به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزنامهها و جراید در بخش سرمقاله و یادداشت روز به بیان دیدگاهها و نظریات اصلی و اساسی خود میپردازند؛ نظراتی که بیشتر با خط خبری و سیاسی این جراید همخوانی دارد و میتوان آن را سخن اول و آخر ارباب جراید عنوان کرد که اهمیت ویژهای نیز دارد. در ادامه یادداشت و سرمقالههای روزنامههای صبح کشور با گرایشهای مختلف سیاسی را میخوانید:
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,,
,
عبرتهایی که نمیگیرند!
, عبرتهایی که نمیگیرند!,سید محمدعماد اعرابی در کیهان نوشت:
, سید محمدعماد اعرابی در کیهان نوشت:,هیچ چیز نمیتواند از طنز این ماجرا بکاهد که چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز باید برای برخی مسئولان، دشمنی یکسان دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکایی با ایران را تبیین کنیم. اینبار اما سراغ روزهای دور نمیرویم. اشارهای به اعمال اولین تحریمها در دولت دموکرات «جیمی کارتر» نمیکنیم یا از اعمال اولین تحریم نفتی ایران پس از انقلاب اسلامی توسط «بیل کلینتون» دیگر رئیسجمهور دموکرات ایالات متحده چیزی نمیگوییم. اینبار حداکثر 5 سال به عقب برمیگردیم و روزهای ماه عسل برجام را بررسی میکنیم.
,از روز توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) کمتر از 5 ماه میگذشت و هنوز روز اجرای برجام فرا نرسیده بود که «باراک اوباما» طی سخنانی در 6 دسامبر 2015 گفت به وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی این کشور دستور داده است تا «برنامه معافیت ویزا»(قانونی که به موجب آن شهروندان برخی کشورها برای اقامت 90 روزه در آمریکا احتیاج به ویزا نداشتند) را بازنگری کنند. یک روز پس از سخنرانی اوباما لایحه اصلاحی این قانون به مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شد و مجلس نمایندگان در 8 دسامبر 2015 با 407 رأی موافق آن را تصویب کرد. به موجب این اصلاحیه ایران به فهرست کشورهای در منطقه نگرانی آمریکا اضافه شد و اتباع ۳۸ کشور عمدتا اروپایی که برای سفر به آمریکا از اخذ روادید معاف بودند، در صورت سفر به ایران و چند کشور دیگر، معافیتشان لغو شده و باید برای ورود به آمریکا روادید میگرفتند. 165 نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به این قانون رأی موافق دادند و دست آخر با امضای رئیسجمهور دموکرات ایالات متحده یعنی «باراک اوباما» در 18 دسامبر 2015 رسمیت یافت. قانونی که تبادلات تجاری، صنعتی و علمی میان ایران و کشورهای اروپایی را به شدت تحت تأثیر قرار میداد و اعمال محدودیتی جدید بر ایران و در نتیجه نقض برجام محسوب میشد.
,
«محمدجواد ظریف» همان روز این قانون را «نامعقول» خواند و به روزنامه اینترنتی «المانیتور» گفت: «این مصوبه از نظر ما با تعهدات ایالات متحده ذیل برجام همراستا نیست.» عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز دو روز بعد به خبرنگار صدا و سیما گفت: «این قانون با برجام تناقض دارد.» اگرچه «جان کری»
وزیر خارجه آمریکا در نامهای برای آقای ظریف نوشت این قانون مانعی در مقابل برجام نخواهد بود و معافیتهایی برای ایران در این زمینه را وعده داد و پای وعدههایش را نیز امضا کرد. اما «امضای کری» هرگز تضمین نبود چون وقتی «خاویر سولانا» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نهمین دبیرکل ناتو قصد سفر به آمریکا را داشت از ورود او بدون روادید ممانعت به عمل آمد فقط به این دلیل که برای شرکت در مراسم تحلیف «حسن روحانی» در مرداد سال 1392 به ایران سفر کرده بود.
,
کمتر از یک سال بعد در حالی که فقط 10 ماه از اجرای برجام میگذشت، دموکراتهای مهربان! باز هم پاسخ حسن نیت ایران را با تحریم دادند.
«لایحه تحریمهای ایران»(ISA) 15 نوامبر 2016 با 419 رأی موافق در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. تمامی 183 نماینده دموکرات شرکتکننده در رأیگیری به «لایحه تحریمهای ایران» رأی موافق دادند. این تحریمها در مجلس نمایندگان آمریکا فقط یک مخالف داشت که از قضا آن هم «توماس ماسی» نماینده «جمهوریخواه» ایالت کنتاکی بود.
,
در مجلس سنای ایالات متحده اما همین یک مخالف هم وجود نداشت و همه حاضران در جلسه اول دسامبر 2016 از جمله تمامی 44 سناتور دموکرات حاضر با «لایحه تحریمهای ایران» موافقت کردند. به موجب این لایحه، تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه ایران ده سال دیگر تمدید میشد. «حسن روحانی» 14 آذر 1395 طی سخنانی در مجلس شورای اسلامی اجرای این قانون را «نقض فاحش برجام» خواند و گفت: «مصوبه اخیر کنگره آمریکا به اعتقاد ما با برجام مغایرت داشته و ناقض آن است لذا رئیسجمهور آمریکا موظف است با استفاده از اختیارات خود از تأیید و به ویژه از اجرای آن جلوگیری نماید.» اما اوباما هرگز از اختیارات خود برای وتوی آن استفاده نکرد و 10 روز پس از تصویب کنگره، تحریمهای ایران تا سال 2026 تبدیل به قانون اجرایی شد. «محمدجواد ظریف» نیز 23 خرداد 1395 تمدید این قانون را «مغایر برجام» عنوان کرد. حتی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در گفتوگوهای خصوصی با آقای ظریف تمدید قانون ISA را «نقض برجام» از طرف آمریکا دانسته و قول ممانعت از تصویب آن را داده بود. اما علاوه بر «امضای کری» حتی «قول کری» هم هرگز تضمین نبود چون همزمان با قانونی شدن این لایحه، آشکارا مواضعش را تغییر داد و طی بیانیهای اعلام کرد: «این قانون کاملا با تعهدات آمریکا در توافق برجام سازگار است.»
,4 ماه بعد هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود که دموکراتهای مهربان! با لایحه تحریمی دیگری به سراغ ایران آمدند. تارنمای «پولیتیکو» 23 مارچ 2017 در گزارشی نوشت: «لایحه تحریمهای ایران توسط گروهی از سناتورهای هر دو حزب رونمایی شد.» در کنار «باب کورکر» نماینده جمهوریخواه، «رابرت منندز» و «بن کاردین» از تدوینکنندگان دموکرات این لایحه بودند که مورد پشتیبانی «باب کیسی» و «کریس کونز» دو نماینده دموکرات دیگر کنگره قرار گرفت. این لایحه پس از اضافه شدن روسیه و کره شمالی به آن، 24 جولای 2017 تحت عنوان «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریمها»(CAATSA) در مجلس نمایندگان آمریکا معرفی شد و یک روز بعد با 419 رأی موافق به تصویب رسید. این بار هم تمامی 190 نماینده دموکرات شرکتکننده در رأیگیری به این لایحه رأی موافق دادند و هر سه نماینده مخالف(جاستین اماش، جیمی دانکن و توماس ماسی) از حزب جمهوریخواه بودند.
,لایحه «کاتسا»(CAATSA) 27 جولای 2017 در مجلس سنا به رأی گذاشته شد و با 98 رأی موافق در مقابل 2 رأی مخالف تصویب شد. درست حدس میزنید این بار هم هیچکدام از دو سناتور مخالف این لایحه تحریمی، از حزب دموکرات نبودند! با توجه به رأی بالای کنگره(بیش از 2/3) این لایحه برای قانونی شدن احتیاجی به امضای ترامپ هم نداشت. با قانون «کاتسا»(CAATSA) در اقدامی بیسابقه «سپاه پاسداران» در فهرست گروههای تروریستی آمریکا قرار گرفت. این قانون همچنین ساختاری را فراهم کرد تا تحریمهای اقتصادی که به بهانه فعالیتهای هستهای ایران وضع شده بود ذیل عناوین دیگر تجدید شود.
,
4 مرداد 1396 «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه در واکنش به تحریمهای آمریکا ذیل قانون «کاتسا» گفت: «این اقدام میتواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهرهمندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد. به همین جهت ناسازگار با بندهای مختلف برجام است.» سخنگوی وزارت خارجه نیز همان روز این اقدام آمریکا را «نادیده انگاشتن و به خطر انداختن برجام» توصیف کرد و گفت: «مفاد این لایحه با روح و مفاد برجام منطبق نیست.»
با اطمینان خوبی میتوان گفت هیچ کس به اندازه دموکراتها در مسیر تحریم ایران و نقض برجام گام برنداشته است. 21 تیر 1395 تقریبا یک سال از روز توافق برجام میگذشت و هنوز دولت دموکرات باراک اوباما بر مسند بود که سفیر کره جنوبی در تهران زبان به اعتراض گشود: «کسانی که برجام را پذیرفتند هماکنون بانکهای خود را مجاب کنند که پولهای ایران را به این کشور انتقال دهند و مانع شدن از این موضوع اکنون غیرقانونی است. این تاسفآور است که سفارت کره جنوبی با وجود سپری شدن 6 ماه از اجرایی شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طریق قاچاق به ایران میآورد.» سپتامبر 2017 وقتی «محمدجواد ظریف» با عصبانیت به وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما هنوز نمیتوانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم.» مسلما به دولت جدید آمریکا که فقط 8 ماه از روی کار آمدنش میگذشت؛ اشاره نمیکرد.
,
اعتراض او بیشتر متوجه دولت دموکرات قبلی بود. اتفاقا همین اعتراض را در مقابل «جان کری» نیز مطرح کرده بود اما وزیر خارجه دولت اوباما با وقاحت تمام پاسخ داد: «این موضوع به ما ربطی ندارد!» 25 خرداد 1395 هنوز 6 ماه به پایان دولت اوباما مانده بود که رهبر انقلاب با عتاب به مسئولان نظام گفتند «این قدر نگویید تحریمها برداشته شده» و سپس به دشمنی دولت دموکرات آمریکا با ایران اشاره کردند: «تحریمها برطرف نشده... من خواهش میکنم کسانی که دستاندرکارند توجّه کنند، دقّت کنند؛ مدام نگوییم تحریمها برداشته شده؛ نه، مسئلهی معاملهی بانکها حل نشده و بانکهای بزرگ معامله نمیکنند... قضیّهی بیمهی نفتکشها همینجور است... ما پیشپرداختهایمان را همینطوری انجام دادیم: ما [غنیسازی] بیست درصد را تعطیل کردیم، فُردو را تقریباً تعطیل کردیم؛ اراک را تعطیل کردیم، اینها پیشپرداختهای ما بوده، حالا باز توقّع دارند... پولهایی که در کشورهای دیگر داریم به ما داده نمیشود... ما پول داریم در بانکهای اینها؛ منتها چون پولها به دلار است و مسئلهی دلار به آمریکا ارتباط پیدا میکند، نمیتوانند بدهند، کار قفل شده. خب این دشمنی آمریکا است؛ [مگر] دشمنی چیست؟ اینها عمل نکردند.»
در واقع قبل از اینکه ترامپ 18 اردیبهشت 1397(8 می 2018) برجام را پاره کند، باراک اوباما آن را در سطل زباله اتاقش انداخته بود. کاری که ترامپ کرد فقط این بود که آن کاغذهای مچالهشده را از سطل زباله بیرون کشید و درون دستگاه خردکن گذاشت.
,
اختلاف میان دموکراتها و جمهوریخواهان در آمریکا چیزی شبیه اختلافنظر میان استفاده از سطل زباله یا دستگاه کاغذ خردکن است. کمی بیش از یک ماه دیگر وقتی ریاستجمهوری آمریکا به «جو بایدن» منتقل شود، او بخشی از دولت خود را از همان نمایندگان دموکرات کنگره تشکیل خواهد داد که لوایح تحریمی ایران را به جریان انداخته و با اکثریت آراء تصویب کردند. آنها معماران دیوار تحریم ایران هستند
و هیچ معماری دیوار را به قصد خراب کردنش نمیسازد.
,
,
,
اگرچه اوج حضور بسیج در دفاع مقدس تجلی یافت و نیروهای مردمی همراه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران توانستند سرنوشت یکی از مهمترین جنگهای تاریخ معاصر را به رغم خواست، اراده، کمک ومداخله همه قدرتهای جهانی و منطقهای از رژیم صدام، به نفع مردم ایران رقم بزنند، اما پس از آن نیز کمتر عرصهای را میتوان یافت که بسیج قابلیت و توانمندی خود را اثبات نکرده و گرد و غبار تردید و ناتوانی را از چهره نظام اسلامی نزدوده و شکستناپذیری انقلاب در مقابله با همه تهدیدات و چالشها را اثبات نکرده باشد.
این ظرفیت و توانمندی را در تمامی عرصههای سخت و نرم را که نظام اسلامی در طول ۴۲ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده است میتوان دید، به عبارتی همان گونه که حضور میدانی ولبیک مردم به ندای امام (ره) پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را درپی داشت و تلاشها و مجاهدتهای آنها در قالب نیروهای مردمی در دفاع مقدس سرنوشت جنگ تحمیلی را به نفع ایران اسلامی رقم زد، در عرصه سازندگی نیز بسیج نقش اول را ایفا کرد و پس از آن نیز در عرصههای علمی و صنعتی کمتر میدانی را میتوان یافت که تفکر و روحیه جهادی نقش اصلی را در به ثمر رساندن اهداف و رسیدن به نقاط قله و اوج در آن عرصهها نداشته باشد. اما در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز این حضور بسیج بود که با تلاش میدانی، نقشههای دشمن را مرحله به مرحله شکست رسانید و به رغم توفیق دشمنان در ایجاد تغییر در بسیاری از کشورها بر اساس الگوهای انقلابات رنگین ومخملین، بسیج با حضور میدانی وهوشیاری خود سبب شد که سناریوهای پیچیده دشمنان در بهرهگیری از مؤلفههای عملیات روانی وجنگ نرم برای شکست نظام اسلامی به شکست انجامیده و عملاً قدرت و توان بازدارندگی کشور را در این عرصه نیز همچون جنگ سخت به اثبات برساند.
این واقعیت سبب گردیده است که دشمنان نظام اسلامی در سالهای اخیر با تمرکز بر حوزه جنگ نرم بسیج را آماج حملات خود قرار دهند. به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنهای (مدظله العالی)، در بیانات خود در جمع بسیجیان در ۶ آذر سال ۱۳۹۸ با تأکید بر اهمیت آمادگی بسیجیان برای مقابله با جنگ نرم دشمن، همچون جنگ سخت، یادآور میشوند: «بسیج به همان دلیل که برای مردم و کشور بسیار مهم است، به شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن قرار دارد تا این حرکت عظیم را از درون دچار مشکل کنند»، به همین دلیل است که در عرصه جنگ نرم، دشمنان نظام اسلامی با بهرهگیری از شبکههای مختلف رسانهای وفضای مجازی تلاش دارند با مسئله دارکردن نیروهای بسیجی وبه تبع آن خنثی سازی ظرفیتهای بسیج، ابتکار عمل را از بسیج گرفته ودر میدانهای معارضه بسیج و بسیجیان را منفعل کنند. برخی از این عرصهها عبارتاند از:
۱. تضعیف فرهنگ دینی، انقلابی در میان نیروهای بسیج.
۲. تضعیف روحیه ایثارگری واز خود گذشتگی به عنوان یکی از شاخصههای اصلی بسیج.
۳. ناکارآمد نمایی نظام اسلامی و سلب انگیز دفاع و مجاهدت برای نظام.
۴. بی تفاوت سازی آنها نسبت به سرنوشت جامعه با بزرگنمایی آسیبها و چالشهای داخلی.
۵. تضعیف روحیه ولایت مداری و تبعیت پذیری در میان بسیجیان.
۶. مدیریت ادراک فرماندهان ونیروهای مؤثر بسیج وایجاد تردید ودودلی در آنها در مواجهه با شرایط حساس.
۷. تغییر باورها، ارزشها، روحیات و رفتارهای نسبت به مبانی ارزشی نظام وضرورت مقابله با چالشها.
۸. کاهش اعتماد به مسئولان نظام.
۹. القای رودررویی بسیج با مردم به دلیل مقابله بسیجیان با توطئهها و فتنههای دشمنان.
۱۰. پشیمان سازی از فداکاریهای گذشته حتی حضور در میدانهای دفاع مقدس و حمایت از مقاومت در منطقه.
۱۱. معنویت زدایی وترویج افکار انحرافی.
۱۲. ایجاد یأس و نامیدی نسبت به آینده.
فارغ از وظایف و مسئولیتهای فرماندهان ومسئولان بسیج برای برنامهریزی مناسب برای مقابله با ابعاد پیچیده این جنگ روانی دشمن، رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین دیدار با تأکید براینکه بیشک بسیج در این مبارزه و مقابله به حول و قوه الهی پیروز خواهد شد، در توصیههای خود خطاب به بسیجیان یادآور میشوند: در جنگ نرم هیچ وقت عکسالعملی عمل نکنید. البتّه پاسخ دشمن را باید داد، امّا بهتر از عکسالعملی عمل کردن و واکنشی عمل کردن، عمل کردنِ کنشی و ابتکاری است. یک قدم همیشه از دشمنِ خودتان جلوتر باشید؛ حدس بزنید که دشمن چه کار میخواهد بکند، چه حرکتی میخواهد انجام بدهد، حرکتِ خنثیکننده و پیشگیرنده را قبل از او انجام بدهید؛ مثل یک شطرنجباز ماهر که حدس میزند طرف مقابل چه حرکتی را انجام خواهد داد، و قبل از اینکه حرکت را انجام بدهد، کاری را انجام میدهد که او قفل بشود، نتواند آن حرکت را انجام بدهد؛ همیشه جلوتر از او حرکت کنید.»
اگرچه اوج حضور بسیج در دفاع مقدس تجلی یافت و نیروهای مردمی همراه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران توانستند سرنوشت یکی از مهمترین جنگهای تاریخ معاصر را به رغم خواست، اراده، کمک ومداخله همه قدرتهای جهانی و منطقهای از رژیم صدام، به نفع مردم ایران رقم بزنند، اما پس از آن نیز کمتر عرصهای را میتوان یافت که بسیج قابلیت و توانمندی خود را اثبات نکرده و گرد و غبار تردید و ناتوانی را از چهره نظام اسلامی نزدوده و شکستناپذیری انقلاب در مقابله با همه تهدیدات و چالشها را اثبات نکرده باشد.
این ظرفیت و توانمندی را در تمامی عرصههای سخت و نرم را که نظام اسلامی در طول ۴۲ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده است میتوان دید، به عبارتی همان گونه که حضور میدانی ولبیک مردم به ندای امام (ره) پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را درپی داشت و تلاشها و مجاهدتهای آنها در قالب نیروهای مردمی در دفاع مقدس سرنوشت جنگ تحمیلی را به نفع ایران اسلامی رقم زد، در عرصه سازندگی نیز بسیج نقش اول را ایفا کرد و پس از آن نیز در عرصههای علمی و صنعتی کمتر میدانی را میتوان یافت که تفکر و روحیه جهادی نقش اصلی را در به ثمر رساندن اهداف و رسیدن به نقاط قله و اوج در آن عرصهها نداشته باشد. اما در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز این حضور بسیج بود که با تلاش میدانی، نقشههای دشمن را مرحله به مرحله شکست رسانید و به رغم توفیق دشمنان در ایجاد تغییر در بسیاری از کشورها بر اساس الگوهای انقلابات رنگین ومخملین، بسیج با حضور میدانی وهوشیاری خود سبب شد که سناریوهای پیچیده دشمنان در بهرهگیری از مؤلفههای عملیات روانی وجنگ نرم برای شکست نظام اسلامی به شکست انجامیده و عملاً قدرت و توان بازدارندگی کشور را در این عرصه نیز همچون جنگ سخت به اثبات برساند.
این واقعیت سبب گردیده است که دشمنان نظام اسلامی در سالهای اخیر با تمرکز بر حوزه جنگ نرم بسیج را آماج حملات خود قرار دهند. به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنهای (مدظله العالی)، در بیانات خود در جمع بسیجیان در ۶ آذر سال ۱۳۹۸ با تأکید بر اهمیت آمادگی بسیجیان برای مقابله با جنگ نرم دشمن، همچون جنگ سخت، یادآور میشوند: «بسیج به همان دلیل که برای مردم و کشور بسیار مهم است، به شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن قرار دارد تا این حرکت عظیم را از درون دچار مشکل کنند»، به همین دلیل است که در عرصه جنگ نرم، دشمنان نظام اسلامی با بهرهگیری از شبکههای مختلف رسانهای وفضای مجازی تلاش دارند با مسئله دارکردن نیروهای بسیجی وبه تبع آن خنثی سازی ظرفیتهای بسیج، ابتکار عمل را از بسیج گرفته ودر میدانهای معارضه بسیج و بسیجیان را منفعل کنند. برخی از این عرصهها عبارتاند از:
۱. تضعیف فرهنگ دینی، انقلابی در میان نیروهای بسیج.
۲. تضعیف روحیه ایثارگری واز خود گذشتگی به عنوان یکی از شاخصههای اصلی بسیج.
۳. ناکارآمد نمایی نظام اسلامی و سلب انگیز دفاع و مجاهدت برای نظام.
۴. بی تفاوت سازی آنها نسبت به سرنوشت جامعه با بزرگنمایی آسیبها و چالشهای داخلی.
۵. تضعیف روحیه ولایت مداری و تبعیت پذیری در میان بسیجیان.
۶. مدیریت ادراک فرماندهان ونیروهای مؤثر بسیج وایجاد تردید ودودلی در آنها در مواجهه با شرایط حساس.
۷. تغییر باورها، ارزشها، روحیات و رفتارهای نسبت به مبانی ارزشی نظام وضرورت مقابله با چالشها.
۸. کاهش اعتماد به مسئولان نظام.
۹. القای رودررویی بسیج با مردم به دلیل مقابله بسیجیان با توطئهها و فتنههای دشمنان.
۱۰. پشیمان سازی از فداکاریهای گذشته حتی حضور در میدانهای دفاع مقدس و حمایت از مقاومت در منطقه.
۱۱. معنویت زدایی وترویج افکار انحرافی.
۱۲. ایجاد یأس و نامیدی نسبت به آینده.
فارغ از وظایف و مسئولیتهای فرماندهان ومسئولان بسیج برای برنامهریزی مناسب برای مقابله با ابعاد پیچیده این جنگ روانی دشمن، رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین دیدار با تأکید براینکه بیشک بسیج در این مبارزه و مقابله به حول و قوه الهی پیروز خواهد شد، در توصیههای خود خطاب به بسیجیان یادآور میشوند: در جنگ نرم هیچ وقت عکسالعملی عمل نکنید. البتّه پاسخ دشمن را باید داد، امّا بهتر از عکسالعملی عمل کردن و واکنشی عمل کردن، عمل کردنِ کنشی و ابتکاری است. یک قدم همیشه از دشمنِ خودتان جلوتر باشید؛ حدس بزنید که دشمن چه کار میخواهد بکند، چه حرکتی میخواهد انجام بدهد، حرکتِ خنثیکننده و پیشگیرنده را قبل از او انجام بدهید؛ مثل یک شطرنجباز ماهر که حدس میزند طرف مقابل چه حرکتی را انجام خواهد داد، و قبل از اینکه حرکت را انجام بدهد، کاری را انجام میدهد که او قفل بشود، نتواند آن حرکت را انجام بدهد؛ همیشه جلوتر از او حرکت کنید.»
اگرچه اوج حضور بسیج در دفاع مقدس تجلی یافت و نیروهای مردمی همراه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران توانستند سرنوشت یکی از مهمترین جنگهای تاریخ معاصر را به رغم خواست، اراده، کمک ومداخله همه قدرتهای جهانی و منطقهای از رژیم صدام، به نفع مردم ایران رقم بزنند، اما پس از آن نیز کمتر عرصهای را میتوان یافت که بسیج قابلیت و توانمندی خود را اثبات نکرده و گرد و غبار تردید و ناتوانی را از چهره نظام اسلامی نزدوده و شکستناپذیری انقلاب در مقابله با همه تهدیدات و چالشها را اثبات نکرده باشد.
,
این ظرفیت و توانمندی را در تمامی عرصههای سخت و نرم را که نظام اسلامی در طول ۴۲ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه بوده است میتوان دید، به عبارتی همان گونه که حضور میدانی ولبیک مردم به ندای امام (ره) پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را درپی داشت و تلاشها و مجاهدتهای آنها در قالب نیروهای مردمی در دفاع مقدس سرنوشت جنگ تحمیلی را به نفع ایران اسلامی رقم زد، در عرصه سازندگی نیز بسیج نقش اول را ایفا کرد و پس از آن نیز در عرصههای علمی و صنعتی کمتر میدانی را میتوان یافت که تفکر و روحیه جهادی نقش اصلی را در به ثمر رساندن اهداف و رسیدن به نقاط قله و اوج در آن عرصهها نداشته باشد. اما در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز این حضور بسیج بود که با تلاش میدانی، نقشههای دشمن را مرحله به مرحله شکست رسانید و به رغم توفیق دشمنان در ایجاد تغییر در بسیاری از کشورها بر اساس الگوهای انقلابات رنگین ومخملین، بسیج با حضور میدانی وهوشیاری خود سبب شد که سناریوهای پیچیده دشمنان در بهرهگیری از مؤلفههای عملیات روانی وجنگ نرم برای شکست نظام اسلامی به شکست انجامیده و عملاً قدرت و توان بازدارندگی کشور را در این عرصه نیز همچون جنگ سخت به اثبات برساند.
,
این واقعیت سبب گردیده است که دشمنان نظام اسلامی در سالهای اخیر با تمرکز بر حوزه جنگ نرم بسیج را آماج حملات خود قرار دهند. به همین دلیل فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنهای (مدظله العالی)، در بیانات خود در جمع بسیجیان در ۶ آذر سال ۱۳۹۸ با تأکید بر اهمیت آمادگی بسیجیان برای مقابله با جنگ نرم دشمن، همچون جنگ سخت، یادآور میشوند: «بسیج به همان دلیل که برای مردم و کشور بسیار مهم است، به شدت در معرض توطئه و نفوذ دشمن قرار دارد تا این حرکت عظیم را از درون دچار مشکل کنند»، به همین دلیل است که در عرصه جنگ نرم، دشمنان نظام اسلامی با بهرهگیری از شبکههای مختلف رسانهای وفضای مجازی تلاش دارند با مسئله دارکردن نیروهای بسیجی وبه تبع آن خنثی سازی ظرفیتهای بسیج، ابتکار عمل را از بسیج گرفته ودر میدانهای معارضه بسیج و بسیجیان را منفعل کنند. برخی از این عرصهها عبارتاند از:
,
۱. تضعیف فرهنگ دینی، انقلابی در میان نیروهای بسیج.
,
۲. تضعیف روحیه ایثارگری واز خود گذشتگی به عنوان یکی از شاخصههای اصلی بسیج.
,
۳. ناکارآمد نمایی نظام اسلامی و سلب انگیز دفاع و مجاهدت برای نظام.
,
۴. بی تفاوت سازی آنها نسبت به سرنوشت جامعه با بزرگنمایی آسیبها و چالشهای داخلی.
,
۵. تضعیف روحیه ولایت مداری و تبعیت پذیری در میان بسیجیان.
,
۶. مدیریت ادراک فرماندهان ونیروهای مؤثر بسیج وایجاد تردید ودودلی در آنها در مواجهه با شرایط حساس.
,
۷. تغییر باورها، ارزشها، روحیات و رفتارهای نسبت به مبانی ارزشی نظام وضرورت مقابله با چالشها.
,
۸. کاهش اعتماد به مسئولان نظام.
,
۹. القای رودررویی بسیج با مردم به دلیل مقابله بسیجیان با توطئهها و فتنههای دشمنان.
,
۱۰. پشیمان سازی از فداکاریهای گذشته حتی حضور در میدانهای دفاع مقدس و حمایت از مقاومت در منطقه.
,
۱۱. معنویت زدایی وترویج افکار انحرافی.
,
۱۲. ایجاد یأس و نامیدی نسبت به آینده.
,
فارغ از وظایف و مسئولیتهای فرماندهان ومسئولان بسیج برای برنامهریزی مناسب برای مقابله با ابعاد پیچیده این جنگ روانی دشمن، رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین دیدار با تأکید براینکه بیشک بسیج در این مبارزه و مقابله به حول و قوه الهی پیروز خواهد شد، در توصیههای خود خطاب به بسیجیان یادآور میشوند: در جنگ نرم هیچ وقت عکسالعملی عمل نکنید. البتّه پاسخ دشمن را باید داد، امّا بهتر از عکسالعملی عمل کردن و واکنشی عمل کردن، عمل کردنِ کنشی و ابتکاری است. یک قدم همیشه از دشمنِ خودتان جلوتر باشید؛ حدس بزنید که دشمن چه کار میخواهد بکند، چه حرکتی میخواهد انجام بدهد، حرکتِ خنثیکننده و پیشگیرنده را قبل از او انجام بدهید؛ مثل یک شطرنجباز ماهر که حدس میزند طرف مقابل چه حرکتی را انجام خواهد داد، و قبل از اینکه حرکت را انجام بدهد، کاری را انجام میدهد که او قفل بشود، نتواند آن حرکت را انجام بدهد؛ همیشه جلوتر از او حرکت کنید.»
,
ایران میتواند با یک حرکت مبتنی بر منافع ملی بیشترین استفاده را از این فضا تغییر پارادایم ببرد.
,
تجارت خارجی با مشکلات عدیدهای روبهرو گردیده هرچند دولتها از اعلام این امر طفره می روند و از همه مهمتر سرمایه گذاری ثابت در ساختمان و ماشینآلات از سال ۱۳۹۰ تا امروز روند نزولی را طی کرده است.
با روی کار آمدن آقای بایدن و کنار رفتن آقای ترامپ ، که از برجام خارج شده بود فضا در حال تغییر است.
و فضا آماده، این بار با دقت بیشتر، با برنامه ریزی و رویکرد مشخص! و البته اجماع و حرکتی یکدست برای استفاده از این فرصت.
اقتصاد ایران نیازمند یک رویکرد است و آن هدف گیری رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه.
,
,
,
,
اقتصاد باید مترسد استفاده از تک تک فرصتهایی باشد که در این گذار نقطه ثقل از غرب به شرق روی می دهد.
ایران با اینکه فرصتهای بسیاری را ازدست داده و از دو رقیب منطقهای، ترکیه و عربستان به لحاظ اقتصادی فاصله گرفته است و امارات متحده عربی را هم در تعقیب خود میبیند میتواند از این فرصت گذار بهره ببرد!
دقت کنیم اقتصاد ایران باید ۶ سال رشد اقتصادی کند آن هم ۸ درصد تا به اندازه اقتصاد سال ۹۱ برشد، این امر به غیر از یک دست شدن سیاستگذاری اقتصادی، تعامل بین المللی و تسهیل تجارت امکانپذیر نخواهد بود.
فرصتها را دریابیم و از این فرصت گذار برای ایران و ایرانی طرفه بجوییم.
,
,
,
,