تقوای اجتماعی و ظهور جامعه دینی و تمدنی در پرتو ولایت امیرالمؤمنین(ع)محقق شد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، واقعه غدیرخم را باید سرنوشت‌سازترین اتفاق تاریخ بدانیم؛ روزی بزرگ که در آن دین به کمال رسید و پروردگار، راه بشریت را برای طی طریق در مسیر رستگاری، معلوم کرد. توقف کاروان هزاران نفری حجاج در منطقه‌ای که عموماً برای بارانداز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت و ایراد خطبه‌ای با مفاهیم بلند الهی و در عین حال، ساده، روان و همه فهم، از سوی رسول‌خدا(ص) در تبیین مقام ولایت پس از خود، اهمیت جایگاه دینی و تاریخی این رویداد را بیش از پیش معلوم می‌کند. اتفاقی که در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجرت روی داد، نقطه عطفی در تاریخ بشریت است؛ بر فراز منبری که از جهاز شتران ساخته بودند، بهترین خلق، دست وصی خود را بلند کرد و او را جانشین بر حق خود نامید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

از همین رو خبرنگار ما با حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی از اساتید حوزه و نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در خصوص اهمیت غدیر گفتگویی را انجام داده است.

,

 

,

قم فردا: اهمیت شناخت غدیر در چیست و چرا هنوز دشمنان اسلام در تلاش هستند تا این واقعه را تحریف کنند؟

, قم فردا: اهمیت شناخت غدیر در چیست و چرا هنوز دشمنان اسلام در تلاش هستند تا این واقعه را تحریف کنند؟,

عید غدیر خم اعظم و افضل اعیاد امت اسلام است، روز بزرگی که نصب امامت و ولایت از جانب پروردگار صورت پذیرفت. موضوعی که سه عنوان بسیار مهم را در بر دارد؛ اکمال دین، اتمام نعمت و ابلاغ رسالت. نبی اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه جامع غدیریه و حدیث ثقلین، اندیشه‌ی توحیدی را در قالب قران و ولایت، بیان کردند و صراط مستقیم و طریق حق را بیان نمودند.

, ., .,

نقل متواتر خطبه و حدیث غدیر و وقایع روز هجدهم ذیحجه از طریق فریقین، حقائق این واقعه بزرگ را بیان می‌کند، قرائن دیگری مانند اعلان ولایت و امامت در حجةالوداع، بیعت حاضرین، انتخاب مکان و مهم‌تر، کلمات صریح و رسای خاتم‌الانبیاء در ولایت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام واقعه عظیم غدیر را برای همگان مشخص می‌کند، هرچند بیش از هزار و چهارصد سال است جماعتی سعی در توجیه غیر موجه و تحریف این واقعه شکوهمند را دارند اما ابعاد این روز مبارک برای کسانی که سلامت فکر و اراده درک دارند، واضح و معلوم است.

, . ,

دو محور ”اثبات و شناخت امامت” که از اصول دین است، از امور لازم و واجب در اصل امامت است تا حقیفتِ شناخت براساس عقیده برای همگان مشخص گردد، اهمیت این نکته در آن است که ولایت امام معصوم علیه‌السلام، امتداد ولایت الله و ولایت رسول الله می‌باشد و ادامه مسیر انبیاء الهی، تحقق احکام و معارف دین و سعادت حقیقی بشر وابسته به شناخت صحیح و جامع از مفهوم و مصادیق امامت است.

, .,

 

,

قم فردا: از القاب مهم امام علی(ع) کدام بیشتر استفاده شده است؟

, قم فردا: از القاب مهم امام علی(ع) کدام بیشتر استفاده شده است؟,

از میان تمام القاب و اوصاف امام علی علیه‌السلام، دو عنوان: امیرالمؤمنین و امام المتقین از جایگاه والایی برخوردار می‌باشند که پیام پیروان واقعی امام و  وظائف مؤمنین و متقین در قبال امام علیه‌السلام را به دنبال دارند، در حقیقت پیروان امام علیه السلام دارای دو مشخصه ایمان و تقوا می‌باشند، ایمان و تقوایی که در تمام جهات رفتاری شیعیان نقش بسته باشد.

,

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قبل از روز غدیر، نشانه‌های شیعیان امیرالمؤمنین را بیان کرده‌اند در خطبه غدیر نیز بر آنها تصریح کرده‌اند که بیشترین تأکیدات پیامبر صلی الله علیه و آله بر پایبندی به ایمان و  رعایت تقوا می‌باشد.

, .,

 

,

قم فردا: به مسئله تقوا اشاره کرد لطفا بیشتر توضیح بدهید و مسیر رسیدن به تقوا را شرح دهید.

, قم فردا: به مسئله تقوا اشاره کرد لطفا بیشتر توضیح بدهید و مسیر رسیدن به تقوا را شرح دهید.,

مهم‌تر از تقوای فردی، تقوای اجتماعی است،‌ تقوایی که در جامعه نمود داشته باشد و بیش از همه چیز نماد جامعه دینی و ایمانی باشد تا مظاهر شرافت و کرامت انسانها در جامعه سرآمد هر امر دیگری باشد، حقیفت و پایه فرهنگ اصیل یک جامعه، تقوا می‌باشد. چنانچه تقوای اجتماعی، فرهنگ فراگیر مدینةالنبی در عصر حیات پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است. امروزه نیز بهترین شکل و الگوی جامعه‌ی متمدن و متمایز از دیگر جوامع، جامعه‌ای است که افراد آن، پرهیزگاری از بدی‌ها و رغبت به خوبی‌ها را سرلوحه خود قرار دهند.

, .,

تقواگرایی در جامعه مهم‌ترین خط برجسته در آیات قران و بیانات معصومین علیهم‌السلام می‌باشد؛ فهم ارزش تقوا، جایگاه‌شناسی تقوای عمومی، خوسازی و جامعه‌سازی در سایه تقواگرایی و نیاز فطری بشر به تقوای اجتماعی‌، از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رویکرد جامعه به این مهم می‌باشد که در پرتو آن فوز و فلاح امت و جامعه رقم خواهد خورد. به همین دلیل است که بهترین اقتدا و تمسک جامعه به ولایت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم‌السلام، تقواپیشگی در تمام بخش‌های فعالیت‌های اجتماعی است

,

 

,

قم فردا: در نهج البلاغه بر مسئله تقوا چه میزان توسط امام علی(ع) سفارش شده است؟

, قم فردا: در نهج البلاغه بر مسئله تقوا چه میزان توسط امام علی(ع) سفارش شده است؟,

سیری اجمالی در کلمات امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام که عمده آن در خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات ان حضرت آمده، گویای سفارش و  تأکید بر این اصل اجتماعی است، حتی آنجا که حضرت در خطبه متقین، همام را که از اصحاب مؤمن آن حضرت بوده به رعایت تقوا سفارش می‌کند، مهم‌ترین جلوه‌های این سفارش‌ها، مربوط به روابط اجتماعی است. اساساً بخش زیادی از مراقبت‌ها و رعایت‌های تقوا، مربوط به رعایت حقوق و روابط اجتماعی است تا جامعه سیر بلوغ و تکامل اجتماعی خود را پیدا و طی کند.

, .,

تاریخ انبیاء و سرگذشت امت‌های قبل از اسلام، مملو از درس‌ها و عبرت‌هایی است که نشانگر سعادت و یا سقوط جوامع و امت‌ها در سایه پایبندی به موازین تقوای اجتماعی یا فاصله گرفتن از این اصل مترقی اجتماعی است، جریان متقین، یک جریان فکری و عملی توحیدی است که آثار آن به وضوح و به سرعت در جامعه نمایان می‌شود؛ قران کریم، قصص هر دو‌گروه را با هدف شناخت و فهم آموزه‌های جامعه‌سازی و حرکت به سمت جامعه مترقی بیان می‌کند که نشانگر توجه معارف توحیدی به شاخصه‌های پیشرفت واقع‌بینانه می‌باشد.

, .,

 

,

قم فردا: بعد از رحلت پیامبر(ص) جریان های منحرف بسیاری با جعل احادیث و.. شروع فعالیت کردند هدف چه بود؟

, قم فردا: بعد از رحلت پیامبر(ص) جریان های منحرف بسیاری با جعل احادیث و.. شروع فعالیت کردند هدف چه بود؟,

پس از رحلت نبی‌اکرم صلی الله علیه و آله جریان‌های مختلفی حاکم بر جامعه شدند که جریان خلفا، جریان امویان، جریان مارقین، ناکثین و قاسطین، بخشی از این جریان‌ها بودند که با تهدید، تطمیع، تقلب و جعل احادیث در صدد حاکمیت افکار قومی و قبیله‌ای و القاء خواسته‌های خیالی و نفسانی بوده‌اند که نتائج آن تشطط، تفرقه در صف مسلمین و فاصله گرفتن از ارزش‌ها و آموزه‌های دینی بوده چنانکه آثار آن هم‌اینک نیز در میان ملل مسلمان قابل مشاهده می‌باشد. تهی شدن قلوب مسلمانان از ایمان و تقوا در سایه پیروی از کسانی که دعوت و هدایت به شرّ نموده‌اند از دیگر ثمرات فاصله گرفتن از رکن رکین ولایت می‌باشد، اینها در حالی است که جامعه متقین نیازمند امامی است که براساس توحید و تقوا دعوت نماید.

, .,

بهترین شکر وجود ولایت ائمه معصومین که از آداب عید سعید غدیر نیز می‌باشد «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ» حمد وسپاس عملی است، یعنی تلاش برای قرار گرفتن در صراط مستقیم  صراط حق که همان صراط امیرالمؤمنین است. مسیری که در پرتو عمل به سیره علوی، جریان متقین در جامعه حاکم می‌شود و حقیقت رستگاری انسان‌ها محقق می شود، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پایان خطبه غدیر می‌فرماید: « مَعاشِرَالنَّاسِ، السّابِقُونَ إِلی مُبایَعَتِهِ وَ مُوالاتِهِ وَ التَّسْلیمِ عَلَیْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنینَ أُولئکَ هُمُ الْفائزُونَ فی جَنّاتِ النَّعیمِ. ای مردم! سبقت جویان به بیعت و پیمان و ولایت او(علی علیه السلام) و سلام بر او با لقب امیرالمؤمنین، رستگارانند و در بهشت پربهره خواهند بود

,

انتهای پیام/

]
بنیادی با اشاره به اینکه تحقق تقوای اجتماعی و ظهور جامعه دینی و تمدنی در پرتو ولایت امیرالمؤمنین(ع)، گفت: تلاش برای قرار گرفتن در صراط مستقیم صراط حق است که همان صراط امیرالمؤمنین است. مسیری که در پرتو عمل به سیره علوی، جریان متقین در جامعه حاکم می‌شود و حقیقت رستگاری انسان‌ها محقق می شود.