رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، ذخایر خون کشور و استان کاهش یافته است و این، هشداری است که می‌تواند جان بسیاری از بیماران نیازمند به خون را به خطر بیندازد. تصادف یا انواع بیماری‌ها باعث می‌شود برخی افراد به خون نیاز داشته باشند. مردم ایران همواره در اهدای خون پیش‌قدم بودند و در حوادث مانند زلزله که عده‌ای از مردم یک نقطه از کشور نیازمند دریافت خون بودند، شاهد ایجاد صف برای اهدای خون در نقاط مختلف کشور بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

شیوع بیماری کرونا باعث شده برخی افراد به دلیل نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا، از اهدای خون منصرف شوند. کاهش اهدای خون باعث کاهش ذخیره بانک خون کشور شده است. استان خراسان جنوبی نیز دچار کاهش اهدای خون شده است.

,

از طرفی، پلاسمای خون بیماران بهبودیافته از بیماری کرونا، می‌تواند جان بیمارانی که هم‌اکنون درگیر کرونا هستند را نجات دهد.

,

نیاز است افرادی که آزمایش کرونا مثبت بودند و اکنون بهبودیافته هستند، جهت درمان بیمارانی که هم‌اکنون درگیر بیماری کرونا هستند، خون اهدا کنند تا پلاسمای خون آن‌ها جداسازی و به بدن افراد بیمار، تزریق شود تا روند درمان، تسریع شود.

,

برخی افراد مشکوک به ابتلای کرونا هستند اما حاضر به آزمایش نیستند و برخی افراد مشکوک به ابتلای کرونا که متقاضی اهدای پلاسما هستند، به دلیل هزینه بالای آزمایش کرونا، از این آزمایش صرف‌نظر می‌کنند.

,

ارجمندی مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی در نشست خبری هفته‌جاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفته بود: اگر افراد بهبودیافته از کرونا، پلاسمای خون خود را اهدا کند، حجم زیادی از پلاسما برای نجات جان بیماران ذخیره و استفاده می‌شود.

,

محمدی یکی از شهروندان بیرجندی به خبرنگار ما گفت: دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند با افرادی که دوره بیماری آن‌ها به اتمام رسیده است، تماس بگیرد و از این افراد بخواهد برای نجات جان بیماران، خون اهدا کنند.

,

کاهش ذخایر خون کشور

, کاهش ذخایر خون کشور, کاهش ذخایر خون کشور,

در این خصوص ابراهیم میری‌مقدم مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی به خبرنگار خاورستان، گفت: با توجه به کاهش ذخایر خون در کشور به صورت سراسری در تمام کشور اعلام شده است مردم برای اهدای خون همکاری‌های لازم را داشته باشند.

,

وی با تاکید بر این‌که تمام پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون خراسان جنوبی رعایت می‌شود، افزود: در بحث جلوگیری از انتظار مردم در مراکز انتقال خون، ازدحام و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، سامانه نوبت‌دهی برای متقاضیان اهدای خون راه‌اندازی شده است.

, سامانه نوبت‌دهی, سامانه نوبت‌دهی,

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: علاقه‌مندان به اهدای خون می‌توانند با مراجعه به این سامانه ساعت و روزی را که امکان حضور در مراکز انتقال خون جهت اهدای خون دارند، مشخص کرده و مراجعه داشته باشند.

,

میری‌مقدم عنوان کرد: فقط اهداکنندگان خون باید در روز و زمان تعیین شده برای انتقال خون به مرکز مراجعه داشته باشند.

,

وی تصریح کرد: مراکز انتقال خون مراکز درمانی نیست و مردم می‌توانند با خیال راحت و اطمینان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اهدای خون اقدام کنند.

,

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی گفت: مراجعه‌کنندگان در شهر قاین می‌توانند روزهای دوشنبه و پنجشنبه صبح، در شهر فردوس روزهای یکشنبه و چهارشنبه صبح و شهر طبس هر روز صبح برای اهدای خون به مراکز مراجعه داشته باشند.

,

میری‌مقدم بیان کرد: در شهر بیرجند نیز اهداکنندگان می‌توانند هر روز صبح و روزهای یکشنبه و چهارشنبه عصر جهت اهدای خون مراجعه کنند.

,

درخواست‌های پلاسما، بیش از میزان اهدا است

, درخواست‌های پلاسما، بیش از میزان اهدا است, درخواست‌های پلاسما، بیش از میزان اهدا است,

وی با بیان این‌که درخواست‌های پلاسما از بیمارستان‌ها، بیش از میزان اهدا است، تأکید کرد: با توجه به نقش بسیار اثربخش پلاسما در بهبود افراد مبتلا به کرونا به خصوص در روزهای اول ابتلا، درخواست می‌شود افراد بهبودیافته از کرونا پس از گذشت یک ماه از بهبودی برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

,

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: از بهبودیافتگانی که شرایط اهدای خون را دارند؛ سن بین ۱۸ و ۶۰ سال و وزن بالای ۵۰ کیلوگرم دارند، فاقد بیماری زمینه‌ای شامل بیماری قلبی، کلیوی، کبدی و بیماری‌های خون‌ریزی‌دهنده که سلامت افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد هستند، درخواست می‌شود در این شرایطی که کشور نیاز به خون دارد، اهدای خون داشته باشند.

,

میری‌مقدم گفت: افرادی که نمی‌توانند برای اهدای پلاسما به مرکز استان مراجعه کنند می‌توانند برای اهدای خون به شهرهای قاین، طبس و فردوس مراجعه و اهدای خون داشته باشند. کار استخراج پلاسمای این اهداکنندگان در مراکز اهدای خون این شهرها انجام می‌شود.

,

وی افزود: با توجه به این‌که در این مدت جمعیت قابل توجهی در کشور و استان خراسان جنوبی به کرونا مبتلا شدند، از هم‌استانی‌ها انتظار می‌رود در بحث اهدای خون و پلاسمای بهبودیافتگان اطلاع‌رسانی و نهایت همکاری را داشته باشند.

,

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی بیان کرد: بهبودیافتگان از کرونا می‌توانند پس از یک ماه از بهبودی، برای اهدای پلاسما اقدام کرده و پس از اولین نوبت اهدای پلاسما برای نوبت‌های دوم و سوم نیز پس از گذشت یک ماه از اولین اهدا، اقدام کنند و مطمئن باشند هیچ‌تأثیری در کاهش سیستم ایمنی فرد نخواهد داشت.

,

میری‌مقدم عنوان کرد: افرادی که تمایل به حضور گروهی برای اهدای عضو دارند می‌توانند با روابط عمومی یا واحد اهدا سازمان انتقال خون استان هماهنگ کنند‌.

,

انتهای پیام/

]
مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی با تاکید بر این‌که تمام پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون خراسان جنوبی رعایت می‌شود، گفت: در بحث جلوگیری از انتظار مردم در مراکز انتقال خون، ازدحام و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، سامانه نوبت‌دهی برای متقاضیان اهدای خون راه‌اندازی شده است.