شورای عالی امنیت ملی راه تولید تراریخته را هموار کرد؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جزئیاتی از نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره تحقیقات پیرامون "تراریخته" و تنوع زیستی و ژنتیکی، اظهار کرد: مدت‌ها بود محققین ژنتیک و تراریخته بلاتکلیف بودند و به نوعی تهدید می‌شدند و اجازه نداشتند فعالیت‌هایشان را آغاز کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم برای رفع این مشکل به شورای علی امنیت ملی مراجعه کنیم تا بررسی شود این مسئله علمی و یا امنیتی است؟ در همین رابطه دو جلسه با آقای شمخانی و دوستان‌شان داشتیم، در نهایت اعلام کردند که مسئله تحقیقات و مهندسی ژنتیک و تراریخته اصلا امنیتی نیست و صرفا تخصصی و اقتصادی است، البته قرار شد اگر کمکی در بخش تحقیقات و تولید خواسته شد، از نیروهای امنیتی هم کمک بخواهند.

,

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته قانون هم به همین موضوع اشاره کرده است، اما برخی دوستان فراتر از قانون عمل می‌کنند، محققین و متخصصین ژنتیک هم قدری ترسو شده‌اند و برای ورود به مسائل تحقیقاتی در حوزه ژنتیک و تنوع زیستی، ترس داشتند، بنده هم به آنها اعلام کردم که دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده که فعالیت‌های شما امنیتی نیست، شما تحقیقات‌تان را ادامه دهید و وقتی منتج به تولید شد، اعلام کنید و مسائل اجتماعی آن را نیز در نظر بگیرید.

,

کلانتری با بیان اینکه قبلا به حوزه تنوع زیستی و تحقیقات پیرامون ژنتیک و تراریخته نگاه امنیتی وجود داشته است، گفت: به طور مثال سردار جلالی رئیس پدافند غیرعامل به این حوزه ورود کرده بود، البته دیگر دستگاه‌های امنیتی هم ورود کرده بودند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه با این تفسیری که از شورای عالی امنیت ملی اخذ کردیم، اعلام کردند که این مسئله اصلا امنیتی نیست، بلکه تخصصی و اقتصادی است و بعدا اگر قصد داشتند یک ماده و یا یک ژن تراریخته تولید و اجرایی کنند، باید برای مسائل اجتماعی آن نیز زمینه‌سازی شود که مشکلی ایجاد نشود.

,

انتهای پیام/

,

منبع: تسنیم

]
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جزئیاتی از نامه شورای عالی امنیت ملی به این سازمان درباره تحقیقات پیرامون تراریخته، تنوع زیستی و ژنتیکی را تشریح کرد.