«تورم، کرونا و لغو نمایشگاه کتاب»؛ معضل جدی این روزهای ناشران
[

,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدصادق علیزاده کارشناس حوزه کتاب و مدیر روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، در گفت و گو با «راه دانا» در رابطه با وضعیت کنونی حوزه نشر و تأثیر شیوع بیماری کرونا بر شرایط کنونی این حوزه، بیان داشت: پیش از کرونا نیز حوزه نشر وضعیت متعادل و خوبی نداشت، می توان گفت اوضاع پیچیده، مبهم و نامناسب بود، کرونا نیز به این حوزه ضربه بیشتری زد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی ادامه داد: کرونا که آمد شرایط رو به وخامتِ این بیمار در کما فرورفته را نیز تشدید کرد، بنابراین بسیاری از کتابفروشی‌ها از جمله کتابفروشی‌ امیرکبیر تا اول اردیبهشت و به دلیل مصوبات ستاد مبارزه با کرونا رسما تعطیل بودند و این خودش یک فشار مضاعف به حساب آمد.

,

مدیر روابط عمومی انتشارات امیرکبیر خاطرنشان کرد: مسئله دیگر هم مربوط به نمایشگاه کتاب است که هر سال در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد و می توانست تا حدی نقدینگی قابل توجهی را به چرخه اقتصادی ناشران تزریق کند، اما امسال لغو شد.

,

علیزاده در توضیح این مسئله گفت: در حالت عادی که ناشر کتاب را می فروشد این کتاب به دست شرکت‌های توزیعی و از آنجا به دست دوستان کتابفروش می رسد اما پول آن در لحظه به حساب ناشر نمی رود، گاهی چک‌ها بلندمدت است و ممکن است حتی 6 ماه طول بکشد تا نقد شود، اما نمایشگاه کتاب از این جهت که نقدینگی‌اش در لحظه به حساب ناشر می رود، کمکی خوبی به ناشران محسوب می شود، در واقع  ناشران تقویم مالی خود را طبق نمایشگاه تنظیم می کنند که متأسفانه کرونا باعث شد تا این فرصت نیز از دست برود.

,

وی با بیان این که لغو نمایشگاه فشار روی ناشرین را مضاعف کرده، گفت: وضعیت اقتصادی کشور، تورم‌ و افزایش قیمت‌ها نیز به تمامی این فشارها دامن زده، زیرا در وضعیت اقتصادی نامناسب معمولا اولین چیزی که از لیست نیازهای خانواده خط می خورد محصولات مرتبط با حوزه فرهنگ و صنایع فرهنگی است.

,

ناشران خصوصی در حال ورشکستگی

, ناشران خصوصی در حال ورشکستگی, ناشران خصوصی در حال ورشکستگی,

, , , ,

مدیر روابط عمومی انتشارات امیرکبیر تأکید کرد: همه‌ این شرایط دست به دست هم داده است، تا چرخه نشر در وضعیت نابهنجار و فشار خردکننده‌ای قرار بگیرد، فروش به شدت پایین آمده است و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز بی تأثیر نبوده است، زیرا بخشی از مخاطبان این حوزه از این قشر هستند. حالا باید دید که ناشران تا چه زمانی می‌توانند در برابر این فشارها و معضلات تحمل کنند.

,

این کارشناس حوزه کتاب افزود: البته در این فشارها بسیاری از ناشرنماها حذف می شوند، اما با ادامه این روند ممکن است بخش جدی ناشران خصوصی هم از این شرایط متأثر شده و در شرایط سقوط قرار بگیرند.

,

مدیر روابط عمومی انتشارات امیرکبیر، با بیان اینکه در این موسسه انتشاراتی نیز فروشگاه‌ها تا اول اردیبهشت تعطیل بوده است، اظهار داشت: مجموعه نشر امیرکبیر نیز تابع سیاستهای کاری دولت بوده و با یک سوم نیرو کار می کردند، در همین شرایط نیز تمام تلاشمان را کرده ایم و فروش غیرحضوری نیز راه انداختیم و آن را تقویت کردیم، اما فروش غیرحضوری سهمش در چرخه مالی نشر سهم بالایی نیست و در حالت عادی اگر فشار بیرونی و شرایط اورژانسی نباشد، نمی تواند سهم بالایی را از آن خود کند.

,

علیزاده افزود: البته ما حداکثر استفاده را از فروش اینترنتی داشته ایم، بنابراین در همین مدت فروش الکترونیکی و غیرحضوری مان حدود 10 برابر شده اما در کل هیچ وقت سهم این نوع فروش نمی‌تواند چندان قابل توجه باشد. از طرفی مشتری‌های ثابت ما فروشگاه ها هستند و فروش غیرحضوری که از طریق خود ما باشد، مشتری پایدار برای ما خلق نمی کند.

,

 «خال سیاه عربی» پرفروش ترین کتاب امیرکبیر

,  «خال سیاه عربی» پرفروش ترین کتاب امیرکبیر,  «خال سیاه عربی» پرفروش ترین کتاب امیرکبیر,

, , , ,

مدیر روابط عمومی انتشارات امیرکبیر با بیان اینکه اولین کتاب چاپ جدید امسال انتشارات امیرکبیر نیز در ماه رمضان بیرون آمده است، گفت: این کتاب، کتابِ آقای حامد عسگری به نام «خال سیاه عربی» است که سفرنامه حج تمتع است و تا الان و با همین شرایط 5 بار زیر چاپ رفته که رقم قابل توجهی در این وضعیت است، آنهم در شرایطی که ما حتی نتوانستیم رونمایی برای این کتاب بگیریم و تنها یک رونمایی از طریق لایو صفحه اینستگرام داشتیم.

,

وی اضافه کرد: پرفروش‌ترین کتاب ما نیز همین کتاب است که کتاب چاپ اول بوده و تاکنون 5 هزار نسخه چاپ و توزیع شده است و چاپ ششم هم در شرف توزیع است.

,

علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: 6 عنوان کتاب چاپ اول نیز در هفته اول تیرماه، بیرون داده‌ایم و اخیرا نیز حدود 5 عنوان کتاب تجدید چاپی با طرح جلدهای جدید بیرون آمده و صفحه‌آرایی این کتاب ها نیز تغییر کرده است. آخرین عنوان تجدید چاپی نیز که ظرف یکی دو هفته آینده بیرون خواهد آمد «کمدی الهی» دانته است.

,

انتهای پیام/

]
صادق علیزاده با تشریح وضعیت فعلی حوزه نشر و مشکلات آن، گفت: «تورم، کرونا و لغو نمایشگاه کتاب» ناشران را در معرض خطر قرار داده است و با ادامه این روند ممکن است بخش جدی ناشران خصوصی هم از این شرایط متأثر شده و در شرایط سقوط قرار بگیرند.