کاهش 9درصدی ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان سمنان در سال گذشته
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، سید محسن مظهری رئیس کل دادگستری استان سمنان در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: در سال گذشته هدفگذاری بر کاهش پرونده های وارده و موجودی، افزایش سرعت و مقابله با اطاله دادرسی، کاهش پرونده های مسن و کنترل موجودی زندان ها صورت گرفته بود که در هرکدام از حوزه ها با تلاش مسئولان قضائی توفیقاتی حاصل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مظهری از کاهش 9 درصدی پرونده های ورودی در سال 98 نسبت به سال 97 خبر داد و گفت: در سال گذشته 45 هزار و 208 پرونده وارد شد که میزان کاهش پرونده های وردی استان سمنان از میانگین کشوری 4برابر بالاتر است.

,

وی در ادامه گفت: این کاهش حجم ورودی حاصل فعال تر شدن حوزه های پیشگیری و واحدهای ارشاد و معاضدت قضایی است و فراغ بال بیشتری را به قضات برای رسیدگی بهتر به پرونده ها به دنبال داشته است.

,

رئیس کل دادگستری استان سمنان با بیان اینکه موجودی پرونده های دادگاه های عمومی با کاهش 14 درصدی به 3454 پرونده رسیده است اظهار کرد: حجم پرونده ها در دادسرا با 5/18 درصد کاهش به 3137 پرونده و در شعب کیفری 1 با 26درصد کاهش به 61پرونده رسیده است.

,

مظهری ادامه داد: در شعب تجدیدنظر با 48 درصد کاهش به 334 پرونده و اجرای احکام نیز با 3 درصد کاهش به 12هزار و 212 فقره رسیده است.

,

وی میزان کاهش پرونده های مسن را 77درصد عنوان کرد و گفت: در بخش اجرای احکام نیز پرمنده های مسن 5/49 درصد کاهش یافته است.

,

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به آخرین اوقات دادرسی استان گفت: تا این لحظه اخرین وقت دادرسی در شعب تجدیدنظر23 تیر 99، در شعب کیفری 1، 20 مرداد 99، در شعب انقلاب 21 مرداد 99 و در شعب عمومی نیز 5 مهر 99 اعلام شده که در وضعیت مطلوبی قرار داریم.

,

مظهری با تاکید بر حرکت به سوی خدمات الکترونیکی در دستگاه قضا اظهار کرد: به لطف وجود زیرساخت های مناسب، شرایط مطلوبی را تجربه می کنیم و در حال حاضر 96 درصد ابلاغ ها در استان سمنان بصورت الکترونیک صورت می گیرد.

,

وی همچنین اضافه کرد: با همکاری مرم استان، یک سوم جمعیت استان شناسه قضایی دریافت کرده تند که باعث تسریع در رسیدگی به پرونده ها و افزایش رضایتمندی مردم شده است.

,

رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به دادرسی الکترونیک در استان سمنان گفت: این حرکت جدید، عموما در دادگاه های حقوقی از طریق نرم افزار صورت می گیرد و  استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرایط کرونایی، هزینه ها و مخاطرات را کاهش داده و در آینده نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

,

مظهری با بیان اینکه مشکلاتی برای دریافت شناسه قضایی افراد غیرایرانی وجود داشت ابراز کرد: شناسه قضایی بر مبنای کد ملی صورت می گیرد و اتباع خارجی دراین خصوص با مشکلاتی روبرو بودند.

,

وی از اعطای شناسه قضایی به اتباع خارجی از ابتداری این هفته خبر داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته و با تفاهمی که با اداره کل امور اتباع خارجی صورت گرفت، شناسه قضایی بر مبنای مجوز اقامت انجام می گیرد و دو استان سمنان و خراسان جنوبی بصورت پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده اند.

,

رئیس کل دادگستری استان سمنان در پاسخ به پرسش مرآت در خصوص کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضائی استان سمنان گفت: این موضوع تاثیری در عملکرد سازمان نداشته و ممکن است بصورت نقطه ای خلاهایی وجود داشته باشد اما در شرایط مطلوبی قرار داریم و در بخش هایی که کمبود داریم تلاش می کنیم تا برطرف شود.

,

انتهای پیام/

]
رئیس کل دادگستری استان سمنان در جمع خبرنگاران آخرین وضعیت و دستاوردهای دستگاه قضایی استان سمنان را تشریح کرد.