برنامه افزایش تولید روزانه نفت ایران به ۶.۵ میلیون بشکه تا ۱۴۲۰
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بیژن زنگنه در نخستین نشست کمیته کارشناسی مشترک حوزه انرژی که با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و جمعی از نمایندگان در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد گفت: سند‌هایی همچون سند توسعه صنعت پتروشیمی، سند سوخت حمل و نقل کشور، سند بهره‌گیری بهینه از پالایشگاه‌های موجود و سند تولید و پالایش نفت برای ریل‌گذاری تا سال 1420 آماده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با استقبال از این نشست که به‌منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه نفت، گاز و تدوین راهبرد‌های این حوزه برگزار شد ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل این کارگروه‌ها و برگزاری نشست‌های مشترک، ریل‌گذاری مطلوبی برای آینده صنعت نفت و پتروشیمی کشور انجام شود.

,

زنگنه افزود: بهینه‌سازی در مصرف سوخت حمل و نقل جاده‌ای و گاز برای کشور ضروری است که باید با سرعت به سمت آن حرکت کنیم.

,

وزیر نفت با اشاره به اینکه در صنعت نفت بودجه مطلوبی برای کمک به کسب‌وکار‌های نوپا در نظر گرفته شده است، گفت: توسعه در صنعت نفت باید پایدار و ادامه‌دار باشد.

,

در این نشست همچنین رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید براینکه این مرکز به دنبال تعامل با دستگاه‌های مختلف است گفت: یکی از اهداف برگزاری آن بررسی و ارائه راهکار‌های مشخص در حوزه نفت و گاز است.

,

علیرضا زاکانی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس در دوره جدید فعالیت خود به دنبال همکاری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف است تا با رفع مسائل، افق روشنی به سمت آینده باز کنیم.

,

وی با اشاره به محور‌های هفت‌گانه ارائه شده در این نشست برای تشکیل کارگروه‌های مشخص به‌منظور رفع مسائل حوزه نفت و گاز کشور، یادآور شد: با تشکیل کارگروه‌های هفت‌گانه و زمان‌بندی مشخص، نشست‌ها در هفته‌های آینده با حضور نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس، نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نفت تشکیل می‌شود تا سرانجام جمع‌بندی درباره مسائل حوزه نفت و گاز انجام شود.

,

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در این کارگروه‌های مشترک با لحاظ معایب و محاسن، برنامه مدونی در سه بخش کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای حوزه نفت و گاز تدوین می‌شود.

,

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز در این نشست با اشاره به محوربندی هفت گانه مرکز پژوهش‌های مجلس درباره بررسی مسائل حوزه نفت و گاز، تصریح کرد: محور‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از 90 درصد با محور‌ها کمیسیون انرژی منطبق است و امیدواریم این اتفاق‌نظر با همکاری وزارت نفت دستاورد‌های خوبی به همراه داشته باشد.

,

مالک شریعتی افزود: در دو موضع کمک به طرح‌های زنجیره ارزش در حوزه انرژی و نفت و گاز و قانون حمایت از صنایع پایین دستی این حوزه گزارش کمیسیون انرژی مجلس نهایی شده است که به‌زودی به صحن مجلس می‌آید.

,

وی یادآور شد: نظام مدیریت دارایی‌های وزارت نفت از دیگر مواردی است که در کمیسیون انرژی در حال بررسی است.

,

در ادامه این نشست دیگر نمایندگان دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود را برای تشکیل کارگروه‌ها و برگزاری نشست‌های بررسی مسائل حوزه نفت و گاز ارائه دادند و بنا شد نشست‌ها مطابق برنامه‌ریزی ثانویه و بر اساس هر محور به صورت جداگانه و در سطح کارشناسی ادامه یابد.

,

در این نشست هفت محور کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین‌دستی، توسعه صنعت پالایشی و توسعه صنعت پتروشیمی و پتروپالایشگاهی، توسعه فناوری‌های دانش بنیان و کسب و کار‌های نوپا، اصلاح ساختار و مدیریت دارایی‌ها در حوزه انرژی، دیپلماسی انرژی، مقابل با تحریم و امور بین‌الملل و مبارزه با مفاسد و قاچاق در حوزه نفت و گاز به عنوان محور‌های تشکیل کارگروه مشترک میان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش‌های مجلس و وزارت نفت تعیین و مقرر شد با تعیین اعضا و زمان‌بندی مشخص برای نشست‌ها، نشست‌های آن تا حصول به یک جمع‌بندی نهایی ادامه یابد.

,

انتهای پیام/

]
وزیر نفت گفت: سند‌هایی برای ریل‌گذاری صنعت نفت تا سال ۱۴۲۰ آماده کرده‌ایم که امیدواریم براساس آن به ظرفیت تولید ۶.۵ میلیون بشکه نفت تا سال ۱۴۲۰ دست یابیم.