کلیات طرح شفافیت آرا در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس تصویب شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی کلیات طرح شفافیت در نشست امروز کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس به تصویب رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزود: جزئیات این طرح برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع شد تا پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی برای برررسی و تصویب به صحن کمیسیون ارائه شود.
,
 
,
براساس این گزارش، طرح شفافیت آرای نمایندگان روز 13 خرداد ماه در مجلس اعلام وصول شد. طراحان این طرح در دلایل تدوین آن تاکید دارند: با توجه به مطالبه عمومی مردم و تعهد اکثر نمایندگان مجلس یازدهم به مردم برای پیگیری موضوع و به دلیل نقش مهم شفافیت در مبارزه با فساد و ویژه خواری و نظر به اینکه پیش از استفاده از سیستم الکترونیکی، آرای نمایندگان در جلسات علنی شفاف بوده است این طرح تقدیم مجلس می‌شود.
,
 
,
این طرح شامل یک ماده واحده و چند تبصره است که در ذیل می‌آید:
,
 
,
ماده واحده:
,
 
,
تغییرات ذیل در متن قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعمال می‌شود:
,
 
,
۱- تبصره ذیل در ماده ۵، اضافه می‌شود:
,
 
,
تبصره ۳- نماینده رسانه ملی با رعایت شرایط مندرج در این ماده اجازه حضور و تهیه گزارش از جلسات کمیسیون‌های مجلس را خواهد داشت.
,
 
,
۲- در ماده ۶۴، پس از عبارت "به اطلاع نمایندگان" کلمه "و مردم" اضافه می‌شود.
,
 
,
۳- در ماده ۱۱۹، تبصره ذیل اضافه می‌شود:
,
 
,
تبصره: هیئت رییسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هریک از نمایندگان را به جز مصادیق بند ۳ ماده ۱۱۸ به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی بطور شفاف اعلام کند به نحوی که مشاهده و داده پردازی آن برای آحاد ملت امکان پذیر باشد.
,
 
,
گزارش حضور، غیاب، تاخیر و نیز ماموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هرماه توسط هیئت رییسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع رسانی شود.
,
 
,
۴- در ماده ۱۲۰ عبارت «هر یک از روش‌های دیگر اخذ رای» جایگزین عبارت «استفاده از دستگاه الکترونیکی یا قیام و قعود» می‌گردد.
,
 
,
۵- بند ۳ در ماده ۱۲۲ حذف می‌شود.
,
 
,
۶- تبصره ذیل در ماده ۱۲۲ اضافه می‌شود:
,
 
,
تبصره: در مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه دهند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رای گیری می‌شود و در صورت تصویب، در اصل موضوع مورد درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد.
,
 
,
منبع: فارس
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
]
نایب رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس از تصویب کلیات طرح شفافیت آراء نمایندگان در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.