شعرا نخستین هنرمندانی بودند که باعث ترویج فرهنگ غدیرخم شدند/ اهمیت غدیرخم به دلیل اهمیت معارف الهی، رسالت پیامبر و قرآن است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛دکتر مهدی امین فروغی پژوهشگر موسیقی آیینی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی الیوم با اشاره به اینکه  غدیر برای ما مهم است چون صاحب غدیر مهم است، اظهار داشت: غدیر در مورد شخصیتی است که پیامبر در مورد او فرمود: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ». پیامبر فرمود:" من از میان شما می روم دو ودیعه گرانبها در میان شما می گذارم، کتاب خدا و عترتم و اهل بیتم و مادامی که شما به این دو تمسک بجویید گمراه نمی شوید و اینها از یکدیگرجدا نمی شوند تا زمانی که در کنار حوض کوثر بر من وارد بشوند."

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, الیوم ,
 
,
وی ادامه داد: امام علی (علیه اسلام) و آنچه به حضرتش مربوط است برای ما مهم است و غدیر او برای ما مهم است چرا که پیامبر او را در کنار قرآن به عنوان ودیعه و نیز اهل بیت او را برای ما به یادگذار گذاشت و توصیه موکد فرموده که به این دو ودیعه و به این دو ارث گرانبهای او چنگ بزنیم.
,
 
,
پژوهشگر موسیقی آیینی در ادامه با اشاره به اینکه غدیر برای ما مهم است چون درباره صاحب غدیر آیه در قرآن آمده است، گفت: در قرآن کریم آمده که ای پیامبر «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَىٰ» به مردمان بگو من اجری برای رسالت خود نمی خواهم مگر اینکه نسبت به ذوی القربای من مودت داشته باشید، نسبت به علی ابن ابیطالب و فاطمه زهرا و فرزندان آنها مودت داشته باشید؛ پس غدیر برای مهم است چون علی برای ما مهم است و اهل بیت پیامبر برای ما مهم هستند.
,
 
,
 
,
 
,
امین فروغی در ادامه تاکید کرد: علی ابن ابی طالب و غدیر او برای ما مهم است چرا که پیامبر فرمود «أنتَ مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسى، إلّا أنَّهُ لا نَبِی بَعدی؛ "براى من، به منزله هارون براى موسى هستى، جز آن که پیامبرى پس از من نیست". پس غدیر برای ما مهم است چرا که پیامبر فرمود: «أنَا مَدینَةُ العِلمِ و عَلیٌّ بابُها؛ "من شهر علمم و علی در شهر علم است" پس غدیر علی و علی برای ما و برای همه باید مهم باشد.
,
 
,
 
,
 
,
وی در ادامه به سایر دلایل ارزنده برای اهمیت واقعه غدیرخم پرداخت و افزود:  غدیر مهم است چون آیه تطهیر در مورد آن نازل شده «اِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»؛غدیر مهم است چرا که در مورد صاحب غدیر آیه نازل شد که «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ» آیه خاتم بخشی درمورد علی نازل شد.
,
 
,
نویسنده و پژوهشگر موسیقی آیینی اضافه کرد: آیات سوره انسان درباره علی و فاطمه زهرا و حسنین نازل شده است که «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»علی برای ما مهم است و غدیر او برای مهم است چرا که در آیه مباهله از او به عنوان نَفس پیامبر یاد شده است که در قرآن آمده است «فَمَنْحَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْانَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْوَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِعَلَی الْکاذِبِینَ»
,
 
,
 
,
 
,
وی با بیان اینکه علی مهم است چون قرآن مهم است، و غدیر مهم است چون پیامبر و قرآن و معارف الهی مهم است، تصریح کرد: ما بنا به توصیه و دستور پیامبر در روز غدیر که فرمود: «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ ؛ "حاضران موظفند به غایبان اطلاع بدهند و پدران به فرزندان خود تا روز قیامت موظفند که خبر غدیر و خبر وصایت علی ابن ابیطالب را به هم منتقل کنند و غدیر را زنده نگاه دارند." پس غدیر مهم است چون معارف الهی و رسالت پیامبر و قرآن برای ما مهم است بنابراین از دیرباز شیعه سعی کرده است که این واقعه عظیم و این اتفاق فرخنده را که در صحرای غدیر اتفاق افتاد زنده نگاه دارد و پیام روز غدیر را به آیندگان برساند.
,
 
,
 
,
 
,
امین فروغی خاطر نشان کرد: از بدو وقوع واقعه غدیر براساس توصیه و دستور پیامبر که فرمود حاضران به غایبان و پدران به فرزندان خود تا روزقیامت خبر این واقعه را برسانند ، همگان در ترویج پیام غدیر هم داستان شدند و در این راه نخستین کسانی که به تبلیغ واقعه غدیر پرداختند شاعران بودند و می دانیم که همان روز و در کنار منبر پیامبر حسان ابن ثابت برخواست و پیام غدیر را در شعرخود سرود که گفت: «یُنادیهمُ یومَ الغدیرِ نبیُّهمْ *** بخمٍّ و اسْمَعْ بالرسولِ مُنادیا/فقال فمن مولاکمُ ونبیُّکمْ *** فقالوا ولم یُبدوا هناک التعامیا/إلهُکَ مولانا وأنتَ نبیُّنا *** و لم تَلْقَ منّا فی الولایةِ عاصیا/قال له قم یا علیُّ فإنّنی *** رضیتُکَ من بعدی إماماً و هادیا/فمن کنتُ مولاهُ فهذا ولیُّهُ *** فکونوا له أتباع صدق موالیا/هناک دعا اللّهمَّ والِ ولیَّهُ *** و کن لِلّذی عادى علیّاً معادیا و...
,
 
,
نویسنده و پژوهشگر موسیقی آیینی با بیان اینکه شعرا از میان هنرمندان نخستین کسانی بودند که به تبلیغ واقعه غدیر و نشر و گسترش پیام آن پرداختند و پس از حسان ابن ثابت چه بسیار شاعران چه در ادبیات عرب و چه در ادبیات فارسی زبان به مدح غدیر و مولای غدیر گشودند، گفت:  از میان شاعران عرب زبان کمیل ابن زید اسدی و عبدی کوفی و دعبل خزایی و خیل شاعران پارسی گوی که از فردوسی و ناصر خسرو آغاز شده و تا سنایی و مولانا و در دوره های مختلف همگی به نشر و گسترش پیام غدیر پرداختند و در هنرهای دیگر هم اهتمام ویژه ای هنرمندان به کار بستند، در حوزه هنرهای تجسمی ما شاهد پرده خوانی ها هستیم که در دوره های مختلف پرده خوانان به نقل واقعه غدیر پرداختند و پس از پرده خوانان در پیوند هنرهای تجسمی با هنرهای نمایشی نقالان پای به عرصه گذاشتند و در هنرنمایی های خود از غدیر گفتند و پس از آن در نمایش هایی مانند تعزیه خوانی و شبیه خوانی ما شاهد هستیم که غدیر روایت شده است و در سایر هنرها مانند خوشنویسی که ما به وفور شاهد این هستیم که هنرمندان پیام غدیر را گسترش دادند.
,
 
,
وی ادامه داد: از قرن چهارم هجری پس از آل بویه و از دوره تیموری به بعد خوشنویسان بزرگی مانند بایسنقر و محمدرضا امامی و زین العابدین کاتب، سید محمد شیرازی و بسیاری دیگر ظهور پیدا کردند و با هنر خود که خوشنویسی بود به گسترش پیام غدیر پرداختند و از میان هنرها خوشنویسان از امتیاز ویژه ای برخوردار بوده و هستند چرا که اینها تبار هنری خود را به شخص علی ابن ابیطالب (سلام الله علیه) می رسانند چرا که حضرت او خود خوشنویس و کاتب وحی بود و از میان هنرها قدسی ترین هنرها را خوشنویسی می دانیم .
,
 
,
امین فروغی با اشاره به اینکه در دوره های بعد و از قرن چهارم به بعد چه بسیار شاعرانی که شعر سرودند و چه بسیار خوشنویسانی که در قالبهای مختلف این معارف غدیری را گسترش دادند، تاکید کرد: در شکل مصحف خطی و رساله های هنری و دیوان اشعار و مرقعات و تک نگاری ها و شکلهای مختلف. ما شاهدیم که چه در هنر خوشنویسی و پیوند خوشنویسی با مثلا هنری مثل معماری چگونه از علی علیه السلام و غدیر او سخن گفته و می دانیم که از دیرباز کتیبه های مساجد و اماکن متبرکه جلوه گاه هنر خوشنویسی و پیوند او با تعالیم شیعی و غدیر بود چه بسیار که به سردر اماکن متبرکه ما به خط خوش می بینیم که نگاشته شده است «انا مدینه العلم و علی بابها».
,
 
,
وی افزود: احادیث دیگری که در شان و منزلت علی علیه السلام واقع شده است را می بینیم که بر سر در اماکن متبرکه خوشنویسان کتابت کرده اند و کاشی نگارها و هنرهای مربوط به رشته معماری آن را در معرض دید عموم قرار داده اند و در یک کلام باید بگوییم که به راستی در جهان تشیع تمام شاخه های هنری از دیرباز تاکنون مبلغ پیام غدیر بوده اند و دستور پیامبر را که فرمود « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ»به راستی هنرمندان ایرانی و هنرمندان شیعی کمر بسته اند و تمام قامت در خدمت غدیر ایستادند و پیام غدیر را نسل اندر نسل منقل کردند و به گوش ما رساندند.
,
 
,
 
,
 
,
نویسنده و پژوهشگر موسیقی آیینی در ادامه ابراز داشت: در حوزه هنرهای جدید هم به وفور ما می بینیم که هنرمندان در حوزه هنرهای جدید غافل نبوده اند، در حوزه سینما و درحوزه تئاتر نوین و در حوزه فضاهای مجازی که در روزگار ما شاید مهمترین رسانه باشد هنرمندان به راستی این پیامبر را و این دستور پیامبر را جامعه عمال پوشانده اند و به صورتی گسترده در شکلهای مختلف به گسترش پیام غدیر میپردازند و به راستی شیعه باید به خود ببالد که اینگونه در اجرای دستور پیامبر و برافراشته نگاه داشت پرچم غدیر کوشیده و پیام مولای غدیر را به گوش آیندگان رساندند.
,
 
,
امین فروغی در پایان با بیان اینکه ما باید چنانکه گذشتگان ما به دستور پیامبر عمل کردند نخست معارف علی ابن ابیطالب و عصمت و طهارت را که همان معارف قرآنی است بیاموزیم و پس از آن که آموختیم عامل به آن باشیم، تاکید کرد: در پرتو این عمل می توانیم این پیام مقدس غدیرخم را به آیندگان منتقل کنیم و به فرزندان خود بیاموزیم.
]
نویسنده و پژوهشگر موسیقی آیینی با بیان اینکه شعرا از میان هنرمندان نخستین کسانی بودند که به تبلیغ واقعه غدیر و نشر و گسترش پیام آن پرداختند، گفت: ما باید چنانکه گذشتگان ما به دستور پیامبر عمل کردند نخست معارف علی ابن ابیطالب و عصمت و طهارت را که همان معارف قرآنی است بیاموزیم و به آن عمل کنیم و به آیندگان منتقل کنیم.