مدیریت و رهبری امام خمینی (ره) موجب پیروزی دفاع مقدس شد/ تبدیل جنگ تحمیلی به یک فرصت تاریخی توسط ایشان
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران، یکی از شگردهای استکبار برای سقوط نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود؛ آمریکا و متحدین غربی که با شگردهای مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی شبه نظامی موفق به براندازی برای ایران نشده بودند، تلاش کردند با حمایت کامل از رژیم بعث عراق برای حمله کاملاً نظامی و همه جانبه به ایران، کشور را با بحران امنیتی و سیاسی مواجه سازند که در این میان با رهبری مدبرانه و مدیریت عالی امام خمینی (ره) مواجه شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
از یک سو انقلاب در مراحل اولیه خود قرار داشت و هنوز نیروهای کشور به سازماندهی و تشکیلات مناسب دست نیافته بودند و از سویی نیز جنگی روانی مبنی بر پیروزی عراق در آغاز جنگ شکل گرفته بود. کسانی مانند هنری کیسینجر پیش‌بینی کرده بودند عراق در یک جنگ ده روزه می‌تواند بر جمهوری اسلامی پیروز شود.
,
 
,
همچنین بختیار سقوط نظام جمهوری اسلامی را ظرف چند ماه محقق می‌دانست و صدام در روز اول جنگ گفته بود که هفت روز دیگر به تهران خواهد رسید. حماسی بودن در چنین شرایطی به این معنا است که امام به عنوان رهبر فکری، بسیج‌گر و سیاست‌گذار، با اطمینان در هشدار به شروع جنگ، عراق و حامیانش را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید: «گمان نکند ملت ما که دولت ایران و ارتش ایران عاجز از این است که جواب به اینها بدهد. هر وقتی که مقتضی بشود من پیامی به ملت خواهم داد و به صدام حسین و امثال او ثابت خواهم کرد که اینها، این اذناب امریکا قابل ذکر نیستند».
,
 
,
حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در 31 شهریور ماه در ارتباط تصویری با مراسم تکریم و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت، فرمودند که آوردن ملت به صحنه‌ی دفاع مقدس تشخیص حیاتی امام راحل عظیم‌الشأن بود و امام با درک عمیق خود، مانند اصل انقلاب، ملت را به وسط میدان کارزار همه‌جانبه آورد، چرا که فهمید صِرف حضور نیروهای مسلح نمی تواند مسئله را حل کند.
,
 
,
ایشان، شخصیت‌ بی‌نظیر، نفوذ معنوی، صداقت و معصومیت در بیان حقایق و واقعیات و نگاه تیزبین را از دیگر ویژگی‌های فرماندهی امام در هشت سال دفاع مقدس برشمردند و افزودند: امام با قاطعیتی فوق‌العاده و بی‌نظیر، فرمان میداد و کارها را به‌پیش میبرد، که تأکید بر شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر و سوسنگرد از نمونه‌های این قاطعیت عجیب است.
,
 
,
در این زمینه با سردار جواد استکی، از رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس و فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی سپاه به گفت و گو پرداختیم.
,
 
,
 صاحب نیوز: نظر شما در مورد دفاع مقدس چیست؟
,  صاحب نیوز: نظر شما در مورد دفاع مقدس چیست؟,  صاحب نیوز: نظر شما در مورد دفاع مقدس چیست؟,
 
,
سردار استکی: دشمن هشت سال جنگ را به  ایران  تحمیل کرد و می خواست که سه روزه و یک هفته به پایخت جمهوری اسلامی ایران برسد اما نتواستند و حضرت امام خمینی (ره) یکی از ابتکاراتشان این بود جنگ تحمیلی را به یک فرصت تاریخی تبدیل کردند.
,
 
,
 
,
نحوه جنگ بعثی ها چگونه بود؟
, نحوه جنگ بعثی ها چگونه بود؟, نحوه جنگ بعثی ها چگونه بود؟,
 
,
طرح جنگ عراقی ها، برق آسا بود؛ نیروی هوایی رژیم بعثی با 192هواپیمایی میگ و سوخو به سراسر کشور حمله کردند و فرودگاه ها، مراکز حیاتی، مهم و حساس را هدف قرار دادند.
,
 
,
این الگو برگرفته از جنگ رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی بود که در حدود یک ساعت تمام فرودگاه های کشورهای اردن، مصر و سوریه را هدف قرار داد و نیروی هوایی آن ها را زمین گیر کرده و بعد از آن حمله زمینی را آغاز کردند.
,
 
,
رژیم بعث عراق هم پس از این حملات هوایی، حملات زمینی و دریایی را آغاز کرد.
,
 
,
شما در مورد نقش رهبر کبیر انقلاب اسلامی در جنگ اشاره کردید، در این زمینه بیشتر بگویید.
, شما در مورد نقش رهبر کبیر انقلاب اسلامی در جنگ اشاره کردید، در این زمینه بیشتر بگویید., شما در مورد نقش رهبر کبیر انقلاب اسلامی در جنگ اشاره کردید، در این زمینه بیشتر بگویید.,
 
,
اگر از دفاع مقدس می گوییم باید ابتدا از نقش مؤثر حضرت امام راحل بگوییم.
,
 
,
حضرت امام خمینی (ره) جنگ را به عنوان جهاد ذکر و تأکید کردند که همه باید تا حد توان حضور پیدا کنند، فرمایشات امام برگفته از قرآن و سیره پیامبر اسلام (ص) بود.
,
 
,
جنگ در همه دنیا به عنوان خشونت، ستیز و خسارت معنا دارد اما جنگ تحمیلی در ایران به یک کار مقدس و تکیف الهی تبدیل شد و همه بر خودشان تکیف را واجب داستند که در جبهه ها حضور پیدا کنند که این بحث یکی از ابتکارات حضرت امام  خمینی (ره) است.
,
 
,
فرماندهی، مدیریت و رهبری امام خمینی (ره) در موجب پیروزی دفاع مقدس شد؛ درست است که ایشان یک روحانی، مجتهد و ولی فقیه بودند اما از نخبگان نظامی دنیا بودند.
,
 
,
می دانیم که محور اصلی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) بودند به نظر شما آیا محور اصلی دفاع مقدس هم ایشان بودند؟
, می دانیم که محور اصلی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) بودند به نظر شما آیا محور اصلی دفاع مقدس هم ایشان بودند؟, می دانیم که محور اصلی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) بودند به نظر شما آیا محور اصلی دفاع مقدس هم ایشان بودند؟,
 
,
بله، همانگونه که حضرت امام خمینی (ره)  محور اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی بودند، محور اصلی دفاع مقدس هم ایشان بودند؛ حضرت امام راحل با توکل خاص به خدا و همراهی مردم، رژیم پهلوی را ساقط کرد، دفاع مقدس هم با رهبری و مدیریت ایشان به پیروزی رسید.
,
 
,
اگر امام خمینی (ره) نبودند 100 لشکر دیگر هم که داشتیم مشخص نبود که نتیجه جنگ چه می شد؛ حضور مردم و یگان های نظامی ارتش، سپاه و بسیج، پشتیبانی از جبهه ها، در کنار محور اصلی که حضرت امام خمینی (ره) بودند، موجب پیروزی در جنگ شد.
,
 
,
اولین واکنش امام (ره) به حمله صدام به جمهوری اسلامی ایران چه بود و چقدر این واکنش در پیروزی جنگ اثر داشت؟
, اولین واکنش امام (ره) به حمله صدام به جمهوری اسلامی ایران چه بود و چقدر این واکنش در پیروزی جنگ اثر داشت؟, اولین واکنش امام (ره) به حمله صدام به جمهوری اسلامی ایران چه بود و چقدر این واکنش در پیروزی جنگ اثر داشت؟,
 
,
پس از حمله رژیم بعثی حضرت امام راحل دراولین واکنش فرمودند که دیوانه ‌ای آمده و سنگی انداخته و رفته و جای نگرانی ‏‎نیست؛ ما چنان به صدام و ‏‎ ‎‏حزب بعث عراق سیلی بزنیم که دیگر نتواند از جا بلند شود.‏
,
 
,
مردم که در حال فرار و ناامید و نگران بودند، آرامشی پیدا کردند و واکنش تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی سرنوشت جنگ را عوض کرد؛ ارتش عراق که بیش از 30 کشور آن ها را حمایت و پشتیبانی می کرد، دفاع در مقابل آن ها سخت بود، اما حضرت امام خمینی (ره) دفاع را تبدیل به حمله کردند؛ پس از سقوط خرمشهر و بستان، حصر آبادان ایشان در ابتدا فرمودند که باید بستان آزاد شود، سپس تأکید کردند که حصر آبادان شکسته شود.
,
 
,
در خصوص شکست حصر آبادان و نقش رزمندگان اصفهان بگویید.
, در خصوص شکست حصر آبادان و نقش رزمندگان اصفهان بگویید., در خصوص شکست حصر آبادان و نقش رزمندگان اصفهان بگویید.,
 
,
340 درجه آبادان محاصره شده بود و ما فقط از 20 درجه آن هم از رودخانه بهمنشیر و در شب مهمات و نیرو به آبادان اعزام می کردیم؛ به نظر من اگر امام راحل نمی فرمودند که باید حصر آبادان شکسته شود، آبادان هم مانند خرمشهر سقوط می کرد و بعثی ها هم در شمال خلیج فارس نیروهای خود را گسترش می دادند؛ امام دید استراتژیک و راهبری داشتند.
,
 
,
حاج حسین خرازی، لشکر 14 امام حسین (ع) و رزمندگان اصفهانی محور عملیات فرماندهی کل قوا بودند که از دارخوئین به طرف آبادان در کنار جاده آبادان انجام شد و بعثی ها شکست خوردند و مقدمه ای برای علمیات ثامن الائمه شد.
,
 
,
علمیات ثامن الائمه هم با محوریت یگان های اصفهان به خصوص لشکر 14 امام حسین (ع) و 8 نجف اشرف انجام شد که در ابتدا در شرق کارون عملیات پاکسازی شروع شد و آبادان از محاصره خارج و عملیات های فتح المبین، بیت المقدس، آزادی خرمشهر انجام شد.
,
 
,
در طول جنگ نقطه ای هم وجود داشت که طبق فرمایشات امام خمینی(ره) پیش نرویم؟ 
, در طول جنگ نقطه ای هم وجود داشت که طبق فرمایشات امام خمینی(ره) پیش نرویم؟ , در طول جنگ نقطه ای هم وجود داشت که طبق فرمایشات امام خمینی(ره) پیش نرویم؟ ,
 
,
بله، برخی ها فرمایشات امام خمینی (ره) را عمل نکردند که نتیجه آن شکست های ایران در دوران بنی صدر بود، حضرت امام هم زمانی که متوجه خسارت های بنی صدر به کشور شدند، فرماندهی کل قوا را از او گرفتند و پس از آن هم از ریاست جمهوری عزلش کردند.
,
 
,
امروز هم اگر می خواهیم در زمینه های مختلف موفق شویم باید از ولی فقیه اطلاعات کنیم و اگر فرمایشات و تدابیر امام خامنه ای را مسئولان ما اجرا کرده بودند امروز در وضعیت فعلی اقتصادی دچار نبودیم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
سردار استکی، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: اگر امام خمینی (ره) نبودند 100 لشکر دیگر هم که داشتیم مشخص نبود که نتیجه جنگ چه می شد؛ حضور مردم و یگان های نظامی ارتش، سپاه و بسیج، پشتیبانی از جبهه ها، در کنار محور اصلی که حضرت امام خمینی (ره) بودند، موجب پیروزی در جنگ شد.