زعفران؛ تلخ در کام کشاورز ایرانی، شیرین در کام آن‌طرف آبی‌ها
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ گزافه نیست اگر بگوئیم زندگی بخش مهمی از مردم دیار خراسان بویژه مردمان سخت کوش تربت حیدریه و زاوه و خواف و رشتخوار و بسیاری از مناطق دیگر به زعفران و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ان بر اقتصاد و زندگی آنها به شدت گره خورده است. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

از روزی که پیاز را از دل خاک در آورده و دوباره در سوز گرمای تابستان در دل خاکی دیگر نهان می کنند، تا آب را به سختی بر پای آن جاری و تا آنگاه که از سحرگاهان در سوز سرمای پاییزی یکدانه یکدانه می چیند و چشم امید کشاورز به روزی است که برای گذران زندگی در این وانفسای اقتصادی و معیشتی آن را به بهایی دلنشینی در ترازوی خریدار نهاده و با لبخندی زعفرانی از محل دست رنج خود، بهای خوبی برای این مشقت های چند ماهه و چند ساله دریافت کند.  

,

اما متاسفانه غافل از آنی است که عدم برنامه ریزی های لازم از طرف کسانی که مسئولیت ذاتی و حمایتی از او را داشته و دارند زحمات را بر باد داده و تمام خستگی های او را دوچندان بر دوشش نهاده و امیدوار به روزی دیگر و سالی بهتر، دستی خالی تر از همیشه راهی خانه اش می کند. 

,

امروز در فضای مجازی و بحثهای پیرامون زعفران ویس ها، نقدها، دلسوزی ها و گاها سخنان تند از ناحیه همگان، همه از اهمیت این محصول استراتژیک منطقه و آثار اقتصادی آن می گوید و بر کسی این مهم پوشیده نیست که همه از سر صدق و از سر دلسوزی است که دست به نقد شده و به دنبال رفع آلام صاحب اصلی زعفران یعنی کشاورز هستند. 

,

در این بین جالب است تیغ تیز انتقادات چه در گذشته و چه حال به سوی نمایندگان مجلس بوده و هست هر چند  آنها با قول و وعده ها و رابطه نزدیک اجتماعی با بدنه مردم و کشاورز و توقعات به جای مردم نقش مهم و اثرگذاری بر فرآیند زعفران و صنعت آن از جمله بهای زعفران دارند و این مهم در سالهای اخیر از سیاست خرید توافقی در دوران دکتر باستانی نماینده قبل  تا سیاست اخیر شورای ملی زعفران در سایه تلاش دکتر زنگنه نماینده فعلی تربت حیدریه و بیان جناب رحیمی نماینده  تربت جام همگی بیانگر نگرانی نمایندگان مردم برای این محصول و دست رنج کشاورزان این دیار بوده و هست. 

,

اما سوال اساسی و مهم اینجاست که فارغ از درستی یا نادرستی گفته ها و عملکرد های نمایندگان، دولتی ها کجای این قضیه هستند، وزارت جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، نهادهای نظارتی و مسئولین دولتی که امروز هیچ نقدی برایشان و هیچ حرفی از جانبشان نیست کجای زعفران هستند؟ 

,

باید بررسی شود که متولیان اصلی یعنی وزارت جهاد چه برنامه ای در طول سالها کشت این محصول ارز آور برای کشور داشته و دارند؟

,

چقدر خوب کسی به دولتمردان بعنوان متولیان اصلی نقدی ندارد و چقدر خوب  بدون پاسخگویی مانده‌ و می مانند.

,

*علی امانی

,

انتهای پیام/

]
حاصل دسترنج زعفرانکاران خراسان رضوی از مزارع در حال برداشت است اما نوسان قیمت این طلای سرخ ایرانی، طعم آن را برای کشاورز و تولید کننده تلخ کرده و شیرینی آن را برای کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی به همراه دارد.