روایت صد سال معماری معاصر ایران
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجموعه مستند «چهل گره» در ۱۲ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای روایتی است از فراز و فرودهای یکصد سال تاریخ معماری معاصر ایران و گمگشتگی انتخاب میان سنت و مدرنیته در قرن چهاردهم معماری ایرانی که به تهیه کنندگی و کارگردانی برادران ارجمندی ساخته شده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
این مجموعه مستند ۱۲ قسمتی از یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه‌ی سوم سیما پخش خواهد شد. 
,
بر اساس این گزارش، سری مستند «چهل گره» در قسمت‌های ابتدایی به انتهای قاجاریه و تاثیر تجددخواهی بر معماری معاصر می پردازد و سپس روایتی از انتخاب پهلوی میان سنت و مدرنیته را به تصویر می‌کشد. این مستند ترکیبی که از تصاویر تولیدی و آرشیوی بسیار غنی بهره برده، بر اساس مستندات موجود روایت عکس‌های سیاه و سفید تاریخی را بازسازی و مرمت نموده و به صورت رنگی ارایه می دهد. عکسهایی که بسیاری از آن‌ها برای نخستین بار به مخاطبان ارایه می‌شود. 
,
همچنین برای بیان وقایع تاریخ معماری از فیلم‌های نابی استفاده شده که نخستین بار است در قاب تلویزیون به نمایش در می‌آید. 
,
این مستند هر چه به قسمتهای آخر و سالهای اخیر نزدیک می‌شود بیشتر از تصاویر تولیدی از بناهای تاریخ معاصر بهره می‌برد، تصاویر هوایی و زمینی که صرفا برای این مستند تولید شده است؛ تا ماموریت خود را برای روایت یکصد سال تاریخ معماری معاصر از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۹۸ به درستی به ثمر برساند. 
,
گفتار متن آن به قلم ابراهیم ارجمندی و با همکاری پژوهشی حدیث عرفانیان و فاطمه توفیقی نوشته شده و تدوین این سری مستند توسط کمیل ارجمندی و گرافیک مریم روزبهانی صورت گرفته است. 
,
به گفته‌ی تهیه کننده‌ی مستند ؛ این مجموعه در حال ترجمه به زبان انگلیسی و آماده شدن برای پخش از شبکه پرس‌تی‌وی برای مخاطبان انگلیسی زبان می‌باشد و پس از اتمام پخش از شبکه سوم سیما و شبکه‌ی مستند، به آنتن پرس‌تی‌وی هم می‌رود. 
,
گروه مستند مرکز رسانه‌ای بسیج صدا و سیما تولید این مستند ارزشمند را برای تاریخ معماری معاصر کشور انجام داده است.
,
انتهای پیام/
]
مجموعه مستند «چهل گره» در ۱۲ قسمت ۲۶ دقیقه‌ای روایتی است از فراز و فرودهای یکصد سال تاریخ معماری معاصر ایران که به تهیه کنندگی و کارگردانی برادران ارجمندی از یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه‌ی سوم سیما پخش خواهد شد.