کرونا اجاق رستوران ها را خاموش کرد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، شیوع ویروس کرونا در اغلب بخش‌های اقتصادی و بازار تاثیر منفی گذاشته و این بخش را از رونق انداخته است چراکه با هشدارهای بهداشتی دست‌اندرکاران اغلب مردم این امور خود را متوقف کرده و تنها به گذران زندگی در حد تامین اقلام خوراکی روزمره اکتفا می کنند تا در قطع زنجیره همه گیری این بیماری نقش خود را ایفا کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

یکی از بخش هایی که به شدت تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفته و کارگران مشغول در آنها و مسئولان آن را مستأصل کرده، رستورانهای فعال در سطح شهر است که به ناچار با نبود مشتری و برای رعایت مسایل بهداشتی مربوط به این ویروس دست از کار کشیده اند.

,

, ,

رستوران ها برخلاف همیشه پررونق نیستند

, رستوران ها برخلاف همیشه پررونق نیستند, رستوران ها برخلاف همیشه پررونق نیستند,

رستوران ها برخلاف همیشه پررونق نیستند و مشتری های دائمی شان به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا ترجیح می دهند به اماکن عمومی کمتر مراجعه کنند.

,

وضعیت در باشگاه های ورزشی و استخرها نیز دست کمی از رستوران ها ندارد. هر دوی صاحبان رستوران ها و باشگاه های ورزشی از این وضع بسیار گلایه مندند.

,

اگرچه آنها توصیه های ساده بهداشتی را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا جدی گرفته اند و به قول خودشان این روزها محلول ضد عفونی کننده و دستکش های یکبار مصرف جراحی را یک لحظه هم از خودشان دور نمی کنند اما با این وجود، در برخی از اغذیه فروشی ها و رستوران ها و باشگاه های بدنسازی پرنده پر نمی زند.

,

, ,

یکی از رستوران داران قدیمی در خیابان شهید نمکی سنندج می گوید: بعد از شیوع ویروس کرونا در کردستان، مردم کمتر برای صرف غذا به رستوران مراجعه می کنند.

,

توصیه های پزشکی از جمله پرهیز از حضور در اماکن عمومی حدود ۱۰ درصد روی مشتری های ما تاثیر گذاشته است.

,

به گفته مدیر این رستوران، کارشناسان بهداشت دستورالعمل های مرتبط با پیشگیری از ابتلا به کرونا را در اختیار آنها قرار داده اند طبق این دستورالعمل ها تمامی کارکنان و آشپزهای رستوران ها مکلف به پوشیدن دستکش و کلاه شده اند، باید روزی چند مرتبه دست های شان را ضدعفونی کنند، دستکش یکبار مصرف جراحی دست شان کنند. علاوه بر این طبق دستورات وزارت بهداشت  در سردخانه و یخچال باید بسته باشد و درجه شان را افزایش دهیم. همچنین به صندوقدارمان اعلام کرده ام از مشتری ها پول نقد نگیرد و از کارتخوان استفاده کند.

,

او این را هم می گوید که در روزهای اخیر بازرسی ماموران بهداشت از فضای رستوران و شرایط طبخ غذا افزایش یافته است با این حال برخی رستوران دارها به دلیل کاهش محسوس مشتری و ترس از ابتلا به کرونا ترجیح داده اند، رستوران شان را تعطیل کنند.

,

, ,

۳۰ درصد از رستوران‌های سنندج در حال جمع‌آوری کسب و کارهایشان هستند

, ۳۰ درصد از رستوران‌های سنندج در حال جمع‌آوری کسب و کارهایشان هستند, ۳۰ درصد از رستوران‌های سنندج در حال جمع‌آوری کسب و کارهایشان هستند,

منصور خوش ابرو رییس اتحادیه رستوران داران، تالارهای پذیرایی و اماکن عرضه غذای سنندج اظهار داشت: ۸۵۰ رستوران، فست فود، تالار پذیرایی، قهوخانه و سنت سرا در این شهرستان فعال است و ۱۵۰ مورد نیز در حال اخذ مجوز هستند اما متاسفانه۳۰ درصد از رستوران‌های سنندج جواز خود را باطل و در حال جمع‌آوری کسب و کارهایشان هستند.

,

وی گفت: ۱۰۰ قهوه خانه و چای سرا و ۴۰ تالار پذیرایی هم پنج ماهی است که قفل کرونا درهایشان را تخته کرده و در هر تالار پذیرایی ۱۰ کارگری که به صورت مستقیم مشغول کسب و کار بودند، حالا بیکار شده‌اند.

,

وی اضافه کرد: شرایط کرونا و افزایش تورم و گرانی باعث شده تا بسیاری از مردم رستوران گردی را از برنامه‌های خود حذف کنند و همین مساله باعث شده بسیاری از اماکن تهیه غذا، حتی به نان شب خود و کارکنان شان محتاج شوند.

,

وی یادآور شد: در این میان رستوران‌های استیجاری، ضرر و زیان بیشتری متحمل شدند و برای همین نفع خود را در این دیدند که بساطشان را برای همیشه جمع و جواز خود را باطل کنند.

,

, ,

رییس اتحادیه رستوران داران، تالارهای پذیرایی و اماکن عرضه غذای سنندج تاکید کرد: بیمه بیکاری هم شامل حال بسیاری از کارگران این واحدها نشد و حتی با وجود ثبت نام در سامانه کارا، نتوانستند از تسهیلات ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومانی کسب و کارهای متضرر از کرونا بهره مند شوند.

,

خوش ابرو افزود: آنهایی که قبل از عید مواد اولیه گرفته بودند تا بتوانند در تعطیلات عید، مهمترین بخش از درآمد سالانه خود را کسب کنند، به تعطیلی خوردند و نه تنها درآمدی نداشتند که مواد غذایی شان هم خراب شد و روی دستشان ماند.

,

رییس اتحادیه رستوران داران، تالارهای پذیرایی و اماکن عرضه غذای سنندج افزود: آنهایی هم که کار می کنند، با ۱۰ درصد ظرفیت مشغول هستند که کفاف هزینه کارگرانشان را هم نمی‌دهد.

,

خوش ابرو اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه از جمله گوشت قرمز، مرغ، برنج و روغن را در کنار افزایش هزینه‌های جاری آب و برق و گاز، حتی قیمت زغال که سه برابر شد و همه اینها دست بدست کرونا دادند و اگر این روال ادامه داشته باشد، بیشتر این اصناف ورشکست می‌شوند.

,

وی تاکید کرد: پیگیری انجام شده برای حمایت از این قشر، هنوز به جایی نرسیده است.

,

انتهای پیام/

]
در شرایطی که شیوع ویروس کرونا زندگی عموم مردم کشور را مختل و بسیاری از افراد را خانه نشین کرده است، رستوران‌داران کُردستانی نیز متاثر از این شرایط اجاق خود را خاموش کرده و در انتظار گذر از این بحران نشسته‌اند.