نفوذ باعث پذیرش صلح از سوی امام حسن (ع) شد
جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در مورد شرایط صلح امام حسن(ع) گفت: برخلاف برخی سخنان رایج، باید توجه داشته باشیم که امام حسن(ع) در ابتدای امر، سپاه 16هزار نفره را برای جنگ آماده کردند.
[
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی شاهرودی با طرح این پرسش که با وجود آماده کردن سپاه، چه شد که امام حسن مجتبی(ع) با معاویه صلح نمود، افزود: این موضع جدید درباره صلح، بر حسن ابن علی(ع) تحمیل شد که سبب این موضع جدید نیز چند دلیل بسیار مهم است که با بررسی این ادله به این نتیجه می رسیم که زمان و شرایط فعلی جامعه اسلامی و انقلابی ما اساسا با شرایط جامعه دوران امام حسن(ع) متفاوت است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی درباره دلایل صلح تحمیل شده بر امام حسن(ع) اظهار داشت: اول اینکه مسلمانان به خاطر جنگ های جمل، صفین و نهروان خسته و متشتت و بی بنیه بودند و تحلیل درستی هم از اوضاع نداشتند در حالیکه جامعه امروز ما این چنین نیست و دچار فقدان تحلیل جامع سیاسی نیست.
,
محمدی شاهرودی نفوذ دشمن در میان یاران امام حسن(ع) را از دیگر عوامل صلح دانست و اضافه کرد: این نفوذ باعث شد که امام حسن(ع) مجبور به پذیرش صلح شوند اما آیا با توجه به رهبری بیدار در جامعه ما که سالهاست بحث نفوذ را مطرح کرده اند، جا دارد ما از چنین صلحی سخن بگوییم؟
,
وی ادامه داد: امام حسن(ع) در همان زمان فرمودند که اگر من وارد جنگ شوم مرا دستگیر می کنند و همین مردم مرا به معاویه تحویل می دهند، ولی اگر جامعه انقلابی و سربازان امام خامنه ای چنین سخنی را امروز بشنوند چه واکنشی خواهند داشت؟ و اصلا این سخن در جامعه امروز ما مصداق دارد؟
,
حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی اجتماع زمان امام حسن(ع) را فاقد چشم انداز عنوان کرد و گفت: با فقدان این چشم انداز، امام حسن(ع) نمی توانستند جامعه را جمع کنند اما جامعه امروز ما این چنین نیست و دارای چشم انداز روشنی است.
,
وی اظهار داشت: با وجود چنین جامعه ای در زمان امام حسن(ع)، ایشان به معاویه مهلت دادند تا معاویه بیشتر شناخته شود زیرا اگر معاویه در جنگ با امام حسن(ع) کشته می شد مردم از او شهید می ساختند لذا مصلحت همان بود که امام حسن(ع) جنگ را کنار بگذارد تا نیک و بد و باطن افراد روشن شود در حالیکه امروز مرزبندی میان دوستداران اسلام و انقلاب با دشمنان اسلام و انقلاب کاملا شفاف است.
,
وی با اشاره به اینکه همان کسانی که با تهدیدهای غلط و نفهمیدن دسیسه معاویه، صلح را بر امام حسن(ع) تحمیل کردند، پس از صلح، بر امام(ع) خرده گرفتند، گفت: ما در سیاست خارجی، سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را باید در پیش بگیریم و کسانی که در مسئولیت قرار می گیرند باید به این اصول توجه نمایند و در نظر داشته باشند که قیاس جامعه امروز با جامعه دوران امام حسن(ع) قیاس درستی نیست.
,
جانشین نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج بر ضرورت داشتن روحیه انقلابی تاکید نمود و بیان داشت: همان طور که مقام معظم رهبری گفتند اگر دشمن غلطی بکند، عصر امروز، عصر حسین ابن علی(ع) خواهد بود و مناسب است که امام حسن(ع) را که نماد عقلانیت است، مصادره به مطلوب نکنند و تدبیر در شرایط اضطرار در دوران امام حسن(ع) را با جامعه امروز تطبیق ندهند.
,
وی در مورد الگوگیری از اهل بیت عصمت و طهارت(س) بر ضرورت مطالعه کتاب انسان 250 ساله نوشته مقام معظم رهبری اشاره داشت و گفت: ما نباید مصداق نومن ببعض و نکفر ببعض باشیم.
,
وی ادامه داد: امروز نباید اولویت ها را گم کنیم زیرا گاهی یک مسئله ای مطرح می شود که دست چندم است و اولویت اصلی جامعه در حاشیه قرار می گیرد، امروز اقتصاد و معیشت مردم، اولویت اصلی و دغدغه جدی مقام معظم رهبری است و مناسب نیست صاحبان اصلی انقلاب یعنی مردم، دغدغه معیشت و اقتصاد داشته باشند و از طرفی نیز مسائل پیچیده فرهنگی اولویت آنها باشد، اما موضوعات حاشیه ای مطرح گردد و چالش ایجاد نمایند.
,
انتهای پیام/
]