اجرای طرح ملی تکمیل زنجیره دارویی از گیاه گشنیز
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ با حضور علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس و مسئولان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان همدان طرح فراوری محصول گشنیز و تکمیل زنجیره این گیاه دارویی بررسی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

کریم حاج باباعلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در این جلسه که پیش از ظهر امروز برگزار شد گفت: شهرستان نهاوند در زمینهٔ گیاهان دارویی پتانسیل‌های زیادی دارد و انواع محصولات طبیعی و کاشته شده در این زمینه در شهرستان وجود دارد.

,

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین میزان تولید گشنیز در کشور در نهاوند تولید می‌شود و این گیاه ارزش دارویی فراوانی دارد طرح تکمیل این زنجیره این محصول در دستور کار است.

,

باباعلی بابیان اینکه حدود ۷۰ درصد گشنیز کشور در نهاوند تولید می‌شود، افزود: تکمیل طرح تولید زنجیره داروهای گیاهی و تهیه اسانس از گیاه گشنیز در نهاوند ضرورت دارد و قدم‌های مثبتی در این راه برداشته‌شده است.

,

وی ادامه داد: با همکاری نماینده و مسئولان این طرح آماده شد و پس از تصویب در سازمان جهاد کشاورزی استان به‌عنوان طرح کشوری به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شد.

,

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: این طرح که باعث رونق تولید و اشتغال‌زایی در شهرستان می‌شود و ارزش فراوانی دارد پس از مراحل تخصصی، مجوز لازم را اخذ کرده است و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

,

وی بیان داشت: در قالب این طرح همه مراحل ازجمله استفاده از بذرهای مرغوب و نگهداری و برداشت محصول و سپس تکمیل زنجیره تولید دارو و اسانس گیری گشنیز در شهرستان انجام می‌شود.

,

علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند نیز در این جلسه گفت: درزمینهٔ فرآوری گشنیز و تکمیل زنجیره گیاهان دارویی باید شرایطی را فراهم کنیم که از تجربه سایر کشورها و کانال‌های تخصصی و علمی بهره گیریم.

,

وی بیان کرد: این طرح باعث شکوفایی این صنعت در نهاوند می‌شود و همه باید برای عملیاتی شدن آن تلاش کنیم.

,

شهبازی افزود: دانشجویان و دانشگاه‌ها و افراد مرتبط و متخصص در این حوزه باید در این زمینه کمک‌حال جهاد کشاورزی باشند و در این بخش ورود کنند تا شهرستان در این بخش مهم موفق شود.

,

به گزارش عصر همدان، بیش از ۹۰ درصد از گیاه گشنیز استان همدان در نهاوند تولید می‌شود و این شهرستان با حدود ۷۰ درصد تولید کل کشور قطب تولید این محصول دارویی محسوب می‌شود که متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی به‌صورت خام فروخته می‌شود.

,

محصول باارزش گشنیز نهاوند توسط دلالان خریداری‌شده و باقیمت‌های چند برابر به خارج از کشور منتقل می‌شود و به محصولات باارزش تبدیل‌شده و مجدداً به کشور برمی‌گردد.

,

در شهرستان نهاوند بیش از ۱۲ هزار تن گشنیز تولید می‌شود و بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به این کشت اختصاص‌یافته است که در صورت جلوگیری از خام فروشی و اجرای طرح‌های مانند تکمیل زنجیره تولید دارو و اسانس گیری می‌توان شاهد رونق این صنعت شد.

,

گشنیز ازجمله محصولات کم آب بر است که در زمان تنش آبی در خرداد و تیرماه برداشت می‌شود و این گیاه در صنعت تولید دارو و اسانس‌های دارویی و خوراکی و صنایع عطرسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

,

انتهای پیام/

]
کریم حاج باباعلی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد گیاه گشنیز کشور در نهاوند تولید می‌شود، از اجرایی شدن طرح تکمیل زنجیره تولید داروهای گیاهی و تهیه اسانس از گیاه گشنیز خبر داد.