بهورزان؛ جهادگران خط مقدم مبارزه با کرونا در نقاط محروم روستایی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در شرایطی که بیماری کرونا شهرها  و روستاها را آلوده کرده بهورزان در مناطق روستایی و محروم سپر بلای کرونا در برابر مردم هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

چند وقتی است مردم کشورمان، در کنار مردم سایر کشورهای دنیا درگیر ویروس کووید 19 هستند و در این میان تمام اقشار و گروه‌های جامعه از مسئولان گرفته تا گروه‌های مردمی در نقاط مختلف این مرز و بوم، متحد و منسجم در مقابله و پیشگیری از شیوع گسترده این ویروس وارد عمل شده و بی‌شک تداوم این تلاش‌ها می‌تواند درمقابله با این ویروس خطرناک مؤثر باشد.

,

 

,

, ,

بهورزان در خانه های بهداشت روستاهای دورافتاده همانند سایر کادر درمان با ایثار وفداکاری در کنار مردم خدمات رسانی بهداشتی و پیشگیری از بیماریها را دنبال می کنندو حضور پررنگی دارند که کمتر دیده شده‌اند.

,

بهورزان انسان‌های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم در کنار مردم هستند، تا سلامت آنها به خطر نیفتد به عنوان نخستین محل دسترسی مردم در حوزه بهداشت و سلامت به شمار می‌روند و نقشی مهمی را در سلامت جامعه علی الخصوص در زمان شیوع کرونا بر عهده دارند.

,

 

,

, ,

حسین بادوست، بهورز روستای ابرده و زشک شاندیز در گفت‌وگو با صبخ‌توس، اظهار کرد: بهورزان در راستای پیشگیری از بیماری ها اقدام می کنند و در زمان شیوع کرونا نیز در حیطه مراقبت ها و آموزش به بیماران و اطرافیان بیمار فعالیت دارند.

,

وی افزود: همه افراد خانوار در روستاها دارای پرونده سلامت هستند که تمام رخدادهای بیماری واگیردار و غیر واگیردار ثبت می شود و بهورز بر این اقدامات به منظور پیگیری بیماری ها در روستا نظارت دارد.

,

 

,

, ,

این بهورز خانه بهداشت روستا با اشاره به اینکه در زمان شیوع کرونا موارد مشکوک پیگیری می شود گفت: در سطح روستاها بحث اموزش به صورت مجازی و حضوری برای گروه های هدف و بیماریابی غربالگری صورت می گیرد که بر همین اساس طی سه نوبت بیماران مشکوک به کرونا غربالگری شدند و علایم بیماری در سطح روستاها کنترل می شود و به خانه های بهداشت راهنمایی شدند.

,

وی ضمن تأکید بر آموزش اقدامات بهداشتی و اهمیت قرنطینه دو هفته ای برای بیمار و اطرافیان بیمار افزود: پس از غربالگری، پیگیری سلامت بیماران دارای اهمیت است که این مهم توسط بهورزان روستایی انجام می‌شود و در ابتدای هر روز لیست مراقبت های کرونایی مورد بررسی قرار می گیرد.

,

, ,

بادوست ادامه داد: بهورزان اولین سنگر و سربازان خط مقدم در برابر بیماری کرونا محسوب می شوند و در راستای اجرای هر چه دقیق تر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در منطقه اقدام می کنند.

,

وی افزود: عملکرد بهورزان باتوجه به حضور همیشگی در روستاها به عنوان یک مزیت محسوب می شود و اقدامات مفیدی در سطح روستاها و نقاط محروم انجام می دهند.

,

این بهورز منطقه روستایی با بیان اینکه بهورزان اشراف کامل بر وضعیت سلامت منطقه خودشان دارند تصریح کرد: بهورزان در طرح مسجد سنگر سلامت با همکاری سپاه به عنوان رابط سلامت فعال هستند و پیگیر سلامت مردم روستا هستیم.

,

, ,

وی با تأکید بر این مطلب که در حوزه بهداشتی مردم روستا توقع توزیع ماسک و مواد ضدعفونی توسط خانه‌های بهداشت دارند و توان این کار را نداریم افزود: باید امکانات بیشتری برای مقابله با کرونا در سطح نقاط محروم در نظر گرفته شود.

,

بادوست خاطرنشان کرد: شاهد هستیم در مقایسه با حوزه درمان برای تجهیزات ساده نیز باید نامه‌نگاری و روند اداری طولانی طی شود در حالیکه قطعا برای پیشگیری از هر نوع بیماری علی الخصوص بیماری‌های واگیردار باید به خط مقدم سلامت و نقاط محروم بهای بیشتری داده شود تا مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یابد.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه به هر میزانی در حوزه پیشگیری اقدام شود نوعی سرمایه گذاری و آینده نگری است افزود: به صحنه امدن جهادگران بسیجی در طرح سنگر سلامت بسیار مطلوب است چراکه با طرح مسجد سنگر سلامت، بسیجیان به افرادی که در قرنطینه هستند و دچار مشکلات مالی و معیشتی هستند رسیدگی دارند، مشکلات بهداشتی رفع شده و موجب قطع شدن زنجیره شیوع این بیماری خواهد شد.

,

این بهورز منطقه روستایی گفت: نیکوکاران و خیران در زمینه کمک رسانی به جهادگران سلامت و طرح سنگر سلامت در نقاط محروم می‌توانند مشارکت داشته باشند تا طرح مؤثرتر و با جامعیت بیشتری اجرایی شود.

,

انتهای پیام/

]
با شیوع بیماری کرونا خدمات جهادگران بسیجی در طرح مسجد سنگر سلامت ادامه دارد و در این راستا بهورزان در مناطق محروم روستایی به عنوان سربازان خط مقدم مبارزه با این ویروس منحوس مشارکت فعال و مؤثری دارند.