صنعتی که ضربانش با آهنگ نقشه خوانی هنرمندان قالی باف می تپد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اخیرا اعلام کرد: حدود۳۰ هزار و ۱۲۹ فقره از مجوزهای صادر شده مشاغل خانگی مستقل بوده است و۴۶۱ نفر پشتیبان مشاغل خانگی مجوز دریافت کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

سید احمد توصیفیان با بیان اینکه ۳۲۰ رشته مشاغل خانگی در سامانه وجود دارد، افزود: چهار دستگاه اجرایی میراث فرهنگی، جهادکشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز مشاغل خانگی را صادر می‌کنند به طوریکه میراث فرهنگی در ۵۷ رشته، صنعت، معدن و تجارت در ۷۴ رشته، جهادکشاورزی در ۷۳ رشته و فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۳۱ رشته مجوز مشاغل خانگی صادر می‌کنند.

,

توصیفیان در پایان مطرح کرد: بیشترین مجوز مشاغل خانگی صادر شده در استان همدان مربوط به قالیبافی و کمترین مجوزها در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

,

معاون اشتغالزایی اداره کار و تعاون در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: طبق آمار بیشترین مجوز مربوط به قالیبافی است اما این بدان معنا نیست که بیشترین وام هم به این بخش تعلق گرفته است.

,

مصطفی پویانفربا اشاره به اینکه حدود ۶میلیارد تومان وام به استان همدان اختصاص یافته است افزود: حدود ۱۵ درصد از این وام به بخش صنایع و معادن واگذار می شود و بقیه امتیازات به جهاد کشاورزی فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی تعلق می گیرد.

,

وی با بیان اینکه وام قالیبافی مبلغ زیادی نیست گفت: یک طرح کشاورزی چندین برابر طرح های صنعت و معدن می تواند وام دریافت کند.

,

پویانفر ادامه داد: در واگذاری وام های قالیبافی معمولا به کارگاه ها و افراد پشتیبان تسهیلات داده می شود چون اشتغال زایی و پایداری اش بیشتر است، پرداخت وام به افراد نیز بصورت تکی آنها را بعدا با مشکل بازار یابی مواجه می کند و معمولا چون دسترسی به بازار فروش ندارند متضرر می شوند.

,

از آنجایی که بیشتر بانوان خانه دار در سطح شهر همدان به صورت تکی و کارگاهی به قالیبافی مشغول هستند به گفتگو با مسئول یک کارگاه تولیدی پرداختیم، ابرو روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان همدان و در ۹ کیلومتری آن قرار دارد.

,

روستای ابرو یکی از زیباترین روستاهای شهرستان همدان است که در فصول مختلف سال طبیعت بکر و زیبایی دارد و مردم آن به کشاورزی مشغول هستند و امرار معاش می کنند، بانوان این روستای کوهستانی در منازل خود کارگاه های کوچک قالیبافی دایر کرده اند.

,

اکرم جواهری مسئول بسیج سازندگی بسیج ابرو به خبرنگار ما گفت: ۵ کارگاه قالی بافی در سطح روستا به همت بانوان تشکیل شده که این کارگاه ها در منازل اهالی روستا دایر شده است و بصورت خودجوش بوده و قالی بافان تا بحال هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده اند.

,

وی افزود: از سال ۹۶ معمولا این کارگاه ها دایر شده اند و بانوانی که بد سرپرست یا بدون سرپرست هستند در این کارگاه ها مشغول هستند و برای خانواده امرار معاش می کنند.

,

جواهری یکی از مهمترین مشکلات بانوان این روستا را عدم دسترسی به بازار فروش دانست و گفت: بعد از اتمام دار قالی و بریدن آن تازه کار قالی بافان شروع شده و باید به دنبال فروش آن باشند.

,

مسئول بسیج سازندگی بسیج ابرو در پایان افزود: ایجاد بازار فروش فرش های دستباف و یا مرکزی که فرش ها را با قیمت مناسب از قالی بافان بخرد و بعد وارد بازار کند یکی از نیازهای مهم این بانوان است چرا که این هنرمندان فقط می بافند به امید آن که روزی به فروش برسد.

,

انتهای پیام/

]
بانوان قالی باف روستای ابروی همدان هنرمندانی هستند که لحظات غم و شادی خود را رج به رج می بافند تا نقشی هزار رنگ را به تصویر بکشند و در نهایت بتوانند آن را به فروش برسانند و برای خانواده امرار معاش کنند.