موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان مشاهده نشد/ استفاده از مرغ‌های محلی ممنوع
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید رضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت درباره شیوع بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان گفت: با توجه به شروع فصل سرما و افزایش برودت هوا و شیوع بیماری های واگیر در حوزه دام و طیور استان که میتواند تلفاتی را بهمراه داشته باشد و به اقتصاد دامدار آسیب بزند دامپزشکی تمهیداتی را درنظر میگیرد.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

حسینی درباره شرایط نگهداری طیور در استان تصریح کرد: در استان سمنان بدون در نظر گرفتن صنایع تبدیلی، مزارع، کشتارگاه ها، بالای 480 واحد نگهداری طیور با ظرفیت 13 میلیون قطعه به ارزش حدودی 1000 میلییارد تومان وجود دارد.

,

وی افزود: صنعت دامپروری به لحاظ ارزش اقتصادی و ارزش اشتغال بعنوان دومین صنعت بعد از صنعت نفت است؛ با این تفاوت که صنعت نفت یک صنعت و انرژی تجدید ناپذیر و صنعت دامپروری تجدید پذیر و در آینده ای بی پایان پویا خواهد بود.

,

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه اداره دامپزشکی حامی صنعت دامپروری است تاکید کرد: دامپزشکی حامی و پشتیبان صنعت دامپروری بوده و خود را موظف به صیانت از تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی می داند و با بررسی و شناسایی به موقع، کاهش هزینه های درمان را به سرمایه گذاران این عرصه هدیه خواهد داد.

,

وی افزود: نسبت هزینه های پیشگیری در صنعت دامپروری به درمان 1 به 5 است و دامپزشکی با بررسی، شناسایی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم، دامداران را از پرداخت هزینه های گزاف برای درمان مصون داشته است؛ پس از اهمیت بالایی برخوردار است.

,

حسینی وظایف دامپزشکی را به سه بخش تقسیم کرد و خاطر نشان کرد: وظایف دامپزشکی به سه بخش مبارزه با بیماری های واگیر دام و طیور، بیماری های مشترک میان انسان و حیوان مانند کزاز، سل، تب مالت، هاری، تب کریمه کونگو و... و کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید و عرضه فراورده های خام دامی مانند شیر و تخم مرغ و گوشت قرمز و. سفید تقسیم می شود.

,

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان درباره برون سپاری خدمات این نهاد دولتی گفت: بخشی از فعالیت ها در بخش خصوصی اتفاق افتاده است و دامپزشکی استان سمنان پیشرو در اصل 44 قانون اساسی و اشتغال زایی بوده و برون سپاری در بحث های دارویی، بهداشتی نظارتی و... در قالب 110 واحد خصوصی و اشتغال 220 نفری اتفاق افتاده است.

,

حسینی درباره بیماری حاد پرندگان گفت: این بیماری توسط پرندگان آزاد پرواز عبوری از کریدور پروازی استان سمنان منتقل شده و حتی به صورت مکانیکی نیز منتقل میشود پس ضدعفونی اتومبیل ها در واحد های نگهداری طیور نیز لازم است.

,

وی افزود: با پیش بینی ها و رصد شبانه روزی دامپزشکی استان در  ماهه اول سال 99 حتی یک مورد بیماری هم گزارش نشده و از مردم و مرغداران هم استانی درخواست می کنیم در صورت مشاهده سریعا با شماره ارتباط مردمی 1512 تماس گرفته و گزارش دهند.

,

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه با در نظر گرفتن تمهیدات جدی توسط دامپزشکی و سالم بودن مرغ های موجود در مغازه های سطح استان تاکید کرد: مرغ های محلی به طور جدی در معرض آلودگی بوده و یک نگرانی جدی برای دامپزشکی محسوب می شوند و مردم برای اطمینان از عدم ابتلا به ویروس آنفلوانزا از خریداری آن ها جدا خودداری نموده و از مرغ ها و طیور دارای مهر معتبر استفاده کنند.

,

وی در پایان افزود: تلاش شبانه روزی همکاران ما درپیشگیری شیوع این بیماری در سطح روستاها و گشت های مستقر در مسیر ترانزیتی استان با همکاری مردم عزیز هم استانی تکمیل شده و با رعایت بهداشت و دوری از محصولات غیر بهداشتی و نا معتبر و گزارش خرید و فروش غیرقانونی محصولات و طیور زنده از طریق سامانه ارتباط مردمی 1512، نگرانی به طور کامل از استان پهناور سمنان دور خواهند شد.

,

انتهای پیام/

]
حمید رضا حسینی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا از طریق پرندگان آزاد پرواز منتقل میشود گفت: مردم از خرید مرغ های محلی خودداری کنند.