آزادسازی 52 هکتار از ارضی تصرف شده در حاشیه رودخانه بشار یاسوج
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آرش مصلح در گفتگو با  پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس در خصوص جمع آوری کارخانه های شن و ماسه در حاشیه رودخانه بشار گفت: کل کارخانه های شن و ماسه در سنوات گذشته با تصمیم مشترک مدیریت استان و دستگاه های ذی ربط به منطقه دلی بجک بویراحمد منتقل شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

وی بیان کرد: تعدادی کارخانه شن و ماسه در منطقه وجود دارد که صرفا مجوز برداشت مصالح کوهی دارند و هیچ گونه مجوز برداشت از مصالح رودخانه ای برای آنها صادر نشده و نخواهد شد.‌

,

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای در ادامه گفت: گروه های گشت و بازرسی بصورت مرتب فعالیت ها را رصد کرده  و هرگونه برداشت احتمالی کنترل می شود که در سنوات اخیر توقیف دستگاه و همچنین  ‌معرفی به مراجع قضایی ‌در پاره ای از  موارد  صورت گرفته است.

,

وی افزود: در سال گذشته ۵۲ هکتار از اراضی تصرف شده رودخانه بشار در ساحل راست و چپ توسط آب منطقه ای و همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی رفع تصرف و کل این اراضی برای اقدامات عام المنفعه نظیر پارک و فضای سبز بدون احداث سازه و ورزش های روباز به شهرداری، ‌اداره ورزش و جوانان در قالب اجاره  واگذار شد، که پارک امید به مساحت ۱۰ هکتار در تیرماه امسال در همین اراضی کلنگ زنی شد.

,

مصلح بیان کرد: با توجه به سیلابی بودن رودخانه بشار و حمل رسوبات، شن، ماسه و قلوه سنگ های رودخانه ای در طول سال نیاز به لایروبی مسیر رودخانه به جهت آبگذری مطلوب نیاز است،  که این مورد برای برخی مصالح خاص و تاسیسات حیاتی در قالب مجوزهای محدود و تعیین شده با مختصات دقیق اعلام می شود.

,

وی گفت: هیچ گونه محوری برای برداشت شن و ماسه در مسیر رودخانه بشار هم اکنون توسط این سازمان صادر نمی شود.

,

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای  تاکید کرد:  طرح جابه جایی تعداد اندک کارخانه های شن و ماسه فعلی که حتی از مصالح کوهی نیز استفاده می کنند با مدیریت سازمان صنعت معدن تجارت و در قالب کارگروهی با عضویت آب منطقه ای، ‌محیط زیست،  منابع طبیعی،  امور اراضی،  معاون عمرانی استانداری و دیگر مسوولان در حال انجام است.

,

مصلح افزود: در سال جاری نیز حدود ۱۵ هکتار از اراضی تصرف شده رودخانه مهریان شامل تصرفات کشاورزی، طرح های گردشگری توسط این سازمان قلع و قمع شد.

,

وی در خصوص نصب علائم هشدار دهنده در حاشیه رودخانه بشار بیان کرد: در طول سال های گذشته نشانه گذاری و نصب علائم  بخشی از رودخانه های استان به میزان ۸۵۰ کیلومتر انجام شد، در سال جاری بیش از ۱۰۵ کیلومتر در برنامه بوده و هم اکنون عملیات نقشه برداری با استفاده از پهپادهای پیشرفته پس از اخذ مجوزهای امنیتی شورای تامین در حال انجام است.

,

معاون شرکت آب منطقه ای استان گفت: در منقطه رجاء شهر یاسوج  و روستای دارشاهی  عملیات ساماندهی رودخانه در حال اجرا است.

,

وی با طرح پیشنهادی برای  تامین اعتبار جهت نصب علائم هشدار دهنده در تمام مناطق حادثه خیز استان گفت: با توجه به مشکلات اعتباری و چالش های اجرایی آب منطقه ای نهایت اهتمام خود را در خصوص طرح های مزبور انجام داده اما به دلیل وجود ۱۱هزار کیلومتر آبراهه و مسیل و نیز ۱۴۰۰ کیلومتر رودخانه امکان انجام کار در این همه رودخانه وجود ندارد.

,
 
,
انتهای پیام/
]
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 52 هکتار ارضی تصرف شده در حاشیه رودخانه بشار آزاد شده است، گفت:تعدادی کارخانه شن و ماسه در منطقه وجود دارد که صرفا مجوز برداشت مصالح کوهی دارند و هیچ گونه مجوز برداشت از مصالح رودخانه ای برای آنها صادر نشده و نخواهد شد.‌