پاشویه اقتصادی برای پایین آوردن تب آلودگی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، به بدنبال آلودگی شهرهای ایران و شاخص آلودگی همدان که بنا به ایستگاه های هواشناسی شاخص آن 95 اعلام شد و چیز نمانده تا به 100 برسد و در زمره شهرهای آلوده و صنعتی قرار گیرد با کارشناسان محیط زیست به گفت و گو پرداختیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

ابوالقاسم سوزنچی فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: نیروگاه شهید مفتح همدان که در شهرستان کبودرآهنگ واقع شده و یک نیروگاه کاملا حرارتی و سوخت آن مازوت است نمی تواند در آلودگی شهر همدان تاثیر داشته باشد چرا که فاصله آن زیاد و رشته کوهی بین آنها قرار دارد اما منطقه خودش را آلوده می کند که با چشم غیر مسلح هم مشخص است.

,

وی افزود: شاخص آلودگی در شهر همدان چندان قابل اعتماد نیست چرا که تراکنش دستگاه ها شخص نیست و در مکان های مناسب و پرجمعیت نصب نشده اند،چرا که دستگاه ها باید در جاهای مختلف شهر تعبیه شوند.

,

این کارشناس محیط زیست گفت: مثلا یک دستگاه پشت اداره محیط زیست نصب شده که در آنجا اصلا تراکم و آلودگی وجود ندارد، بنابراین باید در وهله اول شاخص آلودگی صحیح اعلام شود.

,

سوزنچی با اشاره به کارخانه های اطراف شهر چون شهرک صنعتی بهاران و بوعلی گفت: به ظاهر در این کارخانه ها مازوت استفاده نمی شود و آمار قطعی را محیط زیست همدان اعلام می کند، اما اگر مازوت در این کارخانه استفاده شود کاملا در شهر همدان استنشاق و در آلودگی شهر صدر در صد موثر است.

,

کارشناس محیط زیست دومین علت را کوهپایه ای بودن همدان اعلام کرد و گفت: در صبحگاه بخاطر اینورژن هوا، جابجایی اتفاق نمی افتد و شاهد آلودگی هستیم.

,

سوزنچی مهمترین عامل آلودگی هوا در همدان را کارخانه های شن و ماسه و معادن اطراف شهر دانست و گفت: متاسفانه برداشت های بی رویه باعث معلق شدن ذرات در هوا شده و آلودگی را به دنبال دارد .

,

وی یکی دیگر از مشکلات را اقتصاد ضعیف دانست و افزود: امسال همه شرایط کاری سختی دارند و کارخانه هایی که باید مثلا فیلتر هوا را هر 6 ماه یکبار عوض می کردند نزدیک یکسال تعویض نشده چرا که روبه ورشکست شدن هستند، در صورتی که دولت باید فیلتر با قیمت کمتر و یا با پرداخت وام از دغدغه تولید کنندگان بکاهد تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

,

وی یکی از مهمترین مشکلات را اتوبوس های شهر همدان که با گازوئیل کار می کنند دانست و گفت: در سال های 93 و 94 که همدان به عنوان شهر پایدار سبز معرفی شد بودجه ای برای تغییر سوخت اتوبوس های شهری اختصاص یافت اما حمل و نقل شهری همچنان با گازوئیل است.

,

عادل عربی معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در شهر همدان به جز نیروگاه مفتح سوخت مازوت در جایی دیگر نداریم.

,

احمد شیرانی مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده های نفتی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در شرایطی که افت فشار گاز مورد تایید قرار گیرد و کارخانه ها نتوانند از سوخت اول استفاده کنند می توانند مازوت استفاده کنند.

,

وی افزود: البته استفاده از سوخت مازوت یک پتانسیل است که باید شرایط و بستر آن فراهم شود که کارخانه دوگانه سوز باشد که این شرایط برای تعدادی محدود از کارخانه ها فراهم است.

,

شیرانی در خصوص استفاده از مازوت و آلودگی هوا ادامه داد: هر اقدامی بدون شک تبعاتی به دنبال دارد و اگر شهروندان استفاده از گاز را به حداقل برسانند سطح آن کاهش پیدا نمی کند و کسی مجبور نیست از سوخت دوم استفاده کند.

,

انتهای پیام/

]
این روزها که مازوت متهم ردیف اول آلودگی هوا در کشور معرفی شده، شهر کوهستانی همدان هم بی بهره نمانده و برخی کارخانه ها از این سوخت استفاده می کنند.