نخستین «لَندفیل» اصولی پسماند کشور در زنجان اجرا می‌شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; حسین آبسالان امروز در نشست خبری به مناسبت روز هوای پاک اظهار داشت: دپوی پسماندهای شهرک صنعتی روی زنجان، مشکلی مربوط به بیش از 25 سال گذشته بود که هم‌اکنون با انتخاب روستای سردهات به عنوان محل قطعی، این مشکل به صورت اصولی و فنی، مدیریت می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی با بیان اینکه اگر در روز اول، محل درستی برای دپوی پسماندها مکان‌یابی شده بود، امروز با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم، خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه شهرک صنعتی روی نیز زنجان با 15 میلیارد تومان هزینه در حال ساخت است.

,

آبسالان افزود: اولین لَندفیل (خاک‌چال) پسماندهای ویژه کشور به وسعت 54 هکتار با 35 میلیارد تومان هزینه در زنجان اجرا می‌شود تا مشکلی که به حدود 3 دهه قبل بازمی‌گردد به صورت اصولی و فنی حل شود.

,

وی تصریح کرد: با اجرای لندفیل جدید نیز سالیان سال طول می‌کشد تا شرایط زنجان به حالت اولیه بازگردد.

,

*‌ امسال هوای زنجان فقط 3 روز ناسالم بوده است

, *‌ امسال هوای زنجان فقط 3 روز ناسالم بوده است, *‌ امسال هوای زنجان فقط 3 روز ناسالم بوده است,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به وجود 3 ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در این استان گفت: زنجان، جزء پاک‌ترین مراکز استان کشور است.

,

وی اظهار داشت: عوامل مختلفی مانند تجمیع جمعیت انسانی، میزان ترددها، موقعیت جغرافیایی و وجود واحدهای تولیدی در آلودگی هوا موثر هستند.

,

وی با بیان اینکه طبیعت به هم مرتبط بوده و در آلودگی محیط زیست، چیزی به نام مرز معنا ندارد، خاطرنشان کرد: وجود ذرات معلقِ کوچک و بزرگ مربوط به استان‌ها و یا حتی کشورهای دیگر بوده که وارد کشور و استان زنجان می‌شوند.

,

آبسالان با بیان اینکه فعالیت‌های موجود در اطراف شهر نیز بر آلودگی هوا موثرند، افزود: زمانی، اطراف شهر زنجان مرتع و جنگل بوده و فرسایش خاک نداشتیم اما از بین رفتن مراتع سبب فرسایش خاک و در نتیجه آلودگی هوا بر اثر گرد و غبار ناشی از وزش باد می‌شود.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: امسال تاکنون هوای این استان فقط 3 روز ناسالم بوده و میزان آلایندگی هوا بیش از حد استاندارد بوده که یک روز در اردیبهشت و 2 روز دیگر در مهرماه بوده است.

,

وی اظهار داشت: این میزان در سال گذشته 4 روز بود که در آبان‌ماه 2 روز و مهر و آذرماه نیز هرکدام یک روز بود.

,

آبسالان با اشاره به تلاش کارکنان حفاظت محیط زیست برای کنترل هوای استان با بیان اینکه گشت‌های شبانه‌روزی، هوای استان را پایش می‌کنند، خاطرنشان کرد: در 9 ماهه سال جاری 1903 فقره پایش هوا، 633 مورد صدور اخطاریه زیست‌محیطی به واحدهای آلاینده، 88 مورد بازدید و کنترل فنی آزمایشگاه معتمد، 64 مورد پایش و نمونه‌برداری منابع آب‌های سطحی و 16 مورد منابع آب‌های زیرزمینی انجام شده و همچنین 51 مورد شکایت علیه واحدهای تولیدی آلاینده نیز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان واصل شده است.

,

وی با تاکید بر اینکه چیزی به نام مرز در طبیعت، معنا ندارد، تصریح کرد: هر عاملی که منجر به اخلال در روند طبیعیِ طبیعت شود و بدون نظر کارشناسی و تخصصی باشد باید منتظر عواقب ناگواری باشیم.

,

*‌ طبیعت استان زنجان رو به نابودی است

, *‌ طبیعت استان زنجان رو به نابودی است, *‌ طبیعت استان زنجان رو به نابودی است,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این استان، طبیعت متنوعی دارد اما متاسفانه رو به نابودی است زیرا مراتع آن تخریب می‌شود که سیل، گرد و غبار، گرسنگی دام و متعاقب آن گرسنگی روستاییان و مهاجرت آن‌ها حاصل این تخریب است و دیمزار هم که بستگی به بارش باران دارد.

,

وی تاکید کرد: زنجان با این تنوع طبیعت، جزء استان‌هایی است که باید قدر آن را دانست اما متاسفانه طبیعت استان رو به نابودی است.

,

آبسالان با بیان اینکه محل درآمد روستاییان از محل خود روستا تعریف شده است، افزود: اما متاسفانه مشاهده می‌شود که علی‌رغم خدمات بسیار دولت در روستاها، روستاییان به دلیل کمبود درآمد، امکان زندگی در روستا نداشته و مهاجرت می‌کنند که دلیل آن تخریب مراتع است و کاهش دام‌ها نیز از نتایج نابودی مراتع است که برای تغذیه ان‌ها اقدام به خرید علوفه و کاه می‌کنند

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه هیچگونه سوخت مازوت در این استان استفاده نمی‌شود، گفت: در نیروگاه‌ها از سوخت گازوئیل استفاده شده و سیستم کارخانجات سیمان نیز طوری است که از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود.

,

وی، شعار امسال روز هوای پاک را «هوای پاک، تعهد مسئولان، مشارکت مردم» بیان کرد و اظهار داشت: هفته هوای پاک از روز جمعه 26 دی‌ماه آغاز شده و عناوین این هفته عبارت از: روز اموزش و هوای پاک، روز صنعت و هوای پاک، روز طبیعت و هوای پاک، روز قانون و هوای پاک، روز مدیریت منابع آلاینده و هوای پاک، روز مشارکت‌های مردمی و هوای پاک و روز تعهد مسئولان و هوای پاک است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به تعیین روستای سردهات به عنوان محل قطعی دپوی پسماندهای شهرک صنعتی روی گفت: اولین لَندفیل (خاک‌چال) پسماندهای ویژه کشور به وسعت 54 هکتار با 35 میلیارد تومان هزینه در زنجان اجرا می‌شود.