چرا خداوند امامت را بر مردم واجب کرد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌اله سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و شهادت امام حسن و امام رضا(ع)، اظهار داشت: امامت از دیدگاه شیعه، یک مقام الهی و ادامه رسالت است یعنی همان منبعی که پیامبر با اتصال به آن منبع، مردم را هدایت می‌کرد ائمه معصومین(ع) نیز با اتصال به همان منبع، مردم را هدایت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه امامت در 2 بُعد بحث می‌شود، خاطرنشان کرد: یک بُعد در مدیریت جامعه بوده و دیگری این است که از نظر علمی، جوابگوی تمام سوالات بشریت باشد.

,

آیت‌اله حسینی زنجانی افزود: از این جهت می‌گوییم که امامت مانند نبوت، یک مقام الهی است یعنی امامت به عنوان خلیفه، تلقی نمی‌شود که مردم آن را تعیین کنند.

,

این مرجع تقلید شیعه با تاکید بر اینکه معتقدیم که امامت، یک مقام الهی است، گفت: یکی از فضایل پیامبر بزرگوار اسلام این است که ادامه این راه را بر ما هموار کرد تا ائمه نیز در این راستا مردم را هدایت کنند.

,

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه قرآن کریم نیز می‌فرماید: «امروز دین را بر شما کامل کردم»، اِکمال دین نه به وسیله خلافت بلکه به وسیله امامت است.

,

آیت‌اله حسینی با بیان اینکه امامت باید از طرف خداوند تعیین شود، تصریح کرد: به همین دلیل است که گفته می‌شود امام بعدی را یا باید امام قبلی تعیین کند یا وجود پیامبر به وسیله معجزه، ثابت شود.

,

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید به این نکته توجه شود که امامت با خلافت، تفاوت دارد، گفت: معنای خلافت، عبارت از این است که اهل سنت می‌گویند که ذات اقدس الهی راجع به خلافت، سکوت کرده و انتخاب آن را به مردم واگذار کرده اما امامت در اعتقاد شیعیان، مانند نبوت، مقامی الهی است که از طرف خداوند تعیین می‌شود.

,

وی اظهار داشت: وظیفه پیامبر(ص)، تبیین و تفسیر دین است و به همین دلیل معتقدیم که حضرات معصومین این راه ادامه می‌دهند.

,

آیت‌اله حسینی با بیان اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید که عهد و پیمان من به ظالمان نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: معنای این عبارت این است که باید ذات اقدس الهی، امامت را تعیین کند.

,

وی ابراز کرد: به طور اجمال می‌توان گفت که نکته اساسی و تفاوت بین شیعه و اهل سنت در اعتقادات است که اهل سنت، خلافت را از طرف مردم و شیعه، امامت را از طرف خداوند می‌داند.

,

انتهای پیام/

]
یک مرجع تقلید گفت: طبق فرمایش حضرت زهرا(س)، فلسفه این که خداوند، امامت را بر مردم واجب کرد به دلیل ایجاد نظم و مدیریت جامعه است تا در اثر یک شیوه عقلانی که جوابگوی تمام خواسته‌های بشر باشد بتوان تفرقه موجود در جوامع بشری را از طریق امامت از بین برد.