسخش را شاید همه شما از خود حضرت آقا شنیده باشید و همین اواخر بیشتر تأکید داشتند. به خاطر این فتنههایی که در جهان اسلام پیش آمده است و برادرکشی و مسلمانکشی بین برخی از مسلمانان و ضرری که برای جهان اسلام دارد و سودش را استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل میبرد. بارها شنیدهاید که ایشان فرمودهاند به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید و توهین به مقدسات سایر مذاهب را حرام دانستهاند. به علاوه هر عملی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود، ایشان آن را منع کردهاند و حرام دانستهاند. بنابراین مؤمنین از کارهایی که به هر حال سودی ندارد، بلکه ضرر دارد و موجب اختلاف بین مسلمانها میشود و موجب برادرکشی بین مسلمانان میشود یا موجب وهن مذهب هست یا به نحوی توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی است انشاالله بپرهیزند که این عمل جایز نیست.
,سؤال دومی که در اینجا مطرح شده این است که در این مجالس میشود شرکت کرد یا نه؟ یک وقت هست شما شرکت میکنید آن منبری را یا آن مداح را از این کار خودش بازمیدارید - حالا با تذکر محترمانه که از این گفتههای تفرقهانگیز بپرهیزد - این گاهی وقتها لازم و واجب است. اما اگر شرکت شما این اثر را ندارد، بلکه مجلس چنین افرادی که تفرقه میاندازند تقویت میشود، بله گاهی وقتها شرکت در چنین مجالسی جایز نیست و باید پرهیز شود.
,سؤال: نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداریها و نوحهها استفاده میشود و در شأن یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟
, سؤال: نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداریها و نوحهها استفاده میشود و در شأن یک مسلمان و حتی انسان, سؤال: نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداریها و نوحهها استفاده میشود و در شأن یک مسلمان و حتی انسان, نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟, نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟,کلا در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود. در پاسخ یکی از سؤالها ما اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام است - مثل کذب مثل غلو نسبت به ائمه اطهار علیهمالسلام - پرهیز شود و هم باید از مطالبی که دون شأن یک مسلمان است، پرهیز شود. اصلا اسلام پیروان خودش را وزین، سنگین و باوقار میپسندد. شما نگاه کنید از جمله لباسهای حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شأن یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونهای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشتنما میشود، این در شأن یک مسلمان نیست. لذا در تعابیری که خوانده میشود در نوحهها ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین علیهمالسلام یا به اباعبدالله علیهالسلام باشد، اما در شأن یک مومن نیست چنین الفاظی به کار ببرد و درعزاداری از آن پرهیز شود.
,سؤال: منظور مقام معظم رهبری در خصوص عدم شرکت زنان در دستهجات عزاداری چیست؟ لطفا نظر مبارک ایشان را تبیین فرمایید. چرا که در ایام شهادت ائمه بسیاری از هیئات مذهبی اقدام به راهاندازی دستهجات مذهبی مینمایند و زنان نیز پشت سر مردان حضور دارند. آیا این حضور زنان در پشت سر مردان در دستهجات اشکال دارد؟
, سؤال: منظور مقام معظم رهبری در خصوص عدم شرکت زنان در دستهجات عزاداری چیست؟ لطفا نظر مبارک ایشان, سؤال: منظور مقام معظم رهبری در خصوص عدم شرکت زنان در دستهجات عزاداری چیست؟ لطفا نظر مبارک ایشان, را تبیین فرمایید. چرا که در ایام شهادت ائمه بسیاری از هیئات مذهبی اقدام به راهاندازی دستهجات مذهبی, را تبیین فرمایید. چرا که در ایام شهادت ائمه بسیاری از هیئات مذهبی اقدام به راهاندازی دستهجات مذهبی, مینمایند و زنان نیز پشت سر مردان حضور دارند. آیا این حضور زنان در پشت سر مردان در دستهجات اشکال, مینمایند و زنان نیز پشت سر مردان حضور دارند. آیا این حضور زنان در پشت سر مردان در دستهجات اشکال, دارد؟, دارد؟,اولا اگر مصداق اختلاط محرم و نامحرم باشد حرام است و حدودی برای این مسئله مشخص شده است و همین جا توصیه میکنیم در هیئتها و در مجالس عزا، همه جا باید این رعایت شود و خانمها حجابشان را مراعات کنند و همه نگاهشان را نگه دارند؛ نگاه به نامحرم. اما درخصوص اینکه خانمها هم دنبال دسته عزا راه بیافتند و دسته عزاداری راه بیاندازند گفتند این شایسته نیست که خانمها دسته عزاداری داشته باشند؛ حتی دنبال دستههای عزاداری راه بیافتند. شیوه عزاداری از قدیمالایام مرسوم بوده و خانمها هم در مجلس عزا شرکت میکردند با مراعات حدود شرعی و حجاب و عفاف.
,سؤال: آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین علیهالسلام کراهت ندارد؟ با توجه به حکم کلی که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است و اگر کسی نذر کرده باشد آیا نذر او صحیح است؟
, سؤال: آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین علیهالسلام کراهت ندارد؟ با توجه, سؤال: آیا پوشیدن لباس مشکی در ایام عزای سید و سالار شهیدان اباعبدالله حسین علیهالسلام کراهت ندارد؟ با توجه, به حکم کلی که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است و اگر کسی نذر کرده باشد آیا نذر, به حکم کلی که پوشیدن لباس سیاه کراهت دارد و در نماز نیز مکروه است و اگر کسی نذر کرده باشد آیا نذر, او صحیح است؟, او صحیح است؟,ما یک حکم کلی داریم در خصوص پوشیدن لباس تیره مشکی که کراهت دارد و نماز خواندن با آن هم ثواب نماز را کم میکند؛ این فتوای حضرت آقا هم هست. اما تبصره هم دارد نسبت به عبا، عمامه و کفش استثنا شده و اگر مشکی باشد کراهت ندارد. همچنین یک حکم کلی نسبت به عزادار داریم که صاحب عزا خوب است به گونهای باشد که معلوم باشد عزادار است و این لباس مشکی پوشیدن عزادار هنگام سوگواری امام حسین علیهالسلام و ائمه بزرگوار، امروزه نشانه این است که طرف میخواهد نشان دهد من عزادار هستم. بنابراین حکم کراهت را ندارد. بنابراین اگر کسی نذر کرده باشد با شرایط نذر شرعی، طبق نذرش هم اگر بتواند باید عمل کند. اما توجه داشته باشید به هر حال عزادار بودن شیوههای مختلفی دارد. حالا ممکن است با پوشیدن لباس مشکی باشد یا با پرهیز از افعال و کارهای شاد یا با گریه کردن و گریستن و شیوههای مختلف دیگر. به هر حال ما امیدوار هستیم بتوانیم این حالت عزاداری را در این ایام سوگواری مراعات کنیم.
,سؤال: یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟
, سؤال: یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟, سؤال: یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟,خب ظاهرا از اوصاف نفسانی او نمیپرسند و از سایر اعمال عبادی او هم سوال نشده است. از سؤال فهمیده میشود در خصوص کار مداحی است. در خصوص یکی از سؤالها ما اشاره کردیم آنچه که در منبرها گفته میشود به عنوان موعظه مردم یا نقل تاریخ عاشورا و امثال اینها یا ذکر مصیبت. اولا باید دروغ نباشد، ثانیا غلو نسبت به معصومین علیهمالسلام نباشد، یعنی زیاده از حد. مقام آنها خیلی بالاست اما به هر حال در مقام عصمت و امامت، یا پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم، در مقام نبوت هستند، دیگر بالاتر از آن نیست، دیگر خودشان نهی فرمودند که نسبت به ما غلو نداشته باشید، زیادهروی نداشته باشید. همچنین مطالب خلاف و حرام که خدای ناکرده مثل غیبت دیگران، تنقیص مؤمن، تحقیر مؤمن، و مطالبی که در شأن معصومین علیهمالسلام نیست، مطالبی که در شأن مؤمنین نیست چنین مطالبی را نباید بگویند. الفاظ زشت و رکیک اینها را نباید بگویند در مداحیها و در مطالبی که ارائه میشود. و همچنین از آن طرف ممکن است در مداحیها مطالب بدی نباشد، اما به گونهای ارائه شود که دشمنان از آن سوءاستفاده کنند علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام یا پیروان مکتب اهلبیت علیهمالسلام، آن هم باید مراعات شود. ضمن اینکه آن مداح باید کارش خالصا و لله باشد، یعنی برای خدا باشد به دور از ریا و خودنمایی. حالا ممکن است مزدی هم بدهند مزدی هم بگیرد، اما برای مزد نباشد. به هر حال برای اینکه اجر و ثواب عزاداری را ببرند. همچنین مداحی آموزنده باشد. من یاد دارم در جایی حضور داشتم که حضرت آقا به دو نفر از مداحان معروف کشور که در دو جلسه جداگانه هم بودند بعد از مراسمی که داشتند در حضور آقا و مجلس عزایی که آقا برپا میکنند، بعد از اینکه خدمت آقا رسیدند من از نزدیک میشنیدم که حضرت آقا فرمودند این مداحی شما باید منبر آموزنده باشد. بعد توصیه کردند قصیدههایی را بگردید پیدا کنید و یادم هست از دیوان صائب هم نام بردند که فرمودند در دیوان صائب هست از این قصیدههای پرمغز و پرمحتوا میتوانید استفاده کنید و مداحی شما باید یک منبر آموزنده باشد که مخاطبان شما مطلب یاد بگیرند و بر معرفتشان افزوده شود. مطالب تاریخی مربوط به ائمه اطهار علیهمالسلام، مصائبی که بر آنها وارد شده است، جنایاتی که دشمنان آنها مرتکب شدهاند، اینها در مداحی باشد انشالله.
,سؤال: پرسیدند اگر منبری خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند، ما در آن مجلس چه وظیفهای داریم؟
, سؤال: پرسیدند اگر منبری خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند، ما در آن مجلس چه وظیفهای داریم؟, سؤال: پرسیدند اگر منبری خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند، ما در آن مجلس چه وظیفهای داریم؟,بارها این توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی را و در گذشته امام راحل را شنیدهاید و یاد دارید که چقدر تأکید داشتند بر وحدت مسلمین. چون امروزه ما دشمنان مشترکی داریم: استکبار جهانی و صهیونیسم بینالمللی؛ که آنها نه به فکر شیعه هستند نه سنی؛ با دیانت شما مخالف هستند. بنابراین توصیه مؤکد شده است و از نظر حکم شرعی هم به نظر حضرت آقا چه در سخنرانیها و چه در مداحیها و چه در کارهای دیگر اعمالی که امروزه موجب تفرقه بین مسلمانها شود و این وحدتی که مورد نیاز مسلمین است برهم زده شود و دشمن از آن سوءاستفاده کند، جایز نیست و حرام است و باید از آن پرهیز شود.
,سؤال: حکم گِل مال کردن خود به عنوان عزادار جایز است؟
, سؤال: حکم گِل مال کردن خود به عنوان عزادار جایز است؟, سؤال: حکم گِل مال کردن خود به عنوان عزادار جایز است؟,بعضی جاها روز عاشورا گلی بر سر یا بدن میمالند یا کاه بر سر میریزند که نشان دهند عزادار هستند. اما اگر به حدی برسد که سخیف باشد یا زشت باشد و طرف انگشتنما شود یا اینکه دشمنان از همین اعمال علیه مکتب اهلبیت علیهمالسلام و پیروان مکتب اهلبیت علیهمالسلام سوءاستفاده کنند، موجب وهن باشد بله حرام است. بنابراین اگر در حد سادهای باشد که به آن مراتب نرسد و طرف صرفا خود را عزادار نشان دهد این اشکالی ندارد. اما اگر در حدی باشد که طرف یا انگشتنما میشود و زشت و سبک است یا موجب وهن باشد، این جایز نیست.
,توصیه کلی به عزاداران
, توصیه کلی به عزاداران, توصیه کلی به عزاداران,یک مطلبی را میخواهم اضافه کنم در همین برنامههایی که عزاداران دارند ضمن احترام به همه آنها غالبا یکسری کارهایی که انجام میدهند از روی عزاداری است و از روی عشق به اباعبدالله علیهالسلام است. و اگر کسانی هم جملهای به آنها بگویند در جواب می شنوند که مجلس عزاداری اباعبدالله حسین علیهالسلام از روی عشق است نه فقه؛ یعنی اینها فراتر میروند و میگویند این احکام فقهی، این باید و نبایدهای دینی، آنجا جاری نیست. گرچه ما قبول داریم که خیلی مقام عزادار بالا است و عزاداری هم به تعبیر حضرت آقا از افضل قربات است و این سنت دیرینه عزاداری با همان روش متداول و سنتی که وجود داشته و به دور از خرافات و کارهای ناشایست، باید محفوظ بماند. اما انسانی که میخواهد با عزاداری اجر و ثواب ببرد، اول باید بداند که احکام فقهی تعطیلبردار نیست. چگونه خود اباعبدالله علیهالسلام ظهر عاشورا در محاصره دشمن زیر تیرباران دشمن، نماز را اول وقت خواندند و آن هم به جماعت خواندند. یعنی دارند به ما نشان میدهند که این باید و نبایدها و این تکالیف شرعی تعطیلبردار نیست حتی در سختترین وضعیت. تا آخرین لحظات توصیههایشان این بود که خانمها از خیمهها بیرون نیایند و حتی دشمن این را فهمیده بود که آن حمله به خیام است که اباعبدالله علیهالسلام را از پا در میآورد. یعنی آنجا دیگر نمیتواند تحمل کند. یعنی مسائل محرم و نامحرم. بنابراین این حرف که از روی عشق است و فقه جاری نیست، کاملا باطل است و احکام فقهی همه جا جاری است در همه وضعیتها. باید توجه شود مراعات شود که خدای ناکرده عزاداری سبب انجام کارهای حرام مثل اختلاط محرم و نامحرم نباشد، حقوق مردم تضییع نشود و موجب اذیت و آزار عمومی نباشد. به علاوه ترک واجب نباشد، نماز ترک نشود، نماز صبح قضا نشود. نکته پایانی این است معمولا عزاداران در مجلس عزا شرکت میکنند و نوحه میخوانند، سینه میزنند زنجیر میزنند برای چه؟ برای اینکه ثواب ببرند. اگر یک عملی را ما شبهه داشتیم یعنی معلوم نبود ثواب دارد یا ندارد آدم عاقل چکار میکند؟ آن موردی را که شبهه دارد کنار میگذارد میرود سراغ کاری که قطعا ثواب دارد. بنابراین در عزاداریهایتان به طور کلی توصیه مراجع معظم تقلید، توصیه حضرت آقا مقام معظم رهبری را بشنوید و از کارهای سخیف، سبک و مبتذل و از کارهایی که موجب وهن مذهب است، کارهایی که دشمنان از آن سوءاستفاده میکنند اعمالی که موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان میشود پرهیز کنید و عزاداری وزین و سنگینی که در شأن خودتان و در شأن اباعبدالله علیهالسلام و ائمه اطهار علیهمالسلام است بپردازید و مطمئن باشید که اجر و ثواب میبرید. و از کارهایی که قطعا حرام است و کارهایی که شبهه دارد یعنی یا شبهه حرمت دارد یا شبهه اینکه اصلا ثواب دارد یا نه انشاالله در عزاداریها بپرهیزید. از خدا میخواهیم به همه ما توفیق عزاداری بامعرفت را عنایت بفرماید.
,انتهای پیام/
]