[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، موضوع واگذاری مدیریت مهدکودکها به آموزشوپرورش به خصوص پس از تذکر رهبری به موضوع عدم متولیگری درست مهدکودکها اوج گرفت.
,
شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
اروم نیوز,
رهبر انقلاب با استفاده از تعبیر «رهاشدگی» از وضعیت مهدکودکها ابراز نگرانی کرده و نگاه خدماتی به مهدکودکها را نقد و بر نقش آموزشی و تربیتی مهدکودکها تأکید کردند، همچنین مقوله مهدکودکها را در کنار پیشدبستانی وظیفه ای بر عهده آموزشوپرورش توصیف کردند.
در کنار این موضوع، محتوای آموزشی و برنامههای تربیتی فرهنگی مهدکودکها همواره منتقدان جدی را داشته است. آموزشهای غیربومی، غیرمتعارف و ضد ارزشی در کنار ضعف در پرورش هویت ایرانی ـ اسلامی نوباوگان و کودکان از مشکلاتی است که بارها در رسانهها و محافل دلسوز کشور به بحث و تبادل افکار گذاشته شده است.
علاوه بر این، مقوله مهدکودکها در کنار آموزش پیشدبستانی و آمادگی از مواردی است که باعث ایجاد یک عدم همخوانی و هماهنگی بین دو مقطع شده، به طوری که کودکان از یک فضای مطلقاً فانتزی و کودکانه که گاهاً در حد افراط پیش میرود به یک فضای عمدتاً آموزشی وارد میشوند.
محتوای آموزشی نیز معمولا در این دو مقطع همخوانی ندارد، برای مثال کودک در مهدکودک موسیقی و رقص و در آمادگی الفبا و قرآن یاد میگیرد. این عدم همخوانی باعث ایجاد شکافهایی در شخصیت و تربیت کودک میشود که بر اساس نظر روانشناسان بحرانهای بزرگسالی را در پیش خواهد داشت.
* نبود همخوانی برنامه مهدکوک ها با برنامه های مصوب آموزشوپرورش
مدیرکل آموزشوپرورش آذربایجان غربی، در خصوص واگذاری مسئولیت مهدکودکها از بهزیستی به آموزشوپرورش، از مراکز متعدد تصمیمگیری و تولیت مراکز پیشدبستانی انتقاد کرد و اظهار داشت: اکثر برنامههای این مراکز با برنامه مصوب آموزشوپرورش در حد کمی همخوانی دارند و همچنین با توجه به اینکه آموزش نوآموزان در آمادگی ۱ و آمادگی ۲ امر حاکمیتی بوده، پیشنهاد میشود اداره کرد و فعالیت آموزش پیشدبستانی زیرنظر مدیریت واحد به طور ترجیحی آموزشوپرورش صورت پذیرد.
ابراهیم محمدی خاطرنشان کرد: تحت مدیریت متمرکز بودن دوره پیشدبستانی ما را ملزم به توجه به این دوران میکند و در نقشه جامع علمی کشور تقویت جایگاه دوره پیشدبستانی هم تأکید شده است.
وی در رابطه با تأثیر تغییر متولی مهدکودکها به آموزشوپرورش گفت: این امر موجب استفاده بهینه از منابع و افزایش بهرهوری در آموزش پیشدبستانی خواهد بود. به نظر من متمرکز بودن مدیریت دوره پیشدبستانی و مهدکودکها موجب تحول در محتوا، توسعه آموزشهای بنیادین و حفظ هویت کودکان ایران اسلامی خواهد بود.
* بلا تکلیفی مدیران مهدکوک ها
گفتوگو با مدیر یکی از مهدکودکهای ارومیه درباره این موضوع از بلاتکلیفی مدیران مهدکودکها حکایت دارد.
این مدیر مهدکودک گفت: چند سالی است که موضوع تغییر مدیریت مهدکودکها مطرح است و این اولینبار نیست، حتی ما را ملزم کردند که از آموزشوپرورش هم مجوز بگیریم ولی بازهم مهدکودکها بلاتکلیف هستند.
وی در مورد مدیریت بهزیستی بر مهدکودکها عنوان کرد: مدیریت مهدکودکها توسط معاونت امور مهدکودکهای بهزیستی انجام میشود، درحالیکه بهزیستی مسئولیتهای زیادی را در زیرمجموعه خود بر عهده دارد که در این میان مهدکودکها گم شدهاند.
مدیر یکی از مهدکودک های ارومیه، از اجرایی شدن این تغییر ابراز امیدواری کرد و گفت: والدین پیشدبستانیهای متعلق به دبستانها را قابلاعتمادتر میدانند و با این تغییر اعتماد والدین به مهدکودکها بیشتر شده و مهدکودکها به دلیل افزایش اعتبار پیشدبستانی رونق بیشتری میگیرند.
* بهزیستی؛ بدون نظر!
هرچند برخی انتقادات نیز نسبت به این موضوع وارد است اما اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی بدون موضعگیری در این رابطه، اظهارنظر در زمینه تغییر مدیریت مهدکودک ها بر عهده ریاست این سازمان در سطح ملی دانست و از ارائه نظر امتناع کرد.
مهدهای کودک امسال به دلیل کرونا تعطیل هستند اما این وقفه بهترین فرصت است تا اصلاحات لازم در مورد مدیریت این مراکز انجام شود تا در اولین بازگشایی شاهد اصلاحاتی در محتوای آموزشی، سازوکارها، حقوق مربیان، بیمه مربیان، تسهیلات و حمایتهای مختلف بهویژه حمایتهای کرونایی، گزینش مناسب در اعطای مجوزها، بررسی امکانات آموزشی و بازی، محیط اسلامی، پرهیز از هنجار ضدارزشی نظیر رقص، موسیقی و نظایر آن و ایجاد نظام مهارتافزایی از بدو کودکی باشیم.
انتهای پیام/
,
رهبر انقلاب با استفاده از تعبیر «رهاشدگی» از وضعیت مهدکودکها ابراز نگرانی کرده و نگاه خدماتی به مهدکودکها را نقد و بر نقش آموزشی و تربیتی مهدکودکها تأکید کردند، همچنین مقوله مهدکودکها را در کنار پیشدبستانی وظیفه ای بر عهده آموزشوپرورش توصیف کردند.
,
در کنار این موضوع، محتوای آموزشی و برنامههای تربیتی فرهنگی مهدکودکها همواره منتقدان جدی را داشته است. آموزشهای غیربومی، غیرمتعارف و ضد ارزشی در کنار ضعف در پرورش هویت ایرانی ـ اسلامی نوباوگان و کودکان از مشکلاتی است که بارها در رسانهها و محافل دلسوز کشور به بحث و تبادل افکار گذاشته شده است.
,
علاوه بر این، مقوله مهدکودکها در کنار آموزش پیشدبستانی و آمادگی از مواردی است که باعث ایجاد یک عدم همخوانی و هماهنگی بین دو مقطع شده، به طوری که کودکان از یک فضای مطلقاً فانتزی و کودکانه که گاهاً در حد افراط پیش میرود به یک فضای عمدتاً آموزشی وارد میشوند.
,
محتوای آموزشی نیز معمولا در این دو مقطع همخوانی ندارد، برای مثال کودک در مهدکودک موسیقی و رقص و در آمادگی الفبا و قرآن یاد میگیرد. این عدم همخوانی باعث ایجاد شکافهایی در شخصیت و تربیت کودک میشود که بر اساس نظر روانشناسان بحرانهای بزرگسالی را در پیش خواهد داشت.
,
* نبود همخوانی برنامه مهدکوک ها با برنامه های مصوب آموزشوپرورش
,
* نبود همخوانی برنامه مهدکوک ها با برنامه های مصوب آموزشوپرورش ,
* نبود همخوانی برنامه مهدکوک ها با برنامه های مصوب آموزشوپرورش ,
مدیرکل آموزشوپرورش آذربایجان غربی، در خصوص واگذاری مسئولیت مهدکودکها از بهزیستی به آموزشوپرورش، از مراکز متعدد تصمیمگیری و تولیت مراکز پیشدبستانی انتقاد کرد و اظهار داشت: اکثر برنامههای این مراکز با برنامه مصوب آموزشوپرورش در حد کمی همخوانی دارند و همچنین با توجه به اینکه آموزش نوآموزان در آمادگی ۱ و آمادگی ۲ امر حاکمیتی بوده، پیشنهاد میشود اداره کرد و فعالیت آموزش پیشدبستانی زیرنظر مدیریت واحد به طور ترجیحی آموزشوپرورش صورت پذیرد.
,
ابراهیم محمدی خاطرنشان کرد: تحت مدیریت متمرکز بودن دوره پیشدبستانی ما را ملزم به توجه به این دوران میکند و در نقشه جامع علمی کشور تقویت جایگاه دوره پیشدبستانی هم تأکید شده است.
,
وی در رابطه با تأثیر تغییر متولی مهدکودکها به آموزشوپرورش گفت: این امر موجب استفاده بهینه از منابع و افزایش بهرهوری در آموزش پیشدبستانی خواهد بود. به نظر من متمرکز بودن مدیریت دوره پیشدبستانی و مهدکودکها موجب تحول در محتوا، توسعه آموزشهای بنیادین و حفظ هویت کودکان ایران اسلامی خواهد بود.
,
* بلا تکلیفی مدیران مهدکوک ها
,
* بلا تکلیفی مدیران مهدکوک ها,
* بلا تکلیفی مدیران مهدکوک ها,
گفتوگو با مدیر یکی از مهدکودکهای ارومیه درباره این موضوع از بلاتکلیفی مدیران مهدکودکها حکایت دارد.
,
این مدیر مهدکودک گفت: چند سالی است که موضوع تغییر مدیریت مهدکودکها مطرح است و این اولینبار نیست، حتی ما را ملزم کردند که از آموزشوپرورش هم مجوز بگیریم ولی بازهم مهدکودکها بلاتکلیف هستند.
,
وی در مورد مدیریت بهزیستی بر مهدکودکها عنوان کرد: مدیریت مهدکودکها توسط معاونت امور مهدکودکهای بهزیستی انجام میشود، درحالیکه بهزیستی مسئولیتهای زیادی را در زیرمجموعه خود بر عهده دارد که در این میان مهدکودکها گم شدهاند.
,
مدیر یکی از مهدکودک های ارومیه، از اجرایی شدن این تغییر ابراز امیدواری کرد و گفت: والدین پیشدبستانیهای متعلق به دبستانها را قابلاعتمادتر میدانند و با این تغییر اعتماد والدین به مهدکودکها بیشتر شده و مهدکودکها به دلیل افزایش اعتبار پیشدبستانی رونق بیشتری میگیرند.
,
* بهزیستی؛ بدون نظر!
,
* بهزیستی؛ بدون نظر!,
* بهزیستی؛ بدون نظر!,
هرچند برخی انتقادات نیز نسبت به این موضوع وارد است اما اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی بدون موضعگیری در این رابطه، اظهارنظر در زمینه تغییر مدیریت مهدکودک ها بر عهده ریاست این سازمان در سطح ملی دانست و از ارائه نظر امتناع کرد.
,
مهدهای کودک امسال به دلیل کرونا تعطیل هستند اما این وقفه بهترین فرصت است تا اصلاحات لازم در مورد مدیریت این مراکز انجام شود تا در اولین بازگشایی شاهد اصلاحاتی در محتوای آموزشی، سازوکارها، حقوق مربیان، بیمه مربیان، تسهیلات و حمایتهای مختلف بهویژه حمایتهای کرونایی، گزینش مناسب در اعطای مجوزها، بررسی امکانات آموزشی و بازی، محیط اسلامی، پرهیز از هنجار ضدارزشی نظیر رقص، موسیقی و نظایر آن و ایجاد نظام مهارتافزایی از بدو کودکی باشیم.
,
انتهای پیام/
,
]