بیمه اجباری ۳۰ میلیون مسکن بر اساس قانون جدید
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا سلیمانی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دولت ابلاغ شده است و  در حال تدوین آیین نامه های اجرایی این صندوق هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی ایران افزود: بر اساس این قانون کلیه املاکی که در کشور اشتراک برق دارند تحت پوشش صندوق بیمه حوادث طبیعی قرار می گیرند.
,
 
,
سلیمانی گفت: سرمایه اولیه این صندوق 50 میلیارد تومان است و بقیه منابع آن از حق بیمه ای که مردم باید بدهند و دولت نیز تامین می کند، به دست می آید.
,
 
,
وی افزود: در زمانی که میزان تعهد بیمه برای هر ملک 30 میلیون تومان بود 60 هزار تومان دولت و 60 هزار تومان صاحب ملک به طور ماهانه حق بیمه پرداخت می کردند اما اکنون میزان تعهد افزایش یافته است و در پی آن حق بیمه نیز افزایش خواهد یافت.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بر اساس این قانون 30 میلیون خانه تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار می گیرند.
,
 
,
سلیمانی افزود: پرداخت حق بیمه اجباری است و مبلغ آن روی قبض برق مصرفی هر خانه می آید و بیمه آن را از اداره برق دریافت می کند.
,
 
,
وی گفت: اکنون دولت باید حق بیمه صندوق بیمه حوادث طبیعی را تعیین کند.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: سبد دارایی صنعت بیمه 42 هزار میلیارد تومان است و در هفت ماه اخیر  معادل 37 درصد افزایش یافته است.
,
 
,
سلیمانی افزود: ضریب نفوذ بیمه ای نیز از 2 و 4 دهم به 2 و 66 دهم رسیده است ( سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص ملی) .
,
 
,
وی با بیان اینکه ورود چین به بیمه بازرگانی و قرار دادن بیمه درمان در بیمه بازرگانی موجب شده است میانگین ضریب نفوذ بیمه ای جهانی افزایش یابد، گفت: اگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ را در زیر مجموعه بیمه بازرگانی محاسبه کنیم ضریب نفوذ بیمه ای کشور به دو و 9 دهم افزایش یافته است.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: با تغییر آیین نامه ها پول هایی را که در بانک داشتیم وارد بازار سرمایه کرده ایم.
,
 
,
سلیمانی اضافه کرد: افزون بر عرضه سهام شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه این شرکت ها در بورس سرمایه گذاری نیز کرده اند.
,
 
,
وی گفت: میزان بازدهی بیمه زندگی بسیار خوب بوده است و 14 و نیم درصد از سبد سرمایه ای مجموعه بیمه ای مربوط به بیمه زندگی است.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: ضریب نفوذ بیمه ای در جهان به کشورهای توسعه یافته باز می گردد و اکنون در دنیا 46 تا 50 درصد سبد دارایی و سرمایه ای بیمه ها مربوط به بیمه زندگی است.
,
 
,
سلیمانی گفت: وجود بازارهای موازی قوی در کشور مانند بازار مسکن، طلا، ارز و سرمایه و روشن نبودن مزیت های بیمه زندگی در خانواده ها و وجود صندوق های بازنشستگی موجب شده است مردم به سمت بیمه زندگی نروند.
,
 
,
وی افزود: البته در مقایسه با سال گذشته بیمه زندگی 37 درصد در کشور افزایش یافته است.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: با گسترش بیماری کرونا نگران بودیم مردم بیمه های زندگی را به دلیل کاهش درآمدها فسخ کنند اما این اتفاق نیفتاد.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی درباره بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو ها نیز افزود: 23 میلیون و 500 هزار خودرو در کشور تحت پوشش بیمه شخص ثالث هستند و سه میلیون و 500 هزار خودرو بیمه بدنه دارند که بیشتر آنها خودروهای گران قیمت هستند.
,
 
,
سلیمانی گفت: درباره بیمه بدنه باید فرهنگ سازی شود زیرا ملزم کردن به بیمه بدنه منع قانونی دارد.
,
 
,
وی افزود: 80 هزار نمایندگی بیمه در کشور وجود دارد که شرکت ها را موظف کرده ایم این نمایندگی ها را حمایت کنند.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بیمه های اختیاری به درآمد مردم بستگی دارد البته فرهنگ بیمه ای در کشور جا نیفتاده است.
,
 
,
سلیمانی افزود: با ارتقای آموزش نمایندگی ها، آنهایی که فعال تر هستند توانسته اند بدون ایجاد رانت در بازار درآمد بسیار خوبی کسب کنند.
,
 
,
وی گفت: 23 موسسه آموزش بیمه ای خصوصی در کشور وجود دارد.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه بیمه مرکزی نمایندگی شرکت های بیمه را تحت پوشش خود قرار نمی دهد افزود: اکنون شرکت های بیمه به این نتیجه رسیده اند که نمایندگی ها برای درآمد آنها اهمیت دارند و بازاریاب آنها هستند.
,
 
,
سلیمانی درباره تعیین نرخ بیمه بر اساس ریسک حوزه بیمه شده گفت: بیمه یعنی مدیریت آزمون و خطا و نرخ فنی در این زمینه برای خانواده ها یک قیمت و برای واحدهای صنعتی قیمت دیگری است.
,
 
,
وی افزود: اکنون مجموعه صنعت بیمه نظام پیشرفته ای در رابطه با تعیین میزان ریسک دارد.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: مرکز ریسک در بیمه مرکزی با نرم افزارهای پیشرفته و نیروهای آموزش دیده ایجاد شده است و اگر شرکتی به عنوان نمونه بخواهد با دستگاهی بیمه تکمیلی امضا کند حتماً باید چگونگی محاسبه ریسک را به بیمه مرکزی ارائه دهد.
,
 
,
سلیمانی با بیان اینکه مطالعه ایجاد بازار متشکل بیمه ای آغاز شده است،  افزود: زمانی که کشف نرخ انجام می شود اگر کسی غیر از آن عمل کند هم بیمه مرکزی آن را بررسی می کند و هم آن شرکت ضرر کرده است.
,
 
,
وی گفت: مبنای وضع مالی شرکت های بیمه را بر اساس توانگری بررسی می کنیم.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: شرکت های بیمه ای که توانگری آنها 2 است کم هستند و توانمندی بیشتر شرکت های بیمه ای حدود یک است.
,
 
,
سلیمانی گفت: برنامه ای برای شرکت های استارت آپ در قالب کارگزاری برخط تعریف و در شورای عالی بیمه آن را تصویب کرده ایم.
,
 
,
وی افزود: بر اساس این طرح از 115 شرکت استارت آپی نرم افزار 65 شرکت تایید نشد و نرم افزار 50 شرکت در حال بررسی است و به سه شرکت نیز مجوز داده ایم که در اداره ثبت شرکت ها روند کار خود را به پیش می برند.
,
 
,
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: مشکلی در بخش محصولات بیمه ای نداریم اما مردم نمی دانند چه محصولات بیمه ای وجود دارد.
,
 
,
سلیمانی افزود: در سال گذشته 22 محصول بیمه ای ایجاد و اعلام عمومی کردیم.
]
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به قانون صندوق بیمه حوادث طبیعی گفت: بر اساس این قانون ۳۰ میلیون خانه تحت پوشش بیمه اجباری حوادث طبیعی قرار می گیرند و مبلغ آن روی قبض برق مصرفی هر خانه می آید.