دستور استاندار گلستان برای تکمیل عملیات آبخیزداری در آزادشهر
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما، هادی حق شناس صبح امروز در جلسه قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده استان در تشریح گزارش بررسی سیل ۲۶ تیر آزادشهر گفت: شدت و مدت بارش که ۱۰۲ میلیمتر در مدت ۲ ساعت و با شدت ۵۱ میلی متر در ساعت با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله در ارتفاعات جنوب آزادشهر به وقوع پیوست ، دلایل اصلی سیلاب شهرستان آزادشهر بود و مواردی هم به عنوان دلایل تشدید کننده ، بر شدت آن افزود. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما,

استاندار گلستان با اشاره به عوامل تشدید کننده این سیلاب افزود: شیب زیاد خصوصا در ناحیه جنگلی به مساحت ۴هزار هکتار و کاربری اراضی زراعی بالادست شهر در حدود ۲۵۰۰ هکتار در مواقع سیلاب باعث فرسایش این اراضی و انتقال رسوبات به پایین دست شده و ضمن افزایش حجم سیلاب ، باعث کاهش توانایی عبور جریان توسط رودخانه و سرریز به خارج مقطع اصلی رودخانه می گردد. سازه های تقاطعی و طولی نامناسب با سیلاب اخیر، انسداد دهانه پل ها توسط رسوبات جامد شناور و کاهش شدید شیب به ۳ دهم درصد در پایین دست شهر از دیگر عوامل تشدید کننده این سیلاب بود. 

,

حق شناس تکمیل عملیات آبخیزداری و افزایش تراکم پوشش گیاهی در اراضی ملی، افزایش کارایی سازه احداثی آبخیزداری، مدیریت اراضی شیبدار در راستای تبدیل کاربری اراضی زراعی به باغات و بوته های چندساله کم آب طلب، لایروبی مستمر رودخانه ها، اجرای کانال انحراف آب از رودخانه خنجری و پالم از بالادست شهر به مسیل قره سو را از جمله راه حل های مدیریت سیلاب در بالادست عنوان کرد.  

,

وی افزود: لایروبی مستمر رودخانه ها،  تعریض رودخانه ها و رفع موانع سازه های تقاطعی از جمله دیگر راه حل ها در محدوده پایین دست شهر است. 

,

حق شناس افزود: لازم است اداره کل منابع طبیعی با تکمیل عملیات آبخیزداری ، سازمان جهاد کشاورزی با مدیریت اراضی شیبدار ، شرکت آب منطقه ای از طریق لایروبی مداوم رودخانه ها و احداث سازه و کانال انحراف سیلاب از بالادست شهر به مسیل قره سو و شهرداری ها و دهیاری ها با ممانعت از ساخت و سازهای غیر مجاز و اصلاح سازه های تقاطعی مانع از آسیب های سیلاب ها شوند.

,

انتهای پیام/

]
استاندار گلستان گفت: لازم است مسئولین ذیربط اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود سیلاب به روستاها و شهر آزادشهر انجام دهند تا شاهد بروز خسارت به مردم نباشیم.