اجرای پروژه حلقه‌برداری انگور در خلیل آباد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با صبح توس، اظهار داشت: بیش از 30 رقم انگور در تاکستان‌های خلیل آباد پرورش داده می‌شود و این نشان از تنوع این محصول در شهرستان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی با بیان اینکه به جرات می‌توان گفت که انگور خلیل آباد با‌کیفیت ترین انگور در داخل ایران و یکی از بهترین ها در بازارهای جهانی است، خاطرنشان کرد: از مهمترین ارقام انگور در شهرستان را می توان پیکامی و عسکری نام برد که بیش از 90 درصد سطح زیر کشت باغات انگور مربوط به این دو رقم است که بیشتر جهت تولید کشمش سبز قلمی و تازه خوری مصرف می‌شود.

,

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به دیگر ارقام انگور شهرستان خلیل آباد تصریح کرد: لعل، انگور‌های ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، دیوانه، سفید اری، سبزه‌مال، بیچ، شاهانی، سرقی  جهت تازه خوری و تهیه مویز، طیفی، سرکه، شیره انگور، غوره شور و آبغوره استفاده می‌شود.

,

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر کشت انگور ترکمن 4 در خلیل آباد جهت تازه خوری، مویز و صادرات آن افزایش یافته است، اذعان کرد: انگور ترکمن 4 جزو ارقام زودرس شهرستان محسوب می شود که رقمی زود رس، دارای قند بالا و دارای خاصیت انبارمانی خیلی بالا است.

,

شبان با اشاره به اینکه برای بهبود کیفی میوه و تنک حبه و خوشه از روش‌های حلقه برداری استفاده می شود، عنوان کرد: تاثیر حلقه برداری در زودرسی یا بزرگ شدن حبه، کاهش تراکم حبه، تولید حبه های یکنواخت و رنگ گیری مناسب میوه انگور به خصوص در ارقام بیدانه گزارش شده و به همین دلیل در شهرستان خلیل‌آباد در رقم ترکمن 4 و رقم پیکانی اولین بار جهت تسریع در رسیدن میوه و بزرگ شدن حبه اقدام به حلقه برداری شد که تاثیر موفقیت آمیزی را در پی داشت.

,

وی با بیان اینکه حلقه برداری شامل برداشتن بخش کوچکی از آوند آبکش (در حدود 4 میلی‌متر) در ناحیه تنه است که سبب تولید حبه‌های بزرگ‌تر می‌شود و همچنین بلوغ میوه را به وسیله رنگ گیری و تجمع قند بهبود می‌بخشد، تشریح کرد: کاربرد حلقه برداری کمی بعد از گل‌دهی به صورت فزایندهای اندازه حبه را افزایش می دهد که این عمل را در انگور ترکمن 4 و پیکانی در مرحله غوره و ترش و شیرین شدن حبه ها انجام دادیم.

,

انتهای پیام/

]
شبان از اجرای پروژه حلقه برداری انگور در سطح باغات شهرستان خلیل آباد خبر داد و گفت: برای بهبود کیفی میوه و تنک حبه و خوشه از روش‌های حلقه برداری استفاده می‌شود.