سریال ادامه دار جولان سگ‌های ولگرد در حاشیه شهر تربت‌ حیدریه
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ تعداد زیادی از شهروندان تربت‌ حیدریه از وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و به‌ خصوص مناطق حاشیه شهر ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار رسیدگی شهرداری به این موضوع هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

سگ‌ها، آسایش ما و فرزندان کوچک ما را تهدید می‌کنند

, سگ‌ها، آسایش ما و فرزندان کوچک ما را تهدید می‌کنند,

یکی از شهروندان تربت‌ حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید: وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در آخر محله ابریشم، امنیت و آسایش ما و فرزندان کوچکمان را تهدید می‌کند و خواهش داریم که صدای ما را به مسئولان شهرداری برسانید.

,

شهروند دیگری می‌گوید: مسئولان متولی خودشان اگر ساکن این محله بودند، آیا تحمل این وضع را داشتند؟

,

شهروند دیگری با ارسال عکسی برای خبرنگار ما، از وجود سگ‌ های ولگرد در میدان اصلی شهر گله می‌کند و می‌افزاید: مسئولان چه فکری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و مریض کرده‌اند؟

,

در گزارش میدانی خبرنگار ما از بعضی مناطق حاشیه‌ شهر تربت‌ حیدریه هم مانند حوالی میدان آزادگان یا همان پل چهارراه خواف و کوی امام که جمعیت زیادی از مردم حاشیه‌ شهر در آن‌جا سکونت دارند، جولان سگ‌های ولگرد به صورت گروهی درشب‌ها رویت شده است.

,

جرئت نداریم از خانه‌مان بیرون بیاییم

, جرئت نداریم از خانه‌مان بیرون بیاییم,

یکی از ساکنان روستای شیخ ابوالقاسم تربت‌ حیدریه که فاصله زیادی از شهر ندارد هم معترض به حضور سگ‌ها در جلوی برخی خانه‌هاست و می‌گوید: ما جرئت نداریم از خانه‌مان بیرون برویم؛ اگر صبح بخواهیم برای ورزش بیرون برویم، نمی‌توانیم تا دومتر از خانه‌مان جلوتر برویم و از آن‌جا که روستا ماشین یا واحدی ندارد، اگر صبح بخواهیم برای خرید به شهر بیاییم، مجبوریم تا کنار جاده پیاده برویم و آن‌جاست که سگ‌ها به آدم حمله می‌کنند.

,

قانون چه می‌گوید؟

, قانون چه می‌گوید؟,

این درحالی است که بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، جلوگیری از شیوع امراض مسری انسانی و حیوانی و جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری‌هاست.

,

علاوه بر این قانون با استناد به بند ۳۱ ماده ۱۰ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۰، دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در سال ۸۷ تدوین و ابلاغ شده است.

,

در این دستورالعمل آمده است که سگ‌های ولگرد به عنوان یکی از عوامل اصلی حمله به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای منجر به مرگ بالاخص اطفال می‌شود و موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آلوده‌کننده پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مطرح‌اند و سگ‌ها دارای قابلیت و پتانسیل تولیدمثل بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرانشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش می‌یابد که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

,

به نظر می‌رسد درصورت عدم توجه شهرداری تربت‌ حیدریه به کنترل سگ‌های ولگرد و از طرفی با توجه به رشد سریع تعداد سگ‌های ولگرد، این مشکل به مرور زمان به یک تهدید جدی‌تر تبدیل خواهد شد.

,

شهرداری پاسخ می‌دهد

, شهرداری پاسخ می‌دهد,

محمد مقدم ، رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری تربت‌ حیدریه در تشریح عملکرد و برنامه‌های شهرداری برای رفع معضل وجود سگ‌های ولگرد در مناطق حاشیه‌شهر می‌گوید: جلسات متعدد کارگروه سامان‌دهی حیوانات ولگرد در سطح شهرستان برگزار و در این جلسات از گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد حامی حیوانات دعوت شده است و با کمک شبکه دام‌پزشکی شهرستان، برای عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر اقدامات لازم انجام گرفته است.

,

جمع‌آوری سگ‌ها هر روز توسط 2 اکیپ شهرداری

, جمع‌آوری سگ‌ها هر روز توسط 2 اکیپ شهرداری,

وی می‌افزاید: اکیپ‌های جمع‌آوری سگ‌های ولگرد شهرداری در سطح شهر روزانه برای حمل این سگ‌ها به مکانی خارج از شهر اقدام می‌ورزند.

,

مقدم به ایجاد محلی در مرکز دفن پسماند شهرداری به منظور نگهداری از سگ‌های ولگرد جمع‌آوری‌شده اشاره می‌کند و می‌افزاید: با هماهنگی انجام‌شده، تالارها و رستوران‌های سطح شهر پسماندهای غذایی‌شان را برای انتقال به مرکز دفن پسماند برای خوراک سگ‌های ولگرد در اختیار قرار می‌دهند.

,

رئیس اداره هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری تربت‌ حیدریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معدوم‌سازی و مرگ آرام سگ‌های مریض اشاره می‌کند و می‌گوید: تحویل سگ‌های سالم و دارای اصل و نژاد به متقاضیان در دستورکار شهرداری تربت‌ حیدریه است.

,

پیمانکار نداریم؛هر 3‌ماه یک جلسه کارگروه برگزار می‌شود

, پیمانکار نداریم؛هر 3‌ماه یک جلسه کارگروه برگزار می‌شود,

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری پیمانکاری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دارد یاخیر، می‌گوید: پیمانکار نداریم و این کار توسط نیروهای اجرایی و آموزش‌دیده خدمات شهری و در قالب دو اکیپ هر روز انجام می‌پذیرد.

,

مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر نحوه برگزاری جلسات کارگروه می‌افزاید: هر سه ماه یک‌بار این کارگروه برگزار می‌شود و با مشارکت تمامی اعضاست و شهرداری به عنوان دبیر کارگروه وظیفه پیگیری مصوبات را برعهده دارد.

,

اکیپ جمع آوری سگ‌ها باید بیشتر شود

, اکیپ جمع آوری سگ‌ها باید بیشتر شود,

وی خطاب به مردم گلایه‌مند از شرایط نامناسب برخی محله‌های حاشیه‌ شهر می‌گوید: ما باید در خدمات شهری شهرداری تلاش کنیم تا اکیپ‌های بیشتری را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد برنامه‌ریزی کنیم و این انتظار را داریم که ضمن مشارکت فعال همه اعضای محترم کارگروه مربوط ، نهادهای مردمی در امر جمع‌آوری و نگهداری حیوانات ولگرد به ما کمک کنند.

,

انتهای پیام/

]
تعداد زیادی از شهروندان تربت‌ حیدریه از وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و به‌ خصوص مناطق حاشیه شهر ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار رسیدگی شهرداری به این موضوع هستند.