پذیرش ولایتعهدی امام رضا(ع) به معنای پذیرش حکومت عباسی نبود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;  اظهار داشت: امام رضا(ع) در حالی ولایت‌عهدی را پذیرفت که مامون، حاکم و حکمران ظالم بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه سرلوحه و برنامه اساسی تمام انبیا، مبارزه و حذف طواغیت زمان خود بوده است، خاطرنشان کرد: تمام انبیا . ائمه به این وظیفه الهی عمل کرده‌اند همانطوری که امام حسین(ع) در آن شرایط، قیام کرد و به شهادت رسید.

,

آیت‌اله حسینی زنجانی افزود: بعضی اوقات هم هست که برای به منصه ظهور گذاشتن مقام امامت باید یک تشکیلات علمی باشد که علمیت معصومین(ع) در آن ثابت شود و این فرصت در ائمه فقط برای امام رضا(ع) فراهم شده است.

,

این مرجع تقلید با اشاره به دلیل پذیرش اجباری ولایت‌عهدی توسط امام رضا(ع) گفت: مامون، باسوادترین خلیفه‌ها و به ظاهر، طالب علم بود و تقریباً به آیات قرآن نیز مسلط بود اما چون اعتقادی به امامت به عنوان یک مقام الهی نداشت و امامت را یک مقام عادی می‌پنداشت، جلسه‌ای فراهم می‌کند که این عدم اعتقاد و عادی بودن امامت را اعلام کند.

,

وی اظهار داشت: مامون با این اقدام، قصد داشت اینطور اعلام کند که امامت، مقام عادی بوده و امام ادعا می‌کند که از طرف خداوند است در حالی که اگر از طرف خداوند باشد باید نشانه داشته باشد.

,

آیت‌اله حسینی زنجانی با بیان اینکه این نشانه، همان علم برتر امام است، خاطرنشان کرد: امام در پاسخ به دعوت ایشان به جلسه علمی، می‌فرمایند که در آن جلسه شرکت می‌کنم اما مامون، فردای همان جلسه پشیمان خواهد شد.

,

این مرجع تقلید افزود: جلسه مذکور با حضور علمای اسلام و علمای فرقه‌های دیگر مانند مسیحیت، یهودیت و زرتشتی تشکیل شد و امام پس از پذیرش ولایت‌عهدی فرمودند که مامون پس از پشیمانی از این جلسه با هر کدام از فرقه‌های دیگر نیز بر اساس منطق خودشان بحث خواهد کرد.

,

وی اظهار داشت: گفته می‌شود پس از برگزاری این جلسه بود که مامون، تصمیم گرفت حضرت امام رضا(ع) را به شهادت برساند.

,

انتهای پیام/

]
سیدمحمد حسینی زنجانی با بیان اینکه پذیرش ولایت‌عهدی مامون از مسائلی است که در امامت حضرت امام رضا(ع) مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: در ظاهر شاید بگوییم که امام رضا(ع) با پذیرش ولایت‌عهدی به خود ظلم کرد و تهدید ظالم را پذیرفت اما با کمی دقت و تامل می‌بینیم که ائمه معصومین(ع) تابع شرایط بوده‌اند.