افزایش چهار برابری ابتلا به تب مالت در استان یزد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، پیرامون افزایش بیماری تب مالت در شهرستان خاتم گفت: بیماری تب مالت بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق مصرف فرآورده‌های آلوده دامی و یا تماس با دام آلوده به انسان منتقل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: متأسفانه در سال جاری افزایش حدود چهار برابری در موارد بروز بیماری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل را داشتیم که بیشترین میزان بروز بیماری در مناطق چاهک و مروست شهرستان خاتم بوده است.

,

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اظهار داشت: ورود دام آلوده از استان‌های مجاور، خرید و فروش دام بدون هماهنگی با دامپزشکی، وجود مشکلاتی در واکسنیاسیون به موقع دامی و حذف نشدن دام‌های آلوده از گله‌ها و همچنین نظارت ناکافی بر واحدهای عرضه محصولات دامی از علل افزایش بیماری تب مالت است.

,

شریفی خاطرنشان کرد: پس از دریافت اطلاعات اولیه مبنی بر افزایش موارد بیماری، یک تیم مشترک از مرکز بهداشت و اداره کل دامپزشکی استان، به شهرستان خاتم اعزام شدند و موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

,

وی با بیان اینکه اقداماتی جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری انجام شده و در حال انجام است، عنوان کرد: یکی از اقدامات بحث آموزش اعم از آموزش عمومی و آموزش دامداران که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، است.

,

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اضافه کرد: همچنین رایزنی‌هایی با بیمه کشاورزی جهت بیمه دام‌ها انحام شده است، به دلیل اینکه دامداران اگر دام‌هایشان را بیمه کنند برای حذف دام‌های آلوده رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

,

شریفی ادامه داد: همچنین برای شناسایی و حدف دام‌های آلوده نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

,

وی تأکید کرد: افزون بر این، تشدید نظارت بر مراکز عرضه محصولات و فرآورده‌های خام دامی و همچنین شناسایی به موقع بیماران و درمان کامل آن‌ها از دیگر اقداماتی است که توسط همکاران ما در شبکه بهداشت انجام می شود.

,

انتهای پیام/

]
مسعود شریفی با بیان اینکه اقداماتی جهت پیشگیری و مقابله با بیماری تب مالت انجام شده است، عنوان کرد: یکی از اقدامات بحث آموزش اعم از آموزش عمومی و آموزش دامداران که بیشتر در معرض خطر قرار دارند، است.