مجوز مجلس جهت تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی لایحه شوراهای حل اختلاف، چند ماده از این لایحه را تصویب کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

براساس ماده یک لایحه شوراهای حل اختلاف به منظور حل اختلاف و صلح و سازش بین اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی، شوراهای حل اختلاف که در این قانون به اختصار شورا نامیده می شوند، زیر نظر قوه قضائیه وبا شرایط مقرر در این قانون تشکیل می شوند.

,

در ادامه جلسه وکلای ملت ماده ۲ لایحه شوراهای حل اختلاف را هم تصویب کردند که مطابق با این مصوبه، برنامه ریزی و راهبری شوراها توسط مرکز حل اختلاف که در این قانون به اختصار مرکز نامیده می شود، انجام می گیرد.

,

همچنین براساس تبصره ماده ۲ این لایحه، مرکز زیر نظر رئیس قوه قضائیه اداره می شود و رئیس مرکز با حکم رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شود.

,

براساس ماده ۳ لایحه شوراهای حل اختلاف، تعیین محدوده فعالیت جغرافیایی شوراها در هر حوزه قضایی برعهده رئیس همان حوزه قضایی است.

,

مطابق با تبصره یک این ماده، شعب شوراها در شهرها و در صورت لزوم در روستاها و دهستان ها به تشخیص رئیس قوه قضائیه و به تعداد لازم تشکیل می شود. رئیس قوه قضائیه می تواند این امر را به رئیس مرکز تفویض کند.

,

براساس تبصره دو ماده سه لایحه شوراهای حل اختلاف برای رسیدگی به امور فنی و صنفی در دعاوی و شکایت فیمابین اصناف و همچنین برای دعاوی و شکایات فیمابین اقلیت های دینی، موضوع اصل سیزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ترتیب مقرر در این قانون، شوراهای حل اختلاف تخصصی قابل تشکیل است.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که برای رسیدگی به دعاوی فنی و صنفی می‌توان شوراهای حل اختلاف تخصصی را تشکیل داد.