راهکار تحول فناوری زنجیره بلوکی صنایع معدنی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان " فرصت های تحولی فناوری زنجیره بلوکی در بخش معدن و صنایع معدنی"  آورده است: فناوری‌ها و نوآوری‌های «عصر انقلاب صنعتی چهارم» چهره و شالوده کسب و کارها را دگرگون و اساس و منطق ارزش آفرینی بنگاه‌های بزرگ و کوچک را متحول کردند، این تحول به خلق مدل‌های کسب وکار نوین و سودآور منجر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

براساس این گزارش، فناوری زنجیره بلوکی این قدرت را دارد که موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید در حوزه های صنعتی و معدنی شود و کسب و کارهای نوینی را خلق و بسیاری از کسب وکارهای موجود را با سرعت باورنکردنی حذف و نابود کند. سیاست گذاران و بنگاه های بزرگ و کوچک صنعتی و خدماتی باید به فناوری هایی مانند زنجیره بلوکی، اهمیت راهبردی دهند.

,

این گزارش می افزاید شرکت های بزرگ در حوزه فناوری اطلاعات در مدت زمان کم به چنان مزایای اقتصادی دست یافته اند که با درآمد حاصل از منابع نفت و گاز یک کشور یا چند ده برابر ارزش بازاری فولادسازهای بزرگ یا شرکت های معدنی بین المللی قابل قیاس است.

,

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، فناوری زنجیره بلوکی یکی از انواع روش‌های پیاده سازی« دفترکل توزیع شده » و «غیرمتمرکز» است. «عدم تمرکز» مفهومی کلیدی در فناوری زنجیره بلوکی است. در این فناوری، امکان ذخیره حجم زیادی از اطلاعات به صورت غیرقابل تغییر وجود دارد . به عبارتی در بلوک‌های زنجیره ای این فناوری، اطلاعات به گونه ای ثبت و ذخیره می شود که امکان تغییر در آنها وجود ندارد و کوچکترین تغییر در یک بلوک تشکیل شده حتی توسط اعضا تاحدودی غیرممکن است. 

,

همچنین این گزارش می افزاید شفافیت در فناوری زنجیره بلوکی به طرز قابل ملاحظه ای بالا بوده و امکان فساد به شدت پایین است. به همین دلیل در مواردی که مدارک و سوابق (اعم از قراردادها تا گواهی ها)نیاز به ثبت و عدم تغییر دارند این فناوری کاربری ویژه ای دارد. از آنجایی که این فناوری واسطه‌ها و قدرت مرکزی را حذف می کند و کاربران، اطلاعات را ثبت، تأیید و نگهداری می کنند، فرصت نوآوری های زیادی در کسب وکار فراهم می شود. این نوآوری ها همگی مبتنی بر حذف واسطه ها و اتکا بر توان پردازش جمعی و بدون نیاز به هزینه های ثابتی چون سرور مرکزی و ستادهای کنترل کننده، ایجاد می شوند.

,

در گزارش های مؤسسات پژوهشی معتبر، برآورد شده است که تا سال 2023 حدود 20 میلیارد دلار و تا سال 2030 ، 176 میلیارد دلار در حوزه فناوری زنجیره بلوکی سرمایه گذاری خواهد شد. در اتحادیه اروپا نیز تاکنون حدود 6 میلیون دلار بر روی استارت اپهای حوزه فناوری زنجیره بلوکی سرمایه گذاری شده است.

,

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس از کاربردهای فناوری زنجیره بلوکی در حوزه معادن و صنایع معدنی می توان به ساده سازیِ فرایند انطباق با مقررات، مدیریت قراردادها، یافتن منشأ مواد معدنی، مدیریت زنجیره تأمین، نگهداری و تعمیرات، ارتقای امنیت سایبری و معدن کاری دیجیتال اشاره کرد.

,

این گزارش می افزاید در شرایط فعلی و علیرغم ابهامات متعدد در رابطه با فناوری زنجیره بلوکی، سیاست‌گذاران و مدیران کسب وکارهای کوچک و بزرگ ناگزیر هستند تا این فناوری را شناخته و کاربردهای موجود و احتمالی آن را درک کنند و در زمانی مناسب، برای صنعت خود تصمیمی درست اتخاذ کنند. در غیر این صورت، آنچه تجربه جهانی از مواجهه با فناوری‌های نو نشان داده است، خسران سنگین و نابودی کسب وکارها، کمترین آثار بی‌توجهی به گسترش فناوری‌های نوین است.

,

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی در دنیا در پی بهره بردن از فرصت های ایجاد شده توسط فناوری زنجیره بلوکی هستند و فعالان این بخش با ایجاد همکاری با شرکت های فناور حوزه فناوری بلوکی، سعی در پیشبرد اهداف خود دارند. شرکت هایی مانند: بی اچ پی، ریوتینتو، گلنکور، باریک گلد، یوراسیا، نیومانت، انگلوامریکن، هوایو کبالت، دنیلی، استارتاپ ماینکس، داندی، دی ان آی متالز و یاماناگلد از شرکت های مهم این حوزه هستند که اقدام به آشنایی و استفاده از فناوری زنجیره بلوکی در حوزه معادن و صنایع معدنی، کرده اند.

,

انتهای پیام/ک

]
مرکز پژوهش‌ها مجلس شورای اسلامی راهکار تحول فناوری زنجیره بلوکی صنایع معدنی را بررسی و تبیین کرد.