سد سازی ترکیه در چند دهه آینده مغان را لم یزرع می کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، صدیف بدری پیش از ظهر امروز در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات فرودگاه بین المللی اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان یکی از مهم ترین استان های کشور در بخش تولیدات کشاورزی با تولید بیش از ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی که با بهره برداری از پایاب خداآفرین به یک میلیون تن نیز خواهد رسید، به توجه ویژه و جدی در این حوزه نیازمند است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

عضو هیات رئیسه و دبیر کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس افزود: در بخش تولید سیب زمینی از نظر سطح زیر کشت در کشور در رتبه اول هستیم و از سویی پروژه پایاب سد خداآفرین و سایر ظرفیت های آب و هوایی می طلبد که در زمینه حق آبه استان حرکتی جدی و عملی صورت بگیرد.

,

 نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیری های ما در حوزه حق‌آبه به نتیجه مطلوب نرسیده و بخصوص حق‌آبه مغان از ارس، خاطرنشان کرد: بیش از هفت متر خاک زراعی درجه یک در مغان از جمله قابلیت های مهم این منطقه است که باید در تخصیص حق‌آبه از ارس لحاظ شود.

,

وی با اعلام این هشدار که با تداوم روال موجود در زمینه تامین حق‌آبه و در صورت اجرا و اتمام سدی در کشور ترکیه، در چند دهه آینده مغان به دشت لم‌یزرع تبدیل می شود، افزود: نکته تاسف‌بارتر اینکه در دشت مغان فعلی حتی یک لیتر هم آب شرب برای روستاها و شهرهای مغان تخصیص نیافته است.

,

بدری یادآوری کرد: دامپروران و کشاورزان ما با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و در حوزه خرید تضمینی گندم با مشکلاتی مواجه هستیم.

,

وی عدم ارائه مجوز مرغ گوشتی در استان، ضرورت اختصاص بودجه برای آموزش بهره برداران پایاب سد خداآفرین که به اعتبارات نیاز دارد مهم دانست و گفت:  بازاریابی برای فروش زنجیره محصولات مهم کشاورزی استان که هرساله با مشکلاتی مواجه می شود و  معضل تامین بذر در بین کشاورزان باید مرتفع شود.

,

این نماینده مجلس اظهار داشت: رفع مشکلات در زمینه کمبود نهاده های دامی و کود از مشکلات پیش روی دامپروران بویژه عشایر استان است و  مشکل بازار سیب زمینی کاران طی برنامه ریزی جامع باید اقدام شود.

,

انتهای پیام/

]
نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نمین، نیر و سرعین گفت: با تداوم روال موجود در زمینه تامین حق‌آبه و در صورت اجرا و اتمام سدی در کشور ترکیه، در چند دهه آینده مغان به دشت لم‌یزرع تبدیل می شود.