ایران با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است/ تردید در هر دو روش تولید واکسن آمریکایی وجود دارد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، کامران باقری لنکرانی رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص ایران و چالش واکسن کرونا با محوریت بررسی و تحلیل رویکرد صحیح ایران در قبال تولید و واردات واکسن کرونا که به صورت زنده از صفحه اینستاگرامی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال پخش بود، با اشاره به دسته‌بندی واکسن‌ها گفت: واکسن های به دو دسته واکسن‌های باکتریایی و واکسن‌های ویروسی تقسیم می‌شود که در ساخت واکسن‌ها از ویروس‌های تضعیف شده یا از بین‌رفته استفاده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه, شیرازه,
 
,
وی با اشاره به اینکه در تولید واکسن کوید ۱۹ برای اولین بار در نسل جدیدی از واکسن ها روبرو شدیم که با MMR یا TN ویروس تاسیس شدند، افزود: در این نوع واکسن MMR ویروس را گرفتند و تغیراتی دادند که توسط رگولاتور وارد سلول بدن می‌شود تا سیستم ایمنی بدن نسبت به آن واکنش نشان ‌دهد.
,
 
,
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در هر دو روش تولید واکسن آمریکایی دچار تردید هستیم، زیرا در اولین آن MMR وارد هسته بدن می‌شود و از سرنوشت آن در بدن اطلاعات برپایه علمی وجود ندارد و شرکت‌های تولید کننده گفته‌اند که از بین می‌رود که تاکنون مطالعات این گفته را تایید نکردند و با توجه به وجود آن در بدن و واکنش با DNA می‌تواند مضراتی را داشته باشد که همچنان دچار ابهام هستیم.
,
 
,
 
,
باقری لنکرانی با اشاره به اینکه طولانی بودن اثر این واکسن در بدن یکی از عوامل است که آن را زیر سوال می‌برد، تصریح کرد: این واکسن‌ها نیاز به تزریق مکرر دارند و ماندگاری ایمنی آن مشخص نیست و واکسن MMR دارای افزودنی هستند که این افزودنی در طولانی مدت می تواند مشکلاتی را برای فرد دریافت کننده ایجاد کند.
,
 
,
کشورهای بیگانه ساخت واکسن کرونا ایرانی را یک موضوع سیاسی می‌نامند
, کشورهای بیگانه ساخت واکسن کرونا ایرانی را یک موضوع سیاسی می‌نامند,
 
,
 وی به دشمنی کشورهای بیگانه با ایران اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه کشورهای بیگانه با ایران به جای اینکه در مطالعات کمک کنند، ما را تحریم می‌کنند و اعلام می‌دارند که این یک موضوع سیاسی است و از طرفی متاسفانه تبلیغاتی می‌شود که اگر واکسن بزنیم، جلوی این بیماری گرفته می‌شود اما باید بدانیم که این واکسن مکمل است و بهداشت را همواره باید رعایت کنیم.
,
 
,
ایران با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است
, ایران با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است,
 
,
وزیر اسبق بهداشت با یادآوری اینکه ایران بار اول نیست که واکسن می‌سازد، گفت: ایران سابقه صدساله ساخت واکسن دارد و قبلا با این روش واکسن‌هایی ساخته و تجربه داشته است که با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است و لازم به یادآروی است که برای تاثیرگذاری واکسن باید حداقل 70 درصد از جمعیت آن کشور مبتلا شده باشند و از واکسن استفاده نمایند تا جامعه ایمن شود.
,
 
,
وی ادامه داد: باید یک رویکرد علمی داشته باشیم و براساس مستندات باشد، اگر یک واکسن از زمان تست بیرون آید و نشان دهد جلوی انتشار بیماری را گرفته است، برای ما ایده‌آل است و ساخت واکسن در گذشته برای گرفتن مجوز حدود 5 سال طول می‌کشید و این اولین واکسنی است که به صورت فراگیر همراه با موج بیماری طی چندماه منتشر می‌شود.
,
 
,
تا زمانی که ترکیب واکسن‌ها دقیق اعلام نشود، نمی‌توانیم قضاوت کنیم
, تا زمانی که ترکیب واکسن‌ها دقیق اعلام نشود، نمی‌توانیم قضاوت کنیم,
 
,
این استاد دانشگاه گفت: تا زمانی که ترکیب واکسن‌ها دقیق اعلام نشود، نمی‌توانیم قضاوت کنیم ضمن اینکه مطالعات را در دستورکار داریم تا از ایمن بودن واکسن‌ها مطمعن شویم.
,
 
,
وی ادامه داد: تعجب می‌کنیم که برخی ها نسبت به واکسن ایرانی آن را افسانه می خوانند و نسبت به توان داخلی دچار کم بینی هستند و حدود صدسال است که در حال تولید واکسن هستیم و وقتی وارد بازار می کنیم که از ایمن بودن آن مطمعن شویم.
,
 
,
باقری لنکرانی افزود: هم در تولید داخل کار می‌کنیم که به مرحله فاز انسانی رسیده و واکسن دوم ساخت داخل در شرف ورود به فاز انسانی است و لازم به ذکر است که حدود 6 شرکت دیگر در حال تلاش هستند و همزمان رصد و اطلاعات روز را بررسی می‌کنیم که به صورت علمی به این موضوع می‌پردازیم.
,
 
,
کسانی که درخواست وارد کردن واکسن کرونا دارند، جهت منافع خود این سخن‌ها را می‌گویند
, کسانی که درخواست وارد کردن واکسن کرونا دارند، جهت منافع خود این سخن‌ها را می‌گویند,
 
,
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: کسانی که درخواست وارد کردن واکسن کرونا دارند، دارای شرکت هستند که جهت منافع خود این سخن‌ها را می‌گویند وگرنه منافع ملی در وارد کردن واکسن نیست.
,
 
,
وی بیان کرد: حاکمیت باید مواردی را اجازه وارد به مملکت را بدهد که از نظر علمی اثبات شده باشد و در خصوص واکسن ها باید براساس مستندات سخن بگوییم.
,
 
,
انتهای پیام/
]
رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ایران سابقه صدساله ساخت واکسن دارد و قبلا با این روش واکسن‌هایی ساخته و تجربه داشته است که با مطالعات و اصول علمی وارد ساخت واکسن کرونا شده است.